10 rad na koniec psychoterapii

123rf.com

4. Przygotuj się psychicznie

Kończenie relacji psychoterapeutycznej jest tak samo trudne, jak koniec jakiejkolwiek relacji. Możliwe jest, że doświadczysz mieszanych uczuć, bądź na to gotowy. Radość z zakończenia ważnego etapu w życiu może towarzyszyć mniej przyjemnym emocjom.

5. Przyjmij, że takie emocje jak lęk, gniew czy smutek, są normalne

Możesz czuć lęk, ze sobie nie poradzisz. Możesz gniewać się terapeutę, zwłaszcza kiedy to on zainicjował koniec terapii. Może także pojawić się smutek, że nie będzie już spotkań, do których się przyzwyczaiłeś. Dobrze, jak powiesz o tych uczuciach terapeucie na ostatniej sesji.

6. Zadawaj pytania

Czasami koniec terapii skłania nas do zadawania pytań. Co zrobić w przypadku nawrotu problemów? Do kogo mam zadzwonić? Czy mogę wrócić? Jakie książki czytać? Gdzie, poza kontaktem z terapeutą, mogę poszukać wsparcia? Nie wstydź się pytać.

7. Jeśli czujesz, że nie jesteś gotowy, wyraź to

Jeśli tak czujesz, zastanów się czy rzeczywiście nie jesteś gotowy, czy powoduje tobą lęk, że sobie nie poradzisz. Jeśli uważasz, że potrzebujesz jeszcze pracy nad sobą, koniecznie powiedz o tym terapeucie. W większości przypadków zgadzają się oni przedłużyć terapię, nawet jeśli wasza wcześniejsza wspólna decyzja była inna.