Wczoraj odbyła się główna gala wręczenia nagród Emmy za 2023 rok. Kto wygrał i czyje wystąpienia zostaną zapamiętane? Przekonajmy się.
Za nami gala wręczenia nagród Emmy za 2023 rok. Jej wielkim wygranym okazał się serial komediowy „The Bear”, który zdobył aż dziesięć statuetek. Osiem nagród, czyli kolejno drugą największą liczbę wyróżnień, zdobyły seriale „The Last of Us” i „Awantura”. Faworyt „telewizyjnych Oscarów” – serial „Sukcesja” – może poszczycić się sześcioma statuetkami, w tym za najlepszy serial dramatyczny.
Nagrody Emmy to jedno z najważniejszych amerykańskich wyróżnień kulturalnych – obok Oscarów, Tony i Grammy. Przyznawane są od roku 1949 i nagradzają osiągnięcia przemysłu telewizyjnego. Tegoroczna 75. gala rozdania nagród Emmy odbyła się z opóźnieniem spowodowanym strajkiem scenarzystów. Obyło się jednak bez skandali, co nie znaczy, że nie było ciekawie. Które momenty były najlepsze?
Jennifer Coolidge podziękowała ze sceny „złym gejom” („evil gays”), którzy w drugim sezonie „Białego lotosu” przyczynili się do śmierci jej bohaterki. Przy okazji nie zostawiła wątpliwości co do losów Tanyi. – Mike White mówi, że na pewno nie żyję, więc nie pozostaje mi nic innego, jak się z tym zgodzić – powiedziała.
Z kolei Elton John dołączył do zaszczytnego grona EGOT, czyli zaledwie osiemnastu osób, które otrzymały statuetki Emmy, Złotych Globów, Oskarów i Tony. Artysta został nagrodzony za swój pożegnalny koncert „Farewell from Dodger Stadium”.
Wzruszony Kieran Culkin, nagrodzony za główną rolę w serialu „Sukcesja”, oznajmił żonie ze sceny, że chce kolejne dziecko.
America Ferrera, nagrodzona za rolę w „Barbie”, podziękowała ze sceny wszystkim ukochanym latynoskim siostrom, m.in. Arianie Greenblatt, grającej jej córkę w „Barbie”, Jennie Ortedze czy Selenie Gomez, dzięki którym do popkultury przeniknęły złożone latynoskie postacie kobiece. Takie, jakich Ferrera nie miała szansy oglądać jako dziewczynka, ale które może oglądać teraz. – Moim zdaniem to najważniejszy aspekt opowiadania historii – afirmować nawzajem swoje człowieczeństwo – powiedziała.
Emma Stone, odbierając statuetkę za rolę w „Biednych istotach”, przyznała, że zagranie Belli było jedną z większych radości w jej życiu, bo musiała się do niej oduczyć wielu kulturowych norm i schematów. Na koniec dodała, że choć Emmy to nagroda krytyków (Critics Choice Award), ona sama uczy się, jak nie przejmować się opinią innych.
Ru Paul nawiązał do tegorocznej akcji czytania przez drag queen dzieciom książeczek w bibliotekach, która obiła się echem w mediach. – Jeśli drag queen chce przeczytać ci coś w księgarni, posłuchaj jej, bo wiedza to siła. Jeśli zaś ktoś próbuje ci odbierać dostęp do siły, chce cię przestraszyć – powiedział.
Na czerwonym dywanie pojawiła się też Christina Applegate, która choruje na stwardnienie rozsiane. Poruszająca się o kuli aktorka wręczała nagrody w kategorii „drugoplanowa rola kobieca w serialu komediowym”. Otrzymała owacje na stojąco i zażartowała, że ciała nie zawdzięcza Ozempicowi [nowemu lekowi na cukrzycę, który wśród celebrytów stosowany jest jako lek wspomagający odchudzanie – przyp. red.].
Kontuzjowany Pedro Pascal, który musiał obejść się bez nagrody za rewelacyjną rolę w „The Last of Us” na rzecz Kierana Culkina w „Sukcesji”, zażartował, że to właśnie rywal winny jest jego ręce na temblaku. Kieran Culkin wymierzył bowiem Pascalowi przyjacielskiego kuksańca podczas rozdania tegorocznych Złotych Globów.
Pedro Pascal z siostrą Lux Pascal (Fot. Rodin Eckenroth/Getty Images)
Kto wygrał? Oto lista tegorocznych zwycięzców:
- Najlepszy serial dramatyczny – „Sukcesja”
- Najlepsza główna rola kobieca w serialu dramatycznym – Sarah Snook, „Sukcesja”
- Najlepsza główna rola męska w serialu dramatycznym – Kieran Culkin, „Sukcesja”
- Najlepsza drugoplanowa rola kobieca w serialu dramatycznym – Jennifer Coolidge, „Biały lotos”
- Najlepsza drugoplanowa rola męska w serialu dramatycznym – Matthew Macfadyen, „Sukcesja”
- Najlepszy serial limitowany/najlepsza antologia serialowa – „Awantura”
- Najlepsza główna rola kobieca w serialu limitowanym/antologii serialowej/filmie telewizyjnym – Ali Wong, „Awantura”
- Najlepsza główna rola męska w serialu limitowanym/antologii serialowej/ filmie telewizyjnym – Steven Yeun, „Awantura”
- Najlepsza drugoplanowa rola kobieca w serialu limitowanym/antologii serialowej/filmie telewizyjnym – Niecy Nash, „Dahmer – Potwór: historia Jeffreya Dahmera”
- Najlepsza drugoplanowa rola męska w serialu limitowanym/antologii serialowej/filmie telewizyjnym – Paul Walter Hauser, „Czarny ptak”
- Najlepszy serial komediowy – „The Bear”
- Najlepsza główna rola kobieca w serialu komediowym – Quinta Brunson, „Misja: podstawówka”
- Najlepsza główna rola męska w serialu komediowym – Jeremy Allen White, „The Bear”
- Najlepsza drugoplanowa rola kobieca w serialu komediowym – Ayo Edebiri, „The Bear”
- Najlepsza drugoplanowa rola męska w serialu komediowym – Ebon Moss-Bachrach, „The Bear”
- Najlepszy program reality/zawody – „RuPaul’s Drag Race”
- Najlepszy talk-show – „The Daily Show with Trevor Noah”
- Najlepszy program satyryczny, program kabaretowy ze scenariuszem – „Last Week Tonight With John Oliver”
- Najlepszy program rozrywkowy – „Elton John Live: Farewell from Dodger Stadium”
- Najlepszy scenariusz – serial komediowy – Christopher Storer, „The Bear” (odc. „System”)
- Najlepszy scenariusz – serial dramatyczny – Jesse Armstrong, „Sukcesja” (odc. „Connor's Wedding”)
- Najlepszy scenariusz – miniserial/antologia serialowa/film telewizyjny – Lee Sung Jin, „Awantura” (odc. „The Birds Don't Sing, They Screech In Pain”)
- Najlepszy scenariusz – program satyryczny, program kabaretowy – „Last Week Tonight With John Oliver”
Źródło: Hollywood Reporter