FEBEN z Wielkiej Brytanii, IAMISIGO z Nigerii oraz Rave Review ze Szwecji są finalistami prestiżowej nagrody Zalando Visionary Award 2025. Do kogo trafi nagroda i czyją kolekcję zobaczymy podczas tygodnia mody w Kopenhadze? Dowiemy się już w styczniu.
– Moda ma moc inspirowania zmian, a dzięki Zalando Visionary Award cieszymy się, że możemy wspierać projektantów, którzy odważnie przesuwają granice. Każdy z tegorocznych finalistów wnosi świeżą energię i odważne pomysły i nie możemy się doczekać, aby wyróżnić ich unikalną perspektywę – powiedziała Anne Pascual, która w Zalando pełni funkcję SVP Design, Marketing i Content.
To właśnie Zalando postanowiło wesprzeć młodych projektantów, którzy mają odwagę zmieniać świat mody na lepsze w dziedzinie projektowania, innowacji i wpływu społecznego. Jej poprzednimi laureatkami były Paolina Russo i Sinéad O'Dwyer, które przekształcają modowy krajobraz odważnymi i wizjonerskimi podejściami.
Czytaj także: „Inkluzywność zaczyna się od modelek”. Pokaz Sinéad O’Dwyer, laureatki Zalando Visionary Award, na Copenhagen Fashion Week SS 2025
W tym roku w finale Zalando Visionary Award 2025 znalazły się trzy marki: FEBEN z Wielkiej Brytanii, IAMISIGO z Nigerii oraz Rave Review ze Szwecji. Wszystkie zaprezentują swoje najważniejsze projekty z poprzednich kolekcji podczas wystawy, która odbędzie się w czasie styczniowego tygodnia mody w Kopenhadze. Wtedy też jury wybierze i ogłosi zwycięzcę Zalando Visionary Award 2025. Kolekcję na wiosnę i lato 2026 marki, która zwycięży, będziemy mogli zobaczyć na wybiegu już w sierpniu. Ale to nie koniec! Zalando wesprze też zwycięską markę finansowo przy produkcji pokazu, umożliwi jej dostęp do mentoringu oraz pomoże jej nawiązać kontakty w świecie mody.
(Fot. materiały prasowe Zalando)
Wszystkie wyróżnione marki doceniono za odwagę w kształtowaniu mody, kreatywność, design oraz zaangażowanie w inkluzywność. „Każda z nich wyłamuje się z utartych schematów, oferując świeże spojrzenie na to, co oznacza wprowadzanie pozytywnych zmian w modzie” – podało w oficjalnym komunikacie Zalando.
FEBEN, IAMISIGO i Rave Review zostały docenione przez jury za swoje wyjątkowe podejścia:
● FEBEN wyróżniono za innowacyjne projekty, które na nowo definiują współczesną modę. Twórczyni marki, etiopska projektantka wychowana w Szwecji, założyła swój brand w Londynie. Na tamtejszym rynku szybko zdobyła uznanie dzięki odważnym kreacjom łączącym wyraziste sylwetki z żywymi, iluzorycznymi nadrukami. FEBEN czerpie inspiracje z globalnej mozaiki wpływów, oferując unikalne, wizjonerskie spojrzenie na modę.
(Fot. materiały prasowe Zalando)
● IAMISIGO redefiniuje nowoczesną modę, jednocześnie zachowując kulturowe dziedzictwo. Ta założona w Nigerii przez Bubu Ogisi marka jest pionierem innowacji i łączy tradycyjne tkaniny z rzemieślniczymi technikami pochodzącymi z Afryki. Efektem jest kolekcja współczesnych sylwetek o odważnej, świeżej perspektywie.
(Fot. materiały prasowe Zalando)
● Rave Review to sztokholmska marka założona przez Josephine Bergqvist i Livię Schück, która promuje świeże podejście do designu i idei zero waste. U podstaw jej wizji leży innowacyjność, a projektantki tchną nowe życie w materiały pochodzące z nadwyżek produkcyjnych i rzeczy z drugiej ręki. Marka stawia również na różnorodność, co znajduje odzwierciedlenie w każdym projekcie i wszystkich kolekcjach.
(Fot. materiały prasowe Zalando)
– To inspirujące widzieć najlepsze talenty wyróżnione w kontekście, który przekracza granice. Każda z nominowanych marek wnosi coś wyjątkowego, czy to w zakresie zrównoważonego rozwoju, rzemiosła, czy wpływu społecznego – powiedziała Emma Mattel, członkini jury znana z zaangażowania na rzecz różnorodności i inkluzywności w branży mody.
Oprócz niej w skład tegorocznego jury, które wyłoni zwycięską markę, wchodzą eksperci z branży mody: Edward Buchanan, dyrektor kreatywny SANSOVINO6 i dyrektor mody w Perfect Magazine w Mediolanie; Giuliano Calza, założyciel i dyrektor kreatywny GCDS; Herbert Hofmann, wiceprezes ds. kreatywnych i zakupów w Highsnobiety; oraz Anne Pascual SVP Design, Marketing i Content w Zalando SE.