1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. 5 najważniejszych ekotrendów na 2020 rok

5 najważniejszych ekotrendów na 2020 rok

Greta Thunberg uosabia wszystkie najmocniejsze trendy na nadchodzący rok. Młoda aktywistka, by dotrzeć na szczyt klimatyczny ONZ w Madrycie, zrezygnowała z samolotu. Przepłynęła Atlantyk katamaranem. Na zdjęciu w Lizbonie, grudzień 2019.  (Fot. BEW)
Greta Thunberg uosabia wszystkie najmocniejsze trendy na nadchodzący rok. Młoda aktywistka, by dotrzeć na szczyt klimatyczny ONZ w Madrycie, zrezygnowała z samolotu. Przepłynęła Atlantyk katamaranem. Na zdjęciu w Lizbonie, grudzień 2019. (Fot. BEW)
Zobacz galerię 3 zdjęcia
Oto pięć kluczowych trendów, które mogą poprawić nasze życie i świat wokół. Nie będą znaczyć nic, jeśli nie uwzględnimy ich w naszych codziennych  postawach, wyborach i dyskusjach. 

Ekowstyd

„Flygskam” to szwedzkie słowo, które zna już cały świat. Oznacza wstyd z powodu podróżowania samolotem. Świadoma konsumpcja osiągnęła kolejny punkt zwrotny - z etapu ekologicznej postawy przechodzimy do fazy ekowstydu. W ślad za dyskusją o szkodliwości latania w czerwcu 2019 r. holenderskie linie lotnicze KLM rozpoczęły kampanię „Fly responsibly”. W filmie promującym akcję, lektor zadaje wiele prowokacyjnych pytań.

Mięso bez mięsa

W niektórych kręgach wstydliwe będzie również jedzenie mięsa. Przemysłowe hodowle są jedną z głównych przyczyn obecnych zmian klimatycznych - chodzi o nadmierne zużycie wody, wylesianie planety, niszczenie gatunków, ale przede wszystkim o emisję dwutlenku węgla. Hodowla zwierząt jest odpowiedzialna za ok. 18 proc. emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez człowieka (to więcej niż generuje cały sektor transportu). Na szczęście jest alternatywa - „mięso bezmięsne”. Impossible food to firma zajmująca się opracowywaniem receptur na takie łączenia warzyw, by w smaku, kolorze i strukturze przypominały mięso. W 2016 r. nowojorska restauracja  Momofuku Nishi jako pierwsza na świecie wprowadziła do oferty Impossible burger. To był początek rewolucji. Dziś burgery w stylu impossible stają się coraz modniejsze i powstaje wiele autorskich wersji. Bazę zawsze stanowią: białko sojowe, ciecierzyca, emulgatory i sok z buraka.

Zrównoważony rozwój

Coraz bardziej świadomi konsumenci wymagają, aby firmy w których kupują, dbały o środowisko w każdym możliwym aspekcie: od wyboru składników, poprzez łańcuch dostaw, po cykliczność opakowań. Znaczenie ma również to, gdzie firma produkuje, kogo zatrudnia, czy stosuje uczciwe praktyki handlowe, gdzie płaci podatki. Dlatego „sustainability” to słowo klucz w małych i dużych biznesach. Od lat odmieniane przez wszystkie przypadki. Stało się głównym hasłem w analizach i strategiach firm, ale też (niestety) skutecznym narzędziem marketingowym… By wyjść z iluzji, konsumenci muszą być coraz lepiej wyedukowani, coraz bardziej świadomi i ...coraz mniej kupować.

O się dbanie

W maju 2019 r. Światowa Organizacja Zdrowia zwróciła uwagę na problem wypalenia zawodowego. Uznała, że przepracowanie, stres i brak motywacji wpływają destrukcyjnie na zdrowie i psychikę człowieka. Naukowo udowodniono również, że wypoczęty i zadowolony człowiek pracuje lepiej. Dlatego w wielu korporacjach w 2020 roku pojawi się nowe stanowisko - „happiness manager”, czyli dyrektor ds. szczęścia. Jego zadaniem będzie zadbanie o dobrą atmosferę w firmie i właściwą komunikację. Będzie również pilnował, by pracownicy utrzymywali balans między pracą a czasem wolnym. 

 Siła generacji Z

Pokolenie Z to ludzie, którzy urodzili się po 1995 roku. Dorastali w cyfrowym świecie, dorobili się łatki „zombi żyjących w wirtualnej rzeczywistości”. To niesprawiedliwa ocena. Przedstawiciele tego pokolenia trafili już na rynek pracy i wiemy, że to ludzie przedsiębiorczy i kreatywni. Chcą, by praca była integralną „dobrą” częścią ich życia, ale nie zamierzają harować. Dla nich ważniejsze jest być, niż mieć. To pokolenie, które ma swoje zdanie i nie boi się go wyrażać. Zetki potrafią gromadzić dane, myśleć, wyciągać wnioski i działać. Ich siłę zobaczyliśmy na ulicach podczas młodzieżowego strajku klimatycznego. To ich świadomość i presja zmusza producentów do coraz szybszych i lepszych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju. To ich postawa wymusza na firmach zmianę podejścia do pracowników. Młodzi wciąż domagają się zmian. Warto im zaufać.

 Pokolenie Z - w ich życiu od urodzenia obecny jest internet. Ale w kwestii wartości nie są oderwani od rzeczywistości. Ważne są dla nich: przyjaźń, miłość, rodzina, pasja, poczucie wspólnoty. (Fot. iStock) Pokolenie Z - w ich życiu od urodzenia obecny jest internet. Ale w kwestii wartości nie są oderwani od rzeczywistości. Ważne są dla nich: przyjaźń, miłość, rodzina, pasja, poczucie wspólnoty. (Fot. iStock)

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze