1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Światowe słowo roku portalu Dictionary.com wybrane. Najpierw było viralem na TikToku, dziś używa go Jennifer Lopez

Światowe słowo roku portalu Dictionary.com wybrane. Najpierw było viralem na TikToku, dziś używa go Jennifer Lopez

(Fot. Michael Tullberg/WireImage via Getty Images)
(Fot. Michael Tullberg/WireImage via Getty Images)
Portal Dictionary.com ujawnił zwycięskie słowo roku, które w ostatnim czasie zdominowało internet. Wbrew przewidywaniom wielu osób nie został nim „brat”, czyli „bachor”. Zamiast tego użytkownicy sieci oszaleli na punkcie słowa bardziej… skromnego. Bardziej powściągliwego.

Chodzi oczywiście o wyraz „demure” – nawiązanie do tiktokowych filmików z powtarzającym się sloganem „very demure, very mindful”, które spopularyzowała influencerka Jools Lebron. Zaszczytny tytuł słowo „demure” otrzymało od portalu Dictionary.com. Prowadzony przez niego konkurs to odpowiednik naszego Młodzieżowego Słowa Roku – tyle że w tym przypadku jury bierze pod uwagę trendy w światowym internecie, a nie tylko mody językowe wśród młodych ludzi.

Jak można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu Dictionary.com, wyłaniane przez niego słowo to „językowa kapsuła czasu odzwierciedlająca trendy społeczne i wydarzenia globalne, które zdefiniowały ten rok”. Dlaczego akurat „demure”, czyli „skromny, powściągliwy”, stało się jedną z nich?

„Demure” – co to właściwie znaczy?

Krótkie wprowadzenie dla tych, którzy nie są na bieżąco z trendami w mediach społecznościowych. „Demure” to część niezwykle popularnego sloganu „very demure, very mindful”, który influencerka Jools Lebron zaczęła używać w każdym swoim tiktoku. W nakręconych przez siebie filmikach Jools tłumaczy, jak być „bardzo skromną i bardzo uważną” w codziennym życiu. Na przykład pokazuje, jak zrobić makijaż, który jest „very demure, very mindful” – prezentując jednocześnie dość mocny make-up z wyraźną, grubą kreską na powiece. Albo wyjaśnia, czym jest „bardzo powściągliwe, bardzo uważne” zachowanie w klubie w Las Vegas – a jej słowa obrazują krótkie ujęcia z szalonej, suto zakrapianej imprezy.

Każdy, kto obejrzy kilka filmików opublikowanych przez Lebron, szybko zorientuje się, że influencerka uprawia klasyczny gatunek satyry – tyle że wykorzystując do tego nowe medium, jakim jest TikTok. Wypowiadany przez nią poważnym tonem slogan „very demure, very mindful” to naturalnie ironia. W ten sposób influencerka ośmiesza całą kategorię filmików instruktażowych, na których idealnie wyglądające kobiety pouczają swoje aspirujące obserwatorki, jak się ubierać, jak malować czy jak zachowywać na rozmowie o pracę. Jools Lebron inteligentnie i z humorem pyta o zasadność wciąż obowiązujących norm społecznych i wymagań względem współczesnych kobiet. Przebija nadmuchaną bańkę pozorów i zwalnia nas z obowiązku bycia kimś „skromnym i uważnym” – niczym konserwatywna pensjonarka.

Sama Lebron jest osobą ekscentryczną i bardzo ekspresyjną, więc używane przez nią słowo „demure” (dla osób angielskojęzycznych brzmiące przestarzale i poważnie) pogłębia efekt komizmu. Fanom i fankom influencerki tak bardzo spodobał się zabieg nazywania wszystkiego „skromnym i uważnym”, że zaczęli powtarzać slogan „very demure, very mindful” przy każdej możliwej okazji. Z czasem tę zbitkę słów przejęły nawet światowe celebrytki – w swoich wpisach posługują się nią Kim Kardashian czy Jennifer Lopez.

Jak wyjaśnia Dictionary.com, „Chociaż termin »demure« był tradycyjnie używany do opisania osób powściągliwych, cichych lub skromnych, w mediach społecznościowych popularne stało się jego użycie w nowym znaczeniu – w celu opisania czegoś wyrafinowanego i wyróżniającego się na tle innych”.

Wśród pozostałych słów, które miały duży wpływ na trendy społecznościowe i które wyróżniło Dictionary.com, znalazły się m.in.: „brainrot” (spędzanie dużych ilości czasu na konsumowaniu śmieciowych treści w internecie, głównie memów, rolek, tiktoków), „brat” (niegrzeczne, niesforne dziecko; bachor) oraz „weird” (dziwny).

Warto dodać, że w Polsce nadal trwa plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku – do 30 listopada każdy może oddać na nie swój głos. Wśród finałowej dwudziestki znalazły się m.in.: aura, azbest, bambik, brainrot, brat, cringe, delulu, GOAT, sigma, skibidi, slay czy też yapping.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze