Poznaliśmy już nominowanych do 26. edycji Orłów, czyli Polskich Nagród Filmowych. Najwięcej nominacji otrzymał dramat historyczny „Kos” Pawła Maślony, a tuż za nim plasują się filmy „Doppelgänger. Sobowtór” Jana Holoubka i „Filip” Michała Kwiecińskiego. Kto jeszcze powalczy o statuetki?
Polskie Nagrody Filmowe, znane powszechnie jako Orły, są przyznawane corocznie od 1999 roku w 20. kategoriach. Do pierwszego etapu konkursu kwalifikują się wszystkie polskie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. Lista nominowanych powstaje na podstawie głosów oddanych przez członków i członkinie Polskiej Akademii Filmowej, których obecnie jest ponad 800. W tym roku szansę na nominacje miało 86 filmów fabularnych, 70 produkcji dokumentalnych oraz 21 seriali fabularnych.
Najwięcej, bo aż 16, nominacji przypadło dramatowi historycznemu „Kos” w reżyserii Pawła Maślony. W ten sposób film ustanowił rekord w liczbie nominacji dla jednego filmu. O statuetki w 13 kategoriach powalczą zaś „Doppelgänger. Sobowtór” w reżyserii Jana Holoubka i „Filip” w reżyserii Michała Kwiecińskiego. Szansę na 6 nagród ma „Zielona granica” Agnieszki Holland, na 5 zaś – „Znachor” Michała Gazdy. W tym roku o Orła dla najlepszego filmu rywalizować będą: „Kos”, „Doppelgänger. Sobowtór”, „Filip”, „Chłopi” oraz „Zielona granica”.
Laureatów Orłów 2024 – w tym zwycięzcę Nagrody Publiczności przyznawanej na podstawie głosowania widzów – poznamy 4 marca. Uroczysta gala będzie transmitowana na antenie Canal+. Wcześniej jednak – 29 lutego – dowiemy się, kto w tym roku zdobędzie statuetkę za osiągnięcia życia.
Poniżej prezentujemy pełną listę nominowanych do Orłów 2024.
Najlepszy film
- „Zielona granica”, reż. Agnieszka Holland
- „Chłopi”, reż. DK Welchman, Hugh Welchman
- „Doppelgänger. Sobowtór”, reż. Jan Holoubek
- „Filip”, reż. Michał Kwieciński
- „Kos”, reż. Paweł Maślona
Najlepsza główna rola kobieca
- Kamila Urzędowska, „Chłopi”
- Lena Góra, „Imago”
- Magdalena Cielecka, „Lęk”
- Marta Nieradkiewicz, „Lęk”
- Maja Ostaszewska, „Zielona granica”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Ewa Kasprzyk, „Chłopi”
- Katarzyna Herman, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Sandra Drzymalska, „Filip”
- Agnieszka Grochowska, „Kos”
- Kinga Preis, „Święto ognia”
Najlepsza główna rola męska
- Jakub Gierszał, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Eryk Kulm jr, „Filip”
- Bartosz Bielenia, „Kos”
- Tomasz Włosok, „Zielona granica”
- Leszek Lichota, „Znachor”
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Tomasz Schuchardt, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Robert Więckiewicz, „Filip”
- Jacek Braciak, „Kos”
- Robert Więckiewicz, „Kos”
- Piotr Pacek, „Kos”
Najlepszy filmowy serial fabularny
- „1670”, reż. Maciej Buchwald, Kordian Kądziela, scen. Jakub Rużyłło, prod. Akson Studio dla Netflix
- „Absolutni debiutanci”, reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha, scen. Nina Lewandowska, Kamila Tarabura, Jędrzej Napiecek, prod. ATM Grupa dla Netflix
- „Infamia”, reż. Anna Maliszewska, KubaCzekaj, scen. Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska, prod. Watchout Studio dla Netflix
- „Informacja zwrotna”, reż. Leszek Dawid, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla Netfllix
- „Warszawianka”, reż. Jacek Borcuch, scen. Jakub Żulczyk, prod. Magnolia Films dla HBO Europe
Najlepsza reżyseria
- Jan Holoubek, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Michał Kwieciński, „Filip”
- Paweł Maślona, „Kos”
- Grzegorz Dębowski, „Tyle co nic”
- Agnieszka Holland, „Zielona granica”
Najlepszy scenariusz
- Andrzej Gołda, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz, „Filip”
- Michał A. Zieliński, „Kos”
- Grzegorz Dębowski, „Tyle co nic”
- Agnieszka Holland, Michał Pisuk, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, „Zielona granica”
Najlepsze zdjęcia
- Bartłomiej Kaczmarek, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Michał Sobociński, „Filip”
- Piotr Sobociński jr, „Kos”
- Paweł Edelman, „The Palace”
- Tomasz Naumiuk, „Zielona granica”
Najlepsza muzyka
- Łukasz L.U.C. Rostkowski, „Chłopi”
- Jan Komar, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Zygmunt Konieczny, „Figurant”
- Mikołaj Trzaska, „Kos”
- Paweł Lucewicz, „Znachor”
Odkrycie roku
- Łukasz L.U.C. Rostkowski – najlepsza muzyka, „Chłopi”
- Kamila Urzędowska – najlepsza główna rola kobieca, „Chłopi”
- Michał Kwieciński – najlepszy scenariusz, „Filip”
- Michał Zieliński – najlepszy scenariusz, „Kos”
- Grzegorz Dębowski – najlepsza reżyseria, „Tyle co nic”
Najlepszy film dokumentalny
- „Apolonia, Apolonia”, reż. Lea Glob
- „Pianoforte”, reż. Jakub Piątek
- „Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela
- „Twarze Agaty”, reż. Małgorzata Kozera-Topińska
- „Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka
Najlepszy film europejski
- „20 tys. gatunków pszczół”
- „Aftersun”
- „Blisko”
- „Cicha dziewczyna”
- „W gorsecie”
- „W trójkącie”
Najlepszy montaż
- Rafał Listopad, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Nikodem Chabior, „Filip”
- Piotr Kmiecik, „Kos”
- Milenia Fiedler, „Liczba doskonała”
- Rafał Listopad, „Strzępy”
Najlepszy dźwięk
- Michał Jankowski, „Chłopi”
- Kacper Habiskak, Marcin Kasiński, Przemysław Kamieński, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Krzysztof Jastrząb, „Figurant”
- Kacper Habiskak, Marcin Kasiński, Mariusz Wysocki, „Filip”
- Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień, „Kos”
- Leszek Freund, „Święto ognia”
- Robert Czyżewicz, „Znachor”
Najlepsza scenografia
- Marek Warszewski, Maciej Fajst, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, „Filip”
- Anna Anosowicz, „Kos”
- Joanna Macha, „Raport Pileckiego”
- Joanna Macha, „Znachor”
Najlepsza charakteryzacja
- Karolina Kordas, Alina Janerka, „Akademia Pana Kleksa”
- Mirela Zawiszewska, Justyna Osińska, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Agnieszka Jońca, „Figurant”
- Dariusz Krysiak, „Filip”
- Dariusz Krysiak, „Niebezpieczni dżentelmeni”
- Aneta Brzozowska, „Kos”
Najlepsze kostiumy
- Katarzyna Lewińska, „Chłopi”
- Weronika Orlińska, „Doppelgänger. Sobowtór”
- Magdalena Biedrzycka, Justyna Stolarz, „Filip”
- Dorota Roqueplo, „Kos”
- Małgorzata Zacharska, „Znachor”
Źródło: materiały prasowe