Jak pokonać strach?

pokonac strach
123rf.com

Jeśli jesteśmy na siebie uważni, rozpoznajemy, kiedy nasz umysł zaczyna się bać. W tym momencie możemy lękowymi myślami nasilić niepokój lub podjąć decyzję, że nie poddajemy się mu. Jak skutecznie zarządzać niepokojem?
1. Wyłącz gadzi mózg. W prymitywnej części naszego mózgu, w ciele migdałowatym, rodzi się strach, jako jedna z pierwotnych emocji. Płaty czołowe oraz inne „nowsze” części mózgu wprowadzają logikę do naszego myślenia. W chwilach niepokoju warto się do niej odwołać. Gdy zaczniesz się czegoś bać, pomyśl trzeźwo o realnych zagrożeniach, które tak naprawdę nie istnieją, bo są podyktowane twoim lękiem.

2. Wzmocnij strach, mówiąc o nim. Ta metoda naprawdę działa. Opowiedz komuś, czego się boisz, używając dramatycznych słów i emocji. Powtórz to przynajmniej 3 razy, za każdym razem wyolbrzymiając historię. Zobaczysz, że w końcu zaczniesz się śmiać.

3. Odwróć uwagę. Żeby nie doprowadzić do nakręcenia spirali czarnych myśli, zajmij się czymś. Najlepiej, żeby była to czynność mechaniczna, ale angażująca cię. Może okna wymagają umycia albo podłoga prosi o to?

4. Napisz list miłosny do swojego strachu. Wyobraź go sobie. Jak widzisz swój strach? Jako bestię z obnażonymi kłami? A może jest czarnym kosmatym kłębkiem? Zimną mgłą? Postaw strach obok siebie i napisz do niego coś miłego. Pomyśl o tym, że to jest odrębny od ciebie byt, który też chce żyć. Ok, daj mu takie prawo, byleby tylko przestał udawać, że jest tobą.

5. Zmęcz się. Jazda na rowerze, szybki spacer, pływanie, siłownia, wyrywanie chwastów w ogródku. Każdy wysiłek jest przeciwdepresyjnym ćwiczeniem, ponieważ podnosi poziom dopaminy i serotoniny w mózgu.

6. Obejrzyj film. Odczujesz ulgę, jeśli przez pewien czas pobędziesz w pewnej odległości od swoich myśli. Umożliwi ci to obejrzenie filmu, który bez reszty cię pochłonie.

7. Zjedz jakiś antydepresant. Nie idź jednak na łatwiznę i nie sięgaj po batonika czekoladowego bądź ciasteczko, bo poprawisz sobie humor tylko na chwilę, a niepokój wróci do ze zdwojoną siłą. Jeśli niepokój do ciebie wraca, zastanów się, czy nie pijesz zbyt dużo kawy, kofeina nasila lęk. Lęk skutecznie obniżają: orzechy, soja , mleko i jogurt, zielone warzywa, zupy warzywne, rośliny strączkowe, owoce cytrusowe, kiełki pszenicy, wiśnie i jagody.

8. Powróć do oddechu. Jeśli skupisz się na swoim oddechu, licząc głębokie wdechy i wydechy, uspokoisz paplaninę umysłu, która wzmacnia twój niepokój.

9. Sprowadź życie do minut. Jeśli niepokoisz się czymś, co wydarzy się o 15.30 a jest dajmy na to godzina 12, wyobraź sobie, że masz przed sobą tylko te 3 i pół godziny, to jest całe twoje życie, nie masz się czym stresować.

10. Użyj wizualnej kotwicy. Jaki widok najbardziej ciebie uspokaja. Najczęściej jest to natura. Chmury, woda, drzewa. Jeśli nie masz przyrody w pobliżu, poszukaj kojących zdjęć w internecie.

11. Powtarzaj mantrę. Doskonale działają buddyjskie mantry typu: „Mogę być wypełniona miłującą dobrocią”, „Mogę być szczęśliwa i zdrowa”, „Mogę doświadczyć obfitości”.

12. Śmiej się. A jeśli wszystko inne zawiedzie, śmiej się. Śmiech poprawia odporność, zmniejsza ból fizyczny i emocjonalny, leczy rany, zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Jeśli zaczniesz lękowi śmiać się w nos, przestanie cię za niego wodzić.