Ekologia w modzie – liczy się każdy gest

Zakupy online należących do LPP marek Reserved i Mohito wysyłane są w opakowaniach wykonanych z kartonu, który nadaje się do recyklingu. (Fot. materiały prasowe)

Życie w duchu eko to już nie tylko moda, ale nasze być albo nie być. Segregowanie śmieci, kawa we własnym kubku, dwustronne drukowanie – wszystko ma sens. Znaczenie ma również to, w jakim opakowaniu dotrze do ciebie zamówiona paczka i jaką metodą zostały ufarbowane twoje dżinsy.

W opublikowanym w maju tego roku raporcie ONZ o przyszłości naszej planety znaleźliśmy wstrząsające dane. Połowie gatunków roślin i zwierząt grozi wyginięcie. Trzy czwarte środowiska naturalnego na lądach i blisko dwie trzecie morskiego zostało w znacznym stopniu przekształcone przez człowieka. Rocznie ludzkość wytwarza około 300 mln ton plastiku, z czego jedynie około 5 proc. poddawane jest prawidłowej utylizacji. Żeby uniknąć zagłady, potrzebne są rozwiązania systemowe – regulacje prawne, decyzje polityczne, współpraca międzynarodowa. Liczą się również jednostkowe inicjatywy firm i podejście każdego z nas – robiąc zakupy, zwróć uwagę jakie podejście do ekologii ma marka, w której zostawiasz pieniądze.

Butów życie po życiu – kolekcja Converse Renew

Producent najbardziej znanych na świecie trampek opracował technologię pozwalającą na zrobienie butów z wykorzystaniem odpadów pokonsumenckich i przemysłowych.
Kultowe Chuck Taylor All Star to pierwszy model, który pojawi się w ekologicznej kolekcji Renew Canvas. Trampki wyglądają identycznie jak te z klasycznej linii, ale zrobione są w 100 proc. z płótna z recyklingowanego poliestru pochodzącego ze zużytych plastikowych butelek.

Trampki z kolekcji Renew Canvas. W sierpniu 2019 r. premiera kolejnej ekologicznej kolekcji - Renew Denim, a na początku 2020 roku pojawią się ubrania z linii Renew Cotton. (Fot. materiały prasowe)
Trampki z kolekcji Renew Canvas, nowość z lipca tego roku. W sierpniu 2019 r. premiera kolejnej ekologicznej linii – Renew Denim, a na początku 2020 r. Renew Cotton. (Fot. materiały prasowe)

Ekologia w dżinsie – Wrangler Indigood

Do tradycyjnego barwienia dżinsów używa się intensywnych pigmentów, a sama metoda wymaga zużycia dużej ilości wody i energii. Dodatkowo problemem są ścieki poprodukcyjne o niebieskim zabarwieniu. Nowa technologia Indigood, opracowana przez naukowców z Tech University w Texasie, we współpracy z marką Wrangler, pozwala na ekologiczne zabarwienie dżinsu. Innowacja polega na wykorzystaniu piany w procesie farbowania denimu, dzięki czemu nie stosuje się wodnych kadzi oraz kąpieli chemicznych. Oznacza to, że w procesie tym właściwie nie używa się wody – tylko nieznaczna ilość wykorzystywana jest do czyszczenia urządzeń i sporządzania roztworów. Dodatkowo nie ma ścieków poprodukcyjnych, zużycie energii spada o 60 proc. O tyle samo obniża się też produkcja odpadów.

Kolekcja Wrangler Icons jesień-zima 2019 r. Pierwsza linia denimu farbowanego za pomocą piany. (Fot. materiały prasowe)

Ekologiczne podejście LPP – od ekopomysłu do ekoprojektu

 

LPP, właściciel m.in. marki Reserved, promuje zrównoważone i odpowiedzialne podejście do mody ogłaszając konkurs „Responsible Fashion Awards”. Organizatorem konkursu jest Międzynarodowa Szkoła Kostiumografii i Projektowania Ubioru.
– Ekologiczne podejście zaczyna się w głowie twórcy, dlatego tak ważna jest praca u podstaw i podejmowanie zrównoważonych decyzji już na etapie projektu. Projektanci są ważnymi inicjatorami zmian w branży odzieżowej, ponieważ to właśnie od ich podejścia zależy, czy moda na ekologię będzie ponadczasowa – mówi Anna Miazga, koordynator ds. CSR w LPP.
Z tego względu, aby wesprzeć uczestników w przygotowaniach do konkursu, postanowiliśmy opracować katalog ekologicznych tkanin, dzięki któremu stworzą koncepcję w oparciu o zrównoważone materiały od podstaw. Uczestnicy mogą również liczyć na nasze wsparcie merytoryczne w trakcie konkursu – dodaje Anna Miazga.

Latem zeszłego roku w 20 salonach Reserved pojawiły się pojemniki na odzieży, która za pośrednictwem LPP trafia do potrzebujących. (Fot. materiały prasowe)

Ubrania z butelek PET – Timberland na zielono

W kolekcji Timberlanda na jesień-zima 2019 pełno zielonych technologii. To pierwsza w historii linia, w której nie wykorzystano nawet grama naturalnego puchu. Zamiast niego marka stosuje nowoczesny materiał Thermocore Ecodown, który jest tak samo lekki i ciepły jak naturalny puch, ale zrobiony z plastikowych butelek PET, pochodzących z recyklingu. Dodatkowo można go prać w pralce i czyścić w pralni. Inne ekologiczne rozwiązanie to technologia ReBOTL, która również przetwarza zużyte butelki PET do produkcji materiału.

 

W każdym produkcie Timberland oznaczonym ReBOTL znajdziesz od 6 do 10 plastikowych butelek, które zyskały drugie życie w procesie produkcji. (Fot. materiały prasowe)
W każdym produkcie Timberland oznaczonym ReBOTL znajdziesz od 6 do 10 plastikowych butelek, które zyskały drugie życie. (Fot. materiały prasowe)

Ekologia – mniej plastiku w przesyłkach

Nie jest nam wszystko jedno w co zapakowane są rzeczy zamawiane przez internet – według badań aż 77 proc. polskich konsumentów chciałoby bardziej ekologicznego sposobu transportu zamawianych towarów. Dlatego w Zalando plastikowe torby na produkty z oferty beauty zostały zastąpione papierowymi, co pozwoli na zredukowanie zużycia plastiku niemal o 9,5 tys. kg rocznie. Do 2020 roku firma zobowiązała się do całkowitej wymiany materiałów opakowaniowych na ekologiczne, w 100 proc. pochodzące z recyklingu.
W ramach swojej strategii ochrony klimatu Zalando zainwestowało też w torby, w których przesyłane są ubrania, zamieniając surowiec z plastiku na tworzywo w 80 proc. pochodzące z recyklingu (PCR), oszczędzając tym samym do 40 proc. emisji dwutlenku węgla na kilogram. Dodatkowo w 2018 r. Zalando zredukowało emisję dwutlenku węgla o 16 proc. i przestawiło się na prawie w 100 proc. ekologiczną energię w centrach logistycznych w Polsce.

 Zalando planuje przeprowadzić pilotaż rozwiązania z opakowaniami wielokrotnego użytku. (Fot. materiały prasowe)
Zalando planuje przeprowadzić pilotaż rozwiązania z opakowaniami wielokrotnego użytku. (Fot. materiały prasowe)