1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Filmy
  4. >
  5. Cannes 2025: kto zgarnie Złotą Palmę? W tym roku o nagrodę powalczą m.in. Anderson, Aster, Trier i Ducournau

Cannes 2025: kto zgarnie Złotą Palmę? W tym roku o nagrodę powalczą m.in. Anderson, Aster, Trier i Ducournau

W tym roku o Złotą Palmę w Cannes powalczy m.in. „Fenicki układ” w reżyserii Wesa Andersona z Beniciem del Toro w roli głównej. (Fot. materiały prasowe)
W tym roku o Złotą Palmę w Cannes powalczy m.in. „Fenicki układ” w reżyserii Wesa Andersona z Beniciem del Toro w roli głównej. (Fot. materiały prasowe)
Cannes co roku zaskakuje widzów nowymi filmami. Jedna kwestia pozostaje jednak niezmienna: o Złotą Palmę zawsze rywalizują najlepsi z najlepszych. W 2025 roku będzie podobnie – w Konkursie Głównym zobaczymy bowiem najnowsze dzieła m.in. Wesa Andersona, Ariego Astera, Joachima Triera i Julii Ducournau. Jakie premiery już teraz elektryzują fanów kina? Których wydarzeń nie można przegapić? Przed wami nasz przewodnik po tegorocznej edycji festiwalu.

To będzie wyjątkowa edycja festiwalu w Cannes – parada wielkich reżyserów i powrót mistrzów kina. W tym roku ze swoimi najnowszymi filmami na Lazurowe Wybrzeże przyjadą bowiem m.in. Wes Anderson, Ari Aster, Joachim Trier oraz Julia Ducournau, a o główną nagrodę festiwalu – Złotą Palmę, która zostanie przyznana ostatniego dnia imprezy – powalczy łącznie aż 19 twórców. Poza konkursem swoje nowe dzieła zaprezentują natomiast m.in. Harris Dickinson i Scarlett Johansson. Co jeszcze w programie? Przeczytajcie.

Cannes 2025: Robert De Niro z honorową Złotą Palmą

W tym roku honorową Złotą Palmą podczas ceremonii otwarcia imprezy zostanie wyróżniony Robert De Niro („Wściekły byk”, „Taksówkarz”, „Gorączka”). Legendarny aktor otrzyma nagrodę za całokształt twórczości oraz zasług dla świata kina. Co ciekawe, wydarzenie to będzie miało miejsce dokładnie 14 lat po tym, jak w 2011 roku dwukrotny laureat Oscara pełnił na festiwalu funkcję przewodniczącego jury Konkursu Głównego.

W trakcie swojej wieloletniej kariery De Niro wielokrotnie był zresztą gościem canneńskiego święta kina. W 1976 wystąpił w dwóch filmach pokazywanych w oficjalnej selekcji – w „Wieku XX” Bernardo Bertolucciego oraz „Taksówkarzu” Martina Scorsesego, który ostatecznie zdobył Złotą Palmę. W 1983 roku otworzył imprezę innym filmem wyreżyserowanym przez Scorsesego – „Królem komedii”, a rok później wystąpił w „Dawno temu w Ameryce” Sergia Leone. W 1986 roku powrócił z filmem „Misja” Rolanda Joffé, który również zdobył główną nagrodę, a dwa lata temu z „Czasem krwawego księżyca”, również w reżyserii Scorsesego. – Mam dobre wspomnienia związane z Cannes. Zwłaszcza teraz, gdy tak wiele na świecie nas dzieli, Cannes łączy. To jak powrót do domu – mówi aktor.

Cannes 2025: Juliette Binoche przewodniczącą jury

Przewodniczącą jury tegorocznej edycji festiwalu została laureatka Oscara Juliette Binoche. Aktorka debiutowała w Cannes 40 lat temu, w filmie „Spotkanie” (1985). Była to jej pierwsza duża rola filmowa, która otworzyła przed nią drzwi do kariery. Od tamtej pory Binoche pojawia się regularnie na Lazurowym Wybrzeżu, wracając z filmami międzynarodowych twórców takich jak Michael Haneke („Kod nieznany”), David Cronenberg („Cosmopolis”), Krzysztof Kieślowski („Trzy Kolory: Czerwony”), Olivier Assayas („Sils Maria”), Claire Denis („Isabelle i mężczyźni”) oraz Anh Hung Tran („Bulion i inne namiętności”). W 2010 roku zdobyła nagrodę w Cannes dla najlepszej aktorki za rolę w filmie „Zapiski z Toskanii”.

– W 1985 roku po raz pierwszy weszłam po schodach festiwalu z entuzjazmem i niepewnością młodej aktorki. Nigdy nie wyobrażałam sobie, że wrócę 40 lat później w honorowej roli przewodniczącej jury – powiedziała Binoche w oświadczeniu.

Cannes 2025: „Partir un jour” („Bye Bye”) filmem otwarcia

Debiutancki film Amelie Bonnin „Bye Bye” (francuski tytuł brzmi „Partir Un Jour”) to słodko-gorzki komediodramat z udziałem popularnej francuskiej piosenkarki i aktorki Juliette Armanet. Fabuła przedstawia natomiast historię kobiety, która jest marzy o otwarciu eleganckiej restauracji, jednak plany krzyżuje jej nagły wypadek, który zmusza ją powrotu do rodzinnego miasta. W obsadzie znaleźli się także zdobywca Cezara Bastien Bouillon, a także François Rollin, Tewfik Jallab i Dominique Blanc.

Cannes 2025: jakie filmy powalczą o Złotą Palmę?

Poza nazwiskami ważnych amerykańskich reżyserów, festiwal jak co roku stanie się sceną dla europejskich autorów kina. Wśród nich znaleźli się m.in. twórca „Najgorszego człowieka na świecie” Joachim Trier, zdobywczyni Złotej Palmy za „Titane” Julia Ducournau, legendarni bywalcy festiwalu bracia Jean-PierreLuc Dardenne oraz – po raz pierwszy w canneńskim konkursie – nagrodzona Złotym Niedźwiedziem Carla Simon. Warto też zwrócić uwagę na obecność w Konkursie Głównym mistrzyni amerykańskiego kina niezależnego Kelly Reichardt oraz powrót niepokornego Jafara Panahiego. Którym filmom należy poświęcić szczególną uwagę? Oto nasze rekomendacje:

„Sentimental Value”, reż. Joachim Trier

W tym roku Joachim Trier zaprezentuje canneńskiej publiczności długo wyczekiwaną kontynuację swojego największego hitu, czyli „Najgorszego człowieka na świecie”. Słodko-gorzki dramat z 2021 roku opowiadał historię Julie (Renate Reinsve), która wkrótce kończy trzydzieści lat, ale w jej życiu wciąż jest wiele życiowych rozterek. „Sentimental Value” zapowiadany jest natomiast jako intymna, wzruszająca i zabawna opowieść o wspomnieniach oraz jednoczącej mocy sztuki. Fabuła przedstawi bowiem rodzinę, która od pokoleń mieszka we wspólnym domu w Oslo. Gdy na jaw wychodzą tajemnice z przeszłości, prowadzi to do serii tragikomicznych sytuacji. W filmie, oprócz Reinsve, zobaczymy też Stellana Skarsgårda, Ingę Ibsdotter Lilleaas oraz Elle Fanning.

„Fuori”, reż. Mario Martone

To już trzeci raz, kiedy Mario Martone, weteran włoskiego kina, będzie walczył o Złotą Palmę. Tym razem nagrodę może zapewnić mu historia o przyjaźni, miłości i wolności, inspirowana życiem Goliardy Sapienz (Valeria Golino), wybitnej włoskiej pisarki, aktorki, partyzantki, anarchistki, kobiety wyprzedzającej swoje czasy. Aby związać koniec z końcem Goliarda jest w stanie zaryzykować wiele – trafia więc do więzienia, w którym spotyka współwięźniarki, za sprawą których odradza się na nowo. Kobiety korzystają z odzyskanej wolności, zbliżają się do siebie i tworzą silną więź. Co ciekawe, „Fuori” jest pierwszym filmem biograficznym poświęconym legendarnej Włoszce.

„Alpha”, reż. Julia Ducournau

W tym roku o główną nagrodę festiwalu powalczy również dramat wyróżnionej Złotą Palmą 2021 za horror „Titane” Julii Ducournau. Co ciekawe, obraz podobno tak podzielił komisję selekcyjną festiwalu, że mało brakowało, a w ogóle nie znalazłby się w Konkursie Głównym. „Alpha”, bo taki tytuł nosi najnowsze dzieło francuskiej twórczyni, to według zapowiedzi jej najbardziej osobisty film. Jego akcja rozgrywa się w latach 80., a główną bohaterką jest 11-letnia dziewczynka mieszkająca w fikcyjnym mieście przypominającym Nowy Jork. Gdy światem wstrząsa epidemia AIDS i jedno z rodziców bohaterki zapada na chorobę, nastolatka musi po raz pierwszy skonfrontować się ze śmiertelnością.

„Eddington”, reż. Ari Aster

„Eddington” – nowe dzieło Ariego Astera („Dziedzictwo. Hereditary”, „Midsommar. W biały dzień”, „Bo się boi”) – to nowatorskie połączenie współczesnego westernu i czarnej komedii, w którym w rolach głównych zobaczymy śmietankę hollywoodzkich gwiazd wielkiego formatu: Joaquina Phoenixa („Gladiator”, „Joker”), Pedra Pascala („Narcos”, „The Last of Us”), Emmę Stone („La La Land”, „Biedne istoty”) i Austina Butlera („Elvis”, „Motocykliści”). Akcja filmu rozgrywa się w tytułowym miasteczku w Nowym Meksyku, w maju 2020 roku, na początku pandemii koronawirusa, natomiast główną osią fabularną jest konflikt między lokalnym szeryfem (Joaquin Phoenix) oraz burmistrzem (Pedro Pascal).

„Fenicki układ”, reż. Wes Anderson

Trzynasty filmu Wesa Andersona – szpiegowski thriller „Fenicki układ” – otworzy przed nami świat teatralnej scenografii, pastelowych kolorów i osobliwego humoru. Głównym bohaterem filmu jest Zsa-Zda Korda – osobliwy milioner, który wyrusza w podróż, aby zabezpieczyć przyszłość swojego biznesowego imperium. Po drodze spotyka oczywiście szereg barwnych postaci, w których wcielają się, jak to zwykle u Andersona bywa, same gwiazdy największego formatu, w tym m.in. Benicio del Toro, Michael Cera, Benedict Cumberbatch, Charlotte Gainsbourg, Tom Hanks oraz Scarlett Johansson.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„The History of Sound”, reż. Oliver Hermanus

O najważniejszą nagrodę festiwalu powalczy również „The History of Sound”, historyczny romans gejowski w reżyserii pochodzącego z RPA Olivera Hermanusa, w którym w rolach głównych zobaczymy dwie wschodzące gwiazdy brytyjskiego kina: Josha O’Connora („The Crown”, „Challengers”) i Paula Mescala („Normalni ludzie”, „Aftersun”, „Dobrzy nieznajomi”, „Gladiator II”). Wcielą się oni w bohaterów, których połączy nie tylko namiętność, ale i wspólna pasja: zainteresowanie muzyką ludową Amerykanów. Fabuła bazuje natomiast na nagradzanym opowiadaniu Bena Shattucka, który przygotował również scenariusz filmu.

O Złotą Palmę powalczą również:

  • „Nouvelle Vague” („New Wave”), reż. Richard Linklater
  • „The Secret Agent”, reż. Kleber Mendonça Filho
  • „Romeria”, reż. Carla Simon
  • „Sound of Falling”, reż. Mascha Schilinski
  • „The Mastermind”, reż. Kelly Reichardt
  • „The Eagles of the Republic”, reż. Tarik Saleh
  • „Dossier 137”, reż. Dominik Moll
  • „Two Prosecutors”, reż. Siergiej Łoznica
  • „In Simple Accident”, reż. Jafar Panahi
  • „La Petite Dernière”, reż. Hafsia Herzi
  • „Renoir”, reż. Chie Hayakawa
  • „Sirat”, reż. Oliver Laxe
  • „Jeunes mères”, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Cannes 2025: konkurs Un Certain Regard

W tym roku uwagę przyciąga także selekcja Un Certain Regard, w której znalazły się m.in. debiuty reżyserskie dwóch gwiazd ekranu. Ze swoimi projektami na Lazurowym Wybrzeżu pojawią się bowiem Scarlett Johansson oraz Harris Dickinson.

„Urchin”, reż. Harris Dickinson

Harris Dickinson („Babygirl” i „W trójkącie”) debiutuje po drugiej stronie kamery – filmem o mężczyźnie w kryzysie bezdomności (Frank Dillane), który próbuje zmienić swoje życie. Projekt już teraz budzi wiele emocji. – „Urchin” to wspaniała podróż. Harris jest wyjątkowym reżyserem i scenarzystą, a jego film rzuca światło na postacie często pomijane w kinie. Połączenie wyjątkowej wizji Dickinsona i kreacji Dillane’a dało odważny i ważny film, który należy przekazać światu – mówi jeden z producentów filmu.

„Pillion”, reż. Harry Lighton

„Pillion” – pełnometrażowy debiut Brytyjczyka Harry’ego Lightona – powstał w oparciu o popularną nowelę autorstwa Adama Marsa-Jonesa. Głównymi bohaterami filmu są natomiast nieśmiały chłopak (Harry Melling) i przystojny lider queerowego klubu motocyklowego (Alexander Skarsgård), którzy nawiązują gorący romans. – Harry jest filmowcem, którego pociąga ryzyko. Fascynuje go też możliwość pokazania zaskakującej złożoności w codziennym życiu – mówi producentka Emma Norton.

„Eleanor the Great”, reż. Scarlett Johansson

Uczestnicy tegorocznego festiwalu będą mieli również okazję zobaczyć na Croisette reżyserski debiut Scarlett Johansson, „Eleanor the Great” – historię 90-latki która próbuje odbudować swoje życie po śmierci najlepszej przyjaciółki. W tym celu ponownie przeprowadza się do Nowego Jorku z Florydy, gdzie spędziła kilka dekad swojego życia. W roli tytułowej zobaczymy nominowaną do Oscara 94-letnią June Squibb („Zapach kobiety”, „Joe Black”), natomiast scenarzystką filmu jest Tory Kamen, która stworzyła postać Eleanor na podstawie swojej babci, która zmarła w 2020 roku w wieku 99 lat.

„Heads or Tails?”, reż. Alessio Rigo de Righi, Matteo Zoppis

Włosko-amerykański duet Alessio Rigo de RighiMatteo Zoppis pokaże w tym roku w Cannes western „Heads or Tails?”, w którym w rolach głównych występują m.in. utalentowana aktorka polskiego pochodzenia Nadia Tereszkiewicz (na zdjęciu poniżej), Alessandro BorghiJohn C. Reilly. Co ciekawe, nakręcony na taśmie 35 mm film jest drugim – po „Królu Krabie” – dziełem twórców, które zostanie zaprezentowane na Croisette. Fabuła opartego na faktach filmu pokazuje natomiast podróż Buffalo Billa, który chce zaprezentować włoskiej publiczności swoje show o Dzikim Zachodzie.

W selekcji konkursowej znalazły się również takie filmy jak:

  • „Meteors”, reż. Hubert Charuel
  • „My Father’s Shadow”, reż. Akinola Davies Jr.
  • „A Pale View of the Hills”, reż. Kei Ishikawa
  • „Once Upon a Time in Gaza”, reż. Tarzan Nasser, Arab Nasser
  • „Aisha Can’t Fly Away”, reż. Morad Mostafa
  • „The Mysterious Gaze of the Flamingo”, reż. Diego Céspedes
  • „The Plague”, reż. Charlie Polinger
  • „Homebound”, reż. Neeraj Ghaywan
  • „L’inconnu de la Grande Arche”, reż. Stephane Demoustier
  • „Karavan”, reż. Zuzana Kirchnerová
  • „Le città di pianura”, reż. Francesco Sossai

Cannes 2025: filmy pozakonkursowe

Wśród filmów pozakonkursowych znalazły się takie produkcje jak: „Mission: Impossible – The Final Reckoning” w reżyserii i według scenariusza Christophera McQuarrie’a, „La venue de l’avenir”, „The Richest Woman in the World” oraz „Vie Privée” w reżyserii Rebekki Zlotowski z Jodie Foster w roli psychiatrki, która postanawia podjąć śledztwo w sprawie tajemniczej śmierci jednej ze swoich pacjentek.

W sekcji Cannes Premiere widzowie festiwalu zobaczą natomiast takie tytuły jak „Amrum” z Diane Kruger czy „Splitsville” z Dakotą Johnson, a także „Connemara”, „The Disappearance of Josef Mengele”, „Orwell: 2 + 2 = 5” oraz „La Ola” („The Wave”).

Na gości wydarzenia czekają też wyjątkowe pokazy o północy („Sons of the Neon Night”, „Exit 8”, „Dalloway”) oraz pokazy specjalne („Bono: Stories of Surrender” w reżyserii Andrew Dominica, „Tell Her That I Love Her”, „The Magnificent Life of Marcel Pagnol”).

78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes odbędzie się w dniach 13-24 maja.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze