1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

6 filmów Pedro Almodóvara, które sprawią, że pokochasz Hiszpanię

Penélope Cruz w filmie „Volver” w reżyserii Pedro Almodóvara (Fot. NG Collection/Interfoto/Forum)
Podobno jego kino albo się kocha, albo nie rozumie. Pedro Almodóvar to reżyser, który swoją twórczością składa hołd kobietom. I pokazuje ich świat dokładnie takim, jaki jest. Oto nasz przegląd najpiękniejszych filmów Pedro Almodóvara, po obejrzeniu których zapragniecie odwiedzić Hiszpanię.

Mistrz hiszpańskiego kina, który w swoich filmach opowiada przede wszystkich o kobietach, robiąc to z wrażliwością niespotykaną u żadnego innego reżysera światowej klasy. Na pierwszym planie zawsze stawia emocje – te najsilniejsze, często skrajne, które przekazuje również poprzez barwy. Mottem jego twórczości jest maksymalizm. Kocha żywe kolory, ekscentryczne wzory i sztukę, dzięki czemu jego twórczość można poznać już po pierwszych klatkach. Kocha też kobiety, jego muzami są Victoria Abril, Cecilia Roth, Assumpta Serna, Francesca Neri, Rossy de Palma i wreszcie Penélope Cruz. No i Hiszpanię, którą pokazuje w taki sposób, że po obejrzeniu jego filmów ciężko przestać o niej myśleć. Pedro Almodóvar i nasz wybór sześciu filmów jego autorstwa.

„Wszystko o mojej matce”

Nagrodzony Oscarem, Złotym Globem i dwiema nagrodami BAFTA film „Wszystko o mojej matce” jest hołdem reżysera dla wszystkich matek na świecie. Manuela (Cecilia Roth) mieszka sama z dorastającym synem Estebanem (Eloy Azorín). Chłopak pisze opowiadanie o swojej mamie, zatytułowane „Wszystko o mojej matce”. Z okazji urodzin idą razem do teatru na „Tramwaj zwany pożądaniem”. Oboje – matka i syn – uwielbiają Humę Rojo (Marisa Paredes), aktorkę, która gra Blanche Dubois. Gdy wychodzą z teatru pada deszcz. Esteban chce poprosić Humę o autograf. Mimo ulewy Manuela i Esteban czekają przed wyjściem dla aktorów, kryjąc się przed deszczem w bramie. Matka zamyślona, milcząca przygląda się spadającym kroplom... Tej nocy jej syn ginie przejechany przez samochód. Zrozpaczona po stracie syna Manuela wyrusza do Barcelony, aby odnaleźć jego ojca. Tam spotyka ekscentryczną grupę prostytutek, oszustów, gwiazd filmowych i ciężarną zakonnicę, których perfekcyjnie zagrała wspaniała Penélope Cruz.

„Kobiety na skraju załamania nerwowego”

Historia na pozór zabawna i lekka, która kryje w sobie dużo więcej, niż wesołe sceny i kolorowe barwy. Film jest opowieścią z życia Pepy (Carmen Maura). Jej wieloletni związek nagle się skończył. Porzucona i samotna kobieta postanawia więc zmienić swoje życie, by oddalić od siebie złe wspomnienia. Kiedy nic z tego nie wychodzi, wpada na dość przerażający pomysł i przygotowuje sobie oryginalne danie – gazpacho ze sporym dodatkiem tabletek nasennych. „Kobiety na skraju załamania nerwowego” to opowieść o ważnych problemach kobiet, podana w konwencji opery mydlanej. A na dokładkę występuje w niej młody Antonio Banderas.

„Volver”

Pedro Almodóvar tym razem o samozaparciu i sile przetrwania kobiet. Raimunda (Penélope Cruz) przed laty wyjechała z rodzinnej La Manchy do Madrytu. Tu żyje bardzo biednie, pracuje jako sprzątaczka, utrzymując 13-letnią córkę Paulę i bezrobotnego męża alkoholika, który zaczyna molestować dorastającą dziewczynę. Siostra Raimundy, Soledad (Lola Dueñas), fryzjerka przyjmuje klientki w swoim mieszkaniu, by uniknąć płacenia podatków. Raimunda dowiaduje się, że umarła stara ciotka z La Manchy. Nie może jechać na pogrzeb, bo ma na głowie większy kłopot we własnej rodzinie. Na pogrzeb wybiera się Soledad. W domu ciotki ukazuje się jej duch zmarłej matki, która wróciła, aby przeprosić córki i wyjaśnić im tajemnicę z przeszłości.

„Przerwane objęcia”

„Przerwane objęcia” to zmysłowy thriller, w którym Almodóvar opowiada o niespełnionej miłości, chorej zazdrości, szaleństwie i namiętności. Lena (Penélope Cruz) i Mateo (Lluis Homar) zakochują się w sobie od pierwszego wejrzenia. Mateo nie wie, że Lena jest narzeczoną wpływowego milionera, który zrobi wszystko, by zatrzymać ją przy sobie. Nie wie też, że nocami bywa luksusową prostytutką. Kim więc naprawdę jest?

„Ból i blask”

Salvador Mallo (w tej roli genialny Antonio Banderas) to kultowy hiszpański reżyser, który stroni od mediów i usilnie strzeże swojej prywatności. Mężczyzna odnajduje po latach osoby, które wywarły największy wpływ na jego życie, oraz przeżywa na nowo najważniejsze momenty ze swojej przeszłości. Wraca do dzieciństwa, gdy wraz z rodzicami w poszukiwaniu dobrobytu przenieśli się do małego miasteczka. Przywołuje obrazy swojej pierwszej namiętności, pierwszej wielkiej miłości i bólu rozstania. Wspomina spotkanie z kinem, które na lata stało się sensem jego życia. Powracając do najintensywniejszych doświadczeń minionych lat, Salvador odnajduje siłę, by zmierzyć się z teraźniejszością. „Ból i blask” został okrzyknięty najlepszym filmem Pedro Almodóvara ostatnich lat. Jest jednocześnie najbardziej intymnym obrazem w dorobku reżysera.

„Matki równoległe”

Najnowszy film hiszpańskiego reżysera nie zebrał najlepszych recenzji, ale pokazuje współczesną Hiszpanię i hiszpańskie kobiety w tak ujmujący sposób, że zdecydowanie warto go obejrzeć. Janis (Penélope Cruz) jest doświadczoną fotografką, która poświęca się w pełni pracy zawodowej. Pewnego dnia zachodzi przypadkiem w ciążę z żonatym mężczyzną, co wywraca jej życie do góry nogami. Ana (Milena Smit) to z kolei pochodząca z rozbitej rodziny młoda dziewczyna, która chciałaby zapomnieć jak najszybciej o chłopaku, który ją zapłodnił. Spotykają się na oddziale porodowym i z miejsca nawiązują silną więź, wzmocnioną faktem, że obie rodzą niemal w tym samym czasie. „Matki równoległe” to historia dwóch samotnych kobiet, które nie podejrzewają, że losy ich i ich dzieci będą splatały się w zupełnie niespodziewanych momentach ich życia.

Opisy filmów na podstawie materiałów prasowych.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze