Jak być dobrym (dla siebie)?

123rf.com

Ile razy czułaś, że to co robisz w firmie, w związku czy dla rodziny, owszem, pomaga innym, ale źle działa na ciebie? Może czasem warto postawić siebie na pierwszym miejscu?
Jak rozwinąć w sobie wewnętrzny detektor, który od razu powie ci, że robisz coś z krzywdą dla siebie lub wykorzystujesz siebie za bardzo? Oto trzy sposoby:

1. Wyjdź z siebie i popatrz. Co widzisz? Łatwo współczujemy innym, ale czy inni współczują nam? Spójrz obiektywnie na siebie i zobacz: czy nie bierzesz na siebie zbyt dużo? Czy inni cię doceniają? Czy ktoś cię wspiera? Oceń to uczciwie, a jeśli okaże się, że szala przechyla się na twoją stronę – odpuść trochę.

2. Znajdź w sobie troskę o siebie. Dbasz o innych, ale może w pierwszej kolejności zadbaj o siebie? Czy musisz zawsze brać zastępstwo w pracy za koleżankę, która nigdy nie robi tego dla ciebie? Czy zawsze warto ustępować innym w autobusie? Czy zakupów nie może choć raz zrobić mąż? Zapytaj o to siebie i rozejrzyj się. Ty też masz prawo kimś się wysłużyć raz na jakiś czas.

3. Kto powiedział, że zawsze musisz być perfekcyjną altruistką o ekstremalnie rozwiniętej empatii? Nie pozwól wejść sobie na głowę dzieciom i mężowi, nie musisz zawsze ustępować siostrze czy bratu, nie zawsze musisz być miła. Daj sobie prawo na mówienie „nie”, „zobaczymy”, „nie teraz”. Zobaczysz, że zamiast się obrażać, inni nabiorą do ciebie szacunku.