fbpx

Aqua aerobic – zalety ćwiczenia w wodzie

ćwiczenia w wodzie
123rf.com

Każda forma wysiłku jest dobra. Można męczyć ciało ciężarami na siłowni, ale można też ćwiczyć przyjemnie, relaksując się w wodzie na zajęciach aqua aerobicu. Dzięki właściwościom wody zajęcia te są jednym z bezpieczniejszych a zarazem bardzo efektywnych treningów.
Najprościej mówiąc, aqua aerobic jest to trening fitness przy muzyce o charakterze zajęć ogólnorozwojowych, wykonywany w środowisku wodnym. Jednym z czynników działających na ciało człowieka w wodzie jest, tzw. wypór hydrostatyczny, który powoduje pozorną utratę ciężaru ciała, co oznacza, że ćwiczenia w wodzie są prowadzone są w pełnym odciążeniu.

Bezpiecznie

Nasze ciało w wodzie jest o około 90% lżejsze w wodzie niż na lądzie, co powoduje, że ćwiczenia w niej wykonywane nie powodują obciążenia stawów i są całkowicie bezpieczne, a zarazem skuteczne. Dlatego nasze kolana, biodra, i kręgosłup, odwdzięczą nam się długim zdrowiem, ponieważ nie są narażone na przetrenowanie, zniszczenia i urazy tak, jak to bywa podczas tradycyjnego treningu na sali fitness czy siłowni.

Jednocześnie woda stawia ruchom dość spory opór, więc bez wątpienia poprzez trening w wodzie w bezpieczny sposób zwiększymy wytrzymałość, siłę i elastyczność mięśni w równym stopniu co podczas tradycyjnego treningu na siłowni. Chociaż mięśnie w trakcie treningu w wodzie pracują bardzo intensywnie, nie odczuwamy wysiłku i zmęczenia, a dzięki wyporowi wody ryzyko kontuzji jest bardzo mało prawdopodobne.

Co zyskasz dzięki zajęciom w wodzie?

  • świetne samopoczucie i zgrabne ciało,
  • mocne i elastyczne mięśnie,
  • usprawnisz serce i płuca,
  • poprawisz koordynację nerwowo-mięśniową,
  • wytrenujesz prawidłową postawę,
  • unikniesz kontuzji, przetrenowania, przemęczenia,
  • urozmaicony trening, ze względu na zastosowanie środowiska wodnego.

Oprócz wymienionych zalet trening w wodzie zapobiega występowaniu stresów, opóźnia wystąpienie zmęczenia, wpływa pozytywnie na poprawę samopoczucia oraz daje niesamowitą satysfakcję, gdyż jest niesamowicie efektywny, a przy tym bezpieczny.

Dla każdego

Tę formę aktywności fizycznej zaleca się osobom w różnym wieku oraz o różnym poziomie sprawności fizycznej i umiejętności pływackiej. Powinna ona stanowić urozmaicenie, być dodatkową formą zajęć, która wprowadza odmienne środowisko oraz wrażenia ruchowe, dostarczając przy tym niewymiernych korzyści dzięki wyjątkowym właściwościom wody działającej na ciało.
W zależności od głębokości zanurzenia w wodzie oraz rodzaju wykonywanych ruchów w wodzie wyróżniamy ruchy:

  • wspomagające,
  • oporujące i
  • odciążające.

Można stosować zarówno ćwiczenia z przyborami, jak i bez. Czynnik głębokości zanurzenia w wodzie wpływa również na dobór rodzaju treningu. W wodzie płytkiej (do pasa) i średniej (do klatki piersiowej) wystarczy trening aerobowy lub wzmacniający z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała i wody. W wodzie głębokiej natomiast konieczne jest zastosowanie dodatkowego specjalistycznego sprzętu (np. pasy wypornościowe, makarony, motyle, piankowe hantelki), który pozwala swobodnie unosić się na powierzchni.

Dzięki wszystkim zaletom, jakie daje ta forma aktywności ruchowej, zajęcia w wodzie cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Jest to też spowodowane tym, iż mogą w nich uczestniczyć zarówno osoby zdrowe, jak i te o ograniczonej sprawności ruchowej. Wielu wybitych sportowców światowej klasy wykorzystywało aqua fitness jako trening uzupełniający w treningu podstawowym (np. koszykarz NBA Wilt Chamberlain, brytyjska lekkoatletka Sally Gunnell, rekordzista skoku w dal Mike Powell i inni).

Z korzyścią dla ciała

Nieocenioną korzyścią treningu w wodzie, oprócz wymienionych i opisanych wyżej, jest również dobroczynny wpływ środowiska wodnego na skórę całego ciała. Oprócz tego, że poprzez same ćwiczenia wzmocnimy mięśnie i wymodelujemy sylwetkę, zimna woda (poniżej 24 stopni C, bo im niższa temperatura wody, tym większa efektywność ćwiczeń!) w jakiej wykonujemy ćwiczenia obkurcza naczynia krwionośne leżące tuż pod skórą, w konsekwencji wpływa to na ich uszczelnienie i wzmocnienie.

Tak obkurczone naczynia przepuszczają mniej wody, dzięki temu zmniejsza się obrzęk ciała. Daje to efekt ładnie napiętej i elastycznej skóry zauważalny od razu gołym okiem po wyjściu z basenu. Poprzez usprawnienie krążenia i pobudzenia do pracy limfy pojawianie się grudek i wszelkich nierówności pod skórą zostaje zahamowane, a istniejąca już skórka pomarańczowa zostaje zmniejszona. Kto chociaż raz korzystał z kąpieli w basenie, na pewno zauważył taką właściwość. Jednak dobrze, by nie o jednorazowy efekt nam chodziło, dlatego tylko regularnie wykonywany trening w wodzie (na przykład 2 razy w tygodniu) w połączeniu z inną aktywnością fizyczną i dobrze zbilansowaną dietą przyniesie długoterminowy efekt w postaci pięknie wymodelowanej sylwetki i napiętej skóry bez zbędnych grudek.

Podsumowując, można powiedzieć, że korzyści płynące z samych ćwiczeń (które rozbijają i usuwają tłuszcz, poprawiają krążenie i pracę limfy) w połączeniu ze środowiskiem wodnym (zimna woda – do 20 stopni C obkurcza naczynia krwionośne podskórne, chłodzi ciało, a cellulit nie lubi zimna), dadzą rewelacyjny i długotrwały efekt w postaci pięknego, ujędrnionego ciała, gładkiej i jędrnej ładnie napiętej skóry oraz zahamują powstawanie grudek i z pewnością zmniejszą te już istniejące.

Artykuł przygotowany przez ekspertów portalu PoProstuZdrowo.pl.