1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Konflikt - dwie strony tego samego medalu

Konflikt - dwie strony tego samego medalu

Lęk przed odrzuceniem, poczucie winy, wstyd, lęki - stłumione, trudne uczucia kryją się za bolesnymi konfliktami w związku. Jak się nimi zająć, by poprzez drogę samopoznania, wyjść ku partnerowi w sposób otwarty i szczery. Ćwiczenia psychoterapeuty Chucka Spezzano.

Podczas konfliktu zachowujemy się inaczej, ale czujemy to samo

Początkiem rozwiązywania konfliktów oraz kluczem do zakończenia każdego sporu jest uświadomienie sobie, że gdy kłócisz się ze swoim partnerem, to czujecie to samo. Na przykład lęk przed odrzuceniem może sprawić, że będziemy albo walczyć, albo uciekać. Poczucie winy zaś może powodować wycofanie albo agresję. W obydwu przypadkach skrajnie odmienne reakcje wypływają z tego samego uczucia. Jeśli zaczniemy mówić o tym, co naprawdę czujemy, możemy odkryć że jest choć jeden punkt, w którym się zgadzamy. Wychodząc z tego miejsca, możemy dojść do zrozumienia i bliskości. Wszystkiego, czego doświadczamy, możemy użyć jako barometru pokazującego nam, czego doświadczają inni, nawet jeśli ich zachowanie jest odwrotne do naszego.

Ćwiczenie: Podczas kłótni zastanów się, co czujesz oprócz gniewu lub złości. Jeżeli już poczujesz wyraźnie co to za uczucie, opowiedz o tym partnerowi. To uzdrowi emocje, które są waszymi wspólnymi. Bądź wobec partnera życzliwy.

Otwartość i kontakt z własnymi uczuciami leczą

Często, kiedy ktoś nas atakuje, bez względu na to, czy to, co mówi jest prawdą czy nie, pojawiają się w nas bolesne uczucia, takie jak poczucie winy, gniew, lęk lub jakiekolwiek inne. Kiedy stajemy z nimi twarzą w twarz, to albo się od nich odcinamy, albo używamy ich w odwecie. Żadna z tych form obrony nie powoduje rzeczywistej zmiany sytuacji. Najlepszą reakcją jest stać bezbronnie wobec tych uczuć. One nie są ani dobre, ani złe, są po prostu prawdziwe, ponieważ ich doświadczamy. Z takim podejściem pozostajemy otwarci na swoje uczucia, aż same odejdą, co pozwala zrobić krok do przodu zarówno nam jak i osobie, która nas atakuje. Kiedy negatywne uczucie znika, kolejny etap rozwoju jest zakończony, a związek się rozwija.

Ćwiczenie: Poczuj się w pełni bezbronny i zbierz się na odwagę, by doświadczyć swoich uczuć. Być może pojawią się takie, które będą cię przerażać, ale doświadcz ich zanim rozpłyną się całkowicie. Daj sobie tyle czasu, ile potrzebujesz. Na końcu pojawi się spokój.

Kiedy partner przeciwstawia się, jest to dla mnie wezwanie do nowego życia

Dwie osoby w związku tworzą jeden umysł i działają jak jeden umysł. Dzięki naszemu partnerowi ujawniają się prawdy, które są niezwykle ważne zarówno dla naszego rozwoju indywidualnego, jak i dla związku. Kiedy partner przeciwstawia się nam lub ma pomysł czy odpowiedź dokładnie odwrotną do naszej wizji, odbieramy to jako zagrożenie. Jednak w ten sposób życie mówi nam, że czas iść do przodu. Możemy to zrobić ucząc się od partnera. Jak? Wspólnie odkrywając nowe metody, które łączą w sobie to, co najlepsze w sposobie działania obu stron. Kiedy zintegrujemy obie ścieżki, osiągamy nowy poziom partnerstwa, na którym jesteśmy razem, mając więcej zaufania do siebie i jesteśmy bardziej otwarci na przyjmowanie.

Ćwiczenie: Przyjmij do wiadomości, że nawet jeśli twój partner zachowuje się zupełnie inaczej niż ty, jest ważne dla twojego rozwoju. Jest po to, byś chciał się zmienić i zintegrować to, co twój partner ci ofiaruje. Doceń, że próbuje wprowadzić do twojej tożsamości coś innego. Gdy rozwijacie się razem, różnica między wami zapewnia większą elastyczność, szerszą perspektywę oraz w efekcie - większy sukces w życiu.

Każdy konflikt to walka z samym sobą

Wszystko, co dzieje się w naszym związku, odzwierciedla nas samych. Każdy konflikt to walka z samym sobą. Gdybyśmy przestali toczyć walkę wewnętrzną, konflikt między nami a partnerem również by się zakończył. Gdy przestajemy walczyć ze sobą, zaczynamy akceptować tą część siebie, którą pokazuje nam nasz partner. Wprowadzając element akceptacji, zyskujemy więcej pewności siebie, by iść naprzód. Istnieje coś o wiele ważniejszego dla naszego partnera i dla nas. Całkiem możliwe, że to jakaś konkretna umiejętność życiowa czy obszary psychiczne dalekie od przyczyny konfliktu. Kiedy przestajemy walczyć ze sobą i partnerem, otrzymujemy ten dar.

Ćwiczenie:
Pomyśl o partnerze, z którym jesteś w konflikcie. Wyobraź sobie, że osoba ta stoi przed tobą w masce. Podejdź, zdejmij jej tą maskę i zobacz, że za nią kryjesz się ty sam. Zadaj sobie pytanie: „Jak mogę ci pomóc?”. To, o co zostaniesz poproszony, jest tym samym darem, którego potrzebuje osoba skłócona z tobą. Dając to sobie, automatycznie dajesz i jej, co kończy konflikt. Razem zrobiliście krok naprzód.

Więcej w książce Chucka Spezzano „Miłość nie rani. Sekrety udanego związku”, wydawnictwo G + J

 

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze