W Konkursie Głównym tegorocznego festiwalu filmowego w Wenecji znalazły się aż dwa polskie obrazy, co nie zdarza się zbyt często. O Złotego Lwa powalczą filmy w reżyserii Agnieszki Holland oraz Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta.
Wenecki festiwal filmowy to jedno z bardziej wyczekiwanych wydarzeń w świecie kultury. W tegorocznym programie osiemdziesiątej już edycji znajdziemy produkcje wielu uznanych twórców i twórczyń – także polskich. Rok 2023 obfituje w bardzo dobre wiadomości na temat polskiego filmoznawstwa. M.in. ostatnio Ewa Ewart otrzymała prestiżową nagrodę na festiwalu w Monte Carlo, później polskie twórczynie – w tym Joanna Kulig i Agnieszka Smoczyńska – dołączyły do Akademii Filmowej przyznającej Oscary, a teraz ogłoszono, że dwa polskie filmy znalazły się w Konkursie Głównym 80. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Wśród 23 tytułów, które powalczą o Złotego Lwa, znalazły się „Zielona Granica” w reżyserii Agnieszki Holland oraz „Kobieta z…” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta.
„Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland, odnosząca się do sytuacji na granicy polsko-białoruskiej, to – jak czytamy w opisie dystrybutora filmu Kino Świat – „opowieść o ludziach. O ludziach stawianych przed sytuacjami granicznymi. Jest filmem o odwadze, o strachu i bohaterstwie, o krzywdzie i nadziei”. Dramat uświadamia, że każdy z nas może nieoczekiwanie znaleźć się w sytuacji granicznej i zostać zmuszony do dokonania wyborów pomiędzy dobrem a złem. W filmie przeplatają się trzy perspektywy: uchodźców, aktywistów i strażników granicznych. W koprodukcji polsko-czesko-francusko-belgijskiej wstępują m.in. Maja Ostaszewska, Tomasz Włosok, Agata Kulesza, Maciej Stuhr, Magdalena Popławska, Jalal Altawil, Behi Djanati Atai, Mohamad Al Rashi, Dalia Naous i Joely Mbundu.
Kadr z filmu „Zielona granica” (Fot. Agata Kubis)
O Złotego Lwa powalczy także „Kobieta z…” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, która jest rozgrywającą się na przestrzeni 45 lat opowieścią o osobie transpłciowej. W dramacie poznajemy historię Adama, który odkrywa, że jego ciało jest niezgodne z jego tożsamością . W obsadzie znaleźli się m.in. Joanna Kulig, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Bogumiła Bajor i Mateusz Więcławek.
Szansę na nagrodę dla twórców najlepszego obrazu mają ponadto m.in. „The Killer” Davida Finchera, „Priscilla” Sofii Coppoli, „Maestro” Bradleya Coopera, „Ferrari” Michaela Manna, „Adagio” Stefana Sollimy, „Memory” Michela Franco, „Poor Things” Yorgosiego Lanthimosiego czy „Comandante” Edoarda De Angelisa (który otworzy festiwal).
W programie festiwalu, jednak poza Konkursem Głównym, znalazł się także „The Palace” Romana Polańskiego, który współtworzył scenariusz z Jerzym Skolimowskim oraz Ewą Piaskowską. Jest to opowieść osadzona w Sylwestra 1999 roku w jednym z luksusowych szwajcarskich hoteli, gdzie życie pracowników i niektórych gości nagle się przeplata. Na ekranie zobaczymy m.in. Olivera Masucciego i Fanny Ardant oraz Johna Cleesa, Mickeya Rourkego i Joaquima de Almeidę.
Ponadto w sekcji pozakonkursowej znalazły się filmy m.in. Woddy’ego Allena („Coup de Chance”), Wesa Andersona („The Wonderful Story of Henry Sugar”, Luki Barbareschiego („The Penitent”), Richarda Linklatera („Hitman”), Williama Friedkina („The Caine Mutiny Court-Martial”, Alix Delaporte („Vivants”) czy J. A. Bayony (którego „Society of the Snow” zamknie imprezę).
Polski akcent znajdziemy także w sekcji Orizzonti, gdzie zostanie pokazana mecdońsko-polsko-chorwacka produkcja „Housekeeping for Beginners”.
80. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbędzie się w dniach 30 sierpnia–9 września. Przewodniczącym Jury został w tym roku Damien Chazelle („La La Land”, „Whiplash”).