1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Nowalijki zdrowe czy nie?!

Nowalijki zdrowe czy nie?!

123RF.com
123RF.com
Wiosna to pora roku, w której wszystko się rozwija. Wzrasta też nasza aktywność, częściej zaczynamy chodzić na spacery, pojawiać się w klubach fitness. Naturalny też jest mniejszy apetyt. Dobrze jest, gdy wiosenna dieta zawiera warzywa, które właśnie dojrzewają, takie jak świeża zielenina i kiełki. Warto też zadbać, by pokarmy spożywane na wiosnę odzwierciedlały to, co dzieje się w przyrodzie.

Wraz z końcem zimy pojawiają się na bazarach i sklepach nowalijki – polskie nowalijki w marcu i kwietniu to produkty szklarniowe. Po długiej i ponurej zimie, czekamy na więcej koloru na naszym stole. Najwcześniejsze nowalijki to szczypiorek, rzodkiewka i sałata. Ja je uwielbiam i z utęsknieniem wyczekuję tych pierwszych zwiastunów wiosny.  Odpowiedź na pytanie, czy są bezpieczne i zdrowe, jest następująca.

Szklarniowe produkty zawierają na pewno związki chemiczne niezbędne do uprawy. Przede wszystkim są to azotany pochodzące z nawozów azotowych. Jeżeli chcesz jeść zdrowe nowalijki, to szukaj tych z upraw ekologicznych. Tylko takie można podawać dzieciom. Kupując je sprawdź, czy mają certyfikat.

Jeżeli decydujesz się na zakup nowalijek uprawianych w szklarniach bez eko certyfikatu, nie wybieraj wielkości XXL, ale średnią. Przypomnij sobie, jak wygląda rzodkiewka z gruntu uprawiana bez „dopalaczy”. Rzodkiewka ma być poza tym jędrna, bez plam i odbarwień, a jej liście mogą być zielone a nie żółte. Przy zakupie sałaty zadbaj o to, by miała piękny zielony kolor, by była sprężysta i pozbawiona odbarwień i plam. Jeśli chcesz pozbyć się części szczególnie narażonych na obecność chemii, to nie jedz głąba. Szczypiorek ma być także jędrny i sprężysty, pięknie zielony. Jeśli kupujesz szczypior z cebulką, to upewnij się, że cebula jest twarda, bez pleśni i śladów gnicia. Warzywa nowalijki, które kupujesz, nie muszą być ogromne ( raczej zdecyduj się na te średniej wielkości), ale koniecznie świeże. Warto je powąchać - mają pachnieć tym, czym są. Ja nie kupuję warzyw pachnących kartonem.

W maju i czerwcu pojawią się polskie nowalijki gruntowe. Tu również istotne są zasady wyboru tego, co chcesz zjeść, przedstawione powyżej. Z tym, że zapach gruntowych warzyw jest o wiele bardziej intensywny niż szklarniowych.

Tych, którzy chcą jeść naprawdę zdrowe nowalijki wiosną i nie ponosić wielkich kosztów, namawiam do hodowli kiełków w warunkach domowych. Wystarczy zaopatrzyć się w kiełkownicę, specjalne naczynie do hodowli kiełków, oraz kupić nasiona. Wspaniale smakują kiełki brokułów czy rzodkiewki,  przecudnie pachną: słonecznika, lucerny, fasoli mung czy czarnuszki  - te ostatnie jak kminek. Kiełki mają wspaniałe właściwości odżywcze i ożywcze dla naszego organizmu, są naturalnym źródłem słodyczy. Można je dodawać do sałatek, dań gotowanych oraz na kanapki.

Wiosną w naszym jadłospisie jest  więcej surowych dań warzywnych. Osoby, które nie czują się dobrze po zjedzeniu surowych warzyw, mogą je krótko gotować (tak, by były twardawe w środku) lub blanszować. Jeżeli masz ochotę na smażone warzywa, to wtedy również obsmażaj je szybko i w wysokiej temperaturze.Ten sposób przyrządzania potraw zapewnia zachowanie składników odżywczych.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze