Jak się bronić przed kontrolą w związku?

Jak się bronić przed kontrolą w związku?
123rf

Można ją pomylić z troską, zaangażowaniem a nawet z miłością. To jednak pozory. Jeśli jesteś kontrolowana w związku, ulegasz emocjonalnej przemocy. Oto 5 kroków, które warto podjąć w takiej relacji.
„Nie uważasz, że lepiej wyglądałabyś w niebieskiej sukience?”, „Poszukaj sobie prawdziwej pracy, twoja artystyczna twórczość to zawracanie głowy”, „Twoje przyjaciółki mają na ciebie zły wpływ” – takie wypowiedzi w połączeniu ze sprawdzaniem gdzie i z kim byłaś oraz częstą krytyką są symptomami toksycznej kontroli w związku. Próby wyswobodzenia się z tego schematu kończą się szantażem, pod którym czai się lęk ofiary przed samotnością, porzuceniem, bezradnością. Ten lęk jest przyczyną tego, że dajemy się kontrolować. A dlaczego inni nas kontrolują? Bo dzięki temu czują się lepsi, bo również boją się odrzucenia, bo na ofiarę projektują własne lęki. Jak wyjść z tego schematu, gdy jesteś kontrolowana?

1. Poczuj, że jest w tobie siła

W momencie gdy naprawdę poczujesz, że możesz odejść ze związku, będziesz mogła go zmienić. Możesz to zrobić tylko z miejsca mocy, nie strachu. Związki mają nas rozwijać, a nie umniejszać. Twoja miłość własna pozwoli ci odzyskać się na nowo.

2. Ustal granice dla krytyki i wybuchów emocjonalnych

Stanowczo poinformuj partnera na co się nie zgadzasz. Rób to na bieżąco, kiedy twoje granice będą przekraczane.