fbpx

Trening dla neuronów

Trening dla neuronów
Ludzki mózg, podobnie jak mięśnie, potrzebuje regularnego treningu. Aby wspomóc jego codzienne funkcjonowanie warto rozwiązywać przeróżne zagadki i łamigłówki. (Fot. iStock)

Choć mózg nie składa się z włókien mięśniowych, czyli miocytów, to przez neurologów bywa nazywany mięśniem, bo tak jak mięśnie potrzebuje regularnego treningu. Oto kilka ćwiczeń wspomagających jego codzienne funkcjonowanie.

Pamięć krótkotrwała

Lepsza pamięć krótkotrwała pozwala łatwiej uczyć się nowych rzeczy, co w szybko zmieniającym się dziś świecie nie tylko zwiększa naszą konkurencyjność na rynku pracy, ale i zwyczajnie ułatwia codzienność, która staje się coraz bardziej zautomatyzowana – weźmy choćby e-recepty. Jako najskuteczniejsze ćwiczenie wskazuje się zapamiętywanie przypadkowych ciągów liczb lub obiektów. Sylwester Kowalski, wykładowca i specjalista od mechanizmów sterujących mózgiem oraz technik relaksacyjnych, zachęca do myślenia obrazem, najlepiej wizualizacji, która uruchamia co najmniej dwa obszary pamięci – poza kodowaniem słowa zostawia ślad wzrokowy. „W wersji optymalnej możemy uzyskać pamięć innych bodźców (dotyku, zapachu, ruchu, smaku). Im więcej zmysłów jest zaangażowanych, tym większa szansa na przywołanie informacji z pamięci” – pisze w książce „Mózg. Rozwiń swój potencjał”. Oto dwa z proponowanych przez niego ćwiczeń:

  • Przeczytaj pojedynczo poniższe słowa, a następnie przez około minutę wyobrażaj je sobie najdokładniej, jak tylko potrafisz. Odtwórz w myślach ich fakturę, dotyk, smak, zapach, wszystkie doznania, jakie tylko potrafisz sobie wyobrazić. Zaangażuj wszystkie możliwe zmysły:
    kawa, śmiech, herbata, motorówka, jedwab.
  • Wyobraź sobie, że twoim zadaniem jest zapamiętanie słowa „rapier”. Zgodnie z definicją Wikipedii to broń biała o długiej, prostej i obosiecznej klindze, dłuższa od szabli. Początki ma we wczesnym renesansie, kiedy zrodziła się potrzeba broni noszonej na co dzień przez mieszczan. Rapier był najpopularniejszą bronią w Europie Zachodniej wieków XVI–XVII. Przećwicz technikę zapamiętywania, uaktywniając wszystkie swoje zmysły. Zacznij od wyobrażenia sobie przedmiotu: Jak on wygląda? Jaki jest jego rozmiar? Jakie ma ostrze, jaką ma rękojeść? Ile może ważyć? Jaki jest w dotyku? Jak się go trzyma w dłoni? Jak brzmi świst wydawany przez rapier?

Trening elastyczności

Im większa zdolność adaptacyjna, tym mniejsza reakcja stresowa organizmu, która prowadzi do ograniczenia korzystania z bardziej rozwiniętych obszarów mózgu na rzecz reagowania instynktownego. Ta umiejętność wiąże się z elastycznością emocjonalną, którą można ćwiczyć poprzez świadome wychodzenie ze sfery komfortu, czyli na przykład celowe utrudnianie wykonywanych rutynowo rzeczy. „To normalne, że na co dzień staramy się robić rzeczy szybko, efektownie i najłatwiej jak się da. Nic w tym złego. Ale w treningu zmiany chodzi o to, by sobie coś utrudnić” – wyjaśniają Rafał Ohme i Ula Dąbrowska w książce „Spa dla umysłu”. Wprowadzając drobne, kontrolowane zmiany o niewielkim ryzyku, szybciej przystosowujesz się do zmian, które są od ciebie niezależne. Oto kilka proponowanych przez autorów ćwiczeń:

  • Jeśli jesteś praworęczny, spróbuj używać lewej ręki (i odwrotnie) podczas codziennych czynności: napisz SMS, podlej kwiaty albo przekręć klucz w zamku.
  • Wejdź po schodach tyłem.
  • Kiedy się obudzisz w nocy, idź do łazienki z zamkniętymi oczami albo nie zapalając po drodze światła.
  • Zamiast korzystać z GPS, przed wyjazdem obejrzyj mapę i postaraj się zapamiętać drogę.
  • Włącz znany ci dobrze film i wybierz inną wersję językową, im bardziej niezrozumiałą, tym lepiej.

Codzienna matematyka

Rozwój technologii upraszcza nasze życie i zwiększa efektywność. Jednak całkowite zdanie się na nią rozleniwia mózg. Jak najczęściej staraj się zatem wykonywać działania matematyczne: w kolejce do kasy podliczaj, ile zapłacisz; kiedy trzeba dzielić wspólny rachunek w restauracji, rób to w pamięci, zamiast od razu korzystać z funkcji kalkulatora na telefonie. W rozwijaniu matematycznego myślenia bardzo pomaga rozwiązywanie sudoku, ale dobrą metodą są też zadania na znalezienie reguły arytmetycznej rządzącej ciągiem liczb, w którym jedno miejsce pozostaje do uzupełnienia. Oto przykłady zadań z przywołanej już książki „Mózg. Rozwiń swój potencjał”

  • Wstaw brakującą liczbę zgodnie z obowiązującą regułą:

Trening dla neuronów

  • Dopasuj liczby 15, 10, 16 do odpowiednich ciągów:

Trening dla neuronów

Logiczne myślenie

Zwłaszcza w sytuacji, która nas zaskakuje, mózg jest skłonny do zachowań nawykowych. I nie ma w tym nic dziwnego, bo jego podstawową funkcją jest ochronić nas przez niebezpieczeństwem, a skoro stare sposoby są sprawdzone, to po co je zmieniać? Jednak działanie instynktowne może doprowadzić do zniekształceń poznawczych, na przykład nadmiernych uogólnień czy widzenia tunelowego, zatem przed podjęciem decyzji warto dostrzec pewne zależności. Zdolność świadomego myślenia sprawdza między innymi test CRT, opracowany przez psychologa Shane’a Fredericka z Uniwersytetu Yale. W powszechnym odbiorze uważany jest za najkrótszy test na inteligencję – zawiera tylko trzy pytania, które w podstawowej wersji brzmią następująco:

  • Kij i piłka kosztują łącznie 1,10 dolara. Kij kosztuje 1 dolara więcej niż piłka. Ile kosztuje piłka?
  • Jeśli wykonanie pięciu elementów zajmuje pięciu maszynom pięć minut, to ile czasu potrzeba, by 100 maszyn wykonało 100 elementów?
  • Na jeziorze rośnie kępka lilii. Każdego dnia jej rozmiar się podwaja. Jeśli przykrycie całego jeziora zajmie liliom 48 dni, to w jakim czasie pokryją połowę jego powierzchni?
Odpowiedzi: *1: 7, 2: A – 10, B – 15, C – 16; **1: 5 centów, 2: 5 minut, 3: 47 dni.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze