1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Walczymy z bezsennością - 5 rad

Walczymy z bezsennością - 5 rad

123rf.com
123rf.com
Po męczącym dniu marzysz o głębokim śnie. Przykładasz głowę do poduszki... a tu nic. Jak powstrzymać frustrację i przywołać sen? Nasze rady mogą pomóc.

Wszyscy znamy powody bezsenności: w czołówce są takie powody, jak praca zmianowa, przepracowanie, stres czy depresja. Ale są też dużo lżejsze przyczyny, które równie łatwo odbierają nam sen. Jakie są i  jak sobie z nimi poradzić?

1. Nie patrz na zegarek. Budzisz się w nocy i patrzysz na budzik. Przeraża cię, jak mało czasu zostało do rana. Nie rób tego! Świadomość, że niedługo trzeba wstawać, albo że dopiero co zasnęliśmy, tylko zwiększa frustrację, powoduje niepokój i w efekcie, odsuwa błogi sen. Dlatego budzik stawiamy daleko od łóżka i najlepiej tak, by nie widzieć, którą godzinę wskazuje.

2. Nie pij dużo kawy. Kofeina utrzymuje się w twoim organizmie długo po wypiciu pierwszej filiżanki kawy - nawet do 15 godzin. Dlatego nie pij kawy na kilka godzin przed położeniem się do łóżka, bo aż do rana możesz bezradnie szukać przyczyn bezsenności.

3. Nie myśl o śnie. Nie ma nic gorszego niż myślenie o tym, czy się zaśnie przed położeniem się do łóżka. Jeśli kładziesz głowę na poduszkę z wielkim znakiem zapytania: czy sen przyjdzie? już na wstępie wprowadzasz organizm w stan takiego niepokoju, że sen jest ostatnią rzeczą, jaka się może zdarzyć. A jeśli kładziesz się do łóżka już myśląc o tym, ile absorbujących czynności będziesz musiała wykonać następnego dnia rano, to równie dobrze możesz wstać i zacząć je robić, bo pobudzony organizm raczej nie obdarzy cię zasłużonym odpoczynkiem.

4. Żadnego alkoholu. Przynajmniej przed snem. Nawet jeśli alkohol pomaga ci zasnąć, to również pomaga się obudzić w środku nocy. Alkohol działa pobudzająco na mózg, więc nie zdziw się nocnym pobudkom.

5. Papierosy out! Chociaż naukowcy odkryli, że papierosy wcale nie pobudzają do działania, tylko są "pozornym" uspokajaczem naszego stresu, to nikotyna uwalnia się stopniowo w mózgu, powodując przerwy w śnie. Dlatego odradzamy papierosy przed pójściem spać.

 

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze