Filmy docenione na największych festiwalach, produkcje niezależnych twórców i krótkie metraże, obrazy sprzed lat i premiery wyczekiwanych od dawna tytułów - w sumie ponad 50 filmów dokumentalnych zobaczymy podczas tegorocznej odsłony Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmach.
Festiwal rusza 22 listopada. Do 1 grudnia filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów, Kinoteka i KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz na platformie mojeekino.pl.
2 grudnia bezpłatna kolekcja specjalna wybranych najlepszych filmów z ostatnich lat trafi na player.pl.
O nagrody w konkursach Głównym i Zielonym walczyć będzie kilkanaście niezwykłych dokumentów. Wśród nich m.in.:
- „Przechwycone / Intercepted” (reż. Oksana Karpovych) – nowatorskie ujęcie wojny w Ukrainie (premiera na Berlinale 2024)
- nowy film amerykańskiego mistrza Errola Morrisa, poświęcony amerykańskiemu kryzysowi migracyjnemu: „Rozdzieleni” / “Separated” (premiera na tegorocznym festiwalu w Wenecji)
- kontynuacja Oscarowego hitu sprzed dekady („Marsz pingwinów”) – czyli „Antarktyda wzywa” / “Antarctica Calling” w reż. Luca Jacqueta – wizualny majstersztyk ukazujący niezrównane piękno antarktycznej przyrody zagrożonej przez globalne ocieplenie.
- „Młodość (Powrót do domu)” / “Youth (Homecoming)” Wang Binga, najsłynniejsze obecnie chińskiego autora dokumentu, którego niepowtarzalny styl znalazł uznanie krytyki na całym świecie
- „Peaches Goes Bananas” w reżyserii Marie Rosier – portret feministycznej ikony elektro-punka.
- hipnotyczny brazylijski obraz „Niebo spadło na ziemię” / “The Falling Sky” – obfitujący w transowe rytuały zapis zmagań amazońskich szamanów z drapieżną cywilizacją białego człowieka (premiera na tegorocznym festiwalu w Cannes).
Fot. Real, reż. Adele Tulli 24. WATCH DOCS
Poza konkursem pojawi się palestyński kandydat do Oscara – „Strefa zero’ / “From Ground Zero” – kolektywny, hybrydowy obraz ukazujący od wewnątrz sytuację w Strefie Gazy (premiera na Toronto International Film Festival).
Z kolei w nowej sekcji konkursowej - Nowe Filmy Polskie - znalazły się m.in. „To uczucie” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, czyli ujmujący szczerością portret queerowej Warszawy, najnowszy film Joanny Janikowskiej „Towarzysze” o lewicowych aktywistach w Bolonii, „Drzewa milczą” Agnieszki Zwiefki – poruszający obraz kryzysu na granicy oczami uratowanej z lasu rodziny oraz „Być jak Mikołaj” – intymny portret ojca i syna przechodzącego tranzycję.
Rumunia na WATCH DOCS
Przez ostatnie 10 lat obserwujemy falę zainteresowania rumuńskim kinem. Podczas tegorocznej edycji festiwalu WATCH DOCS będzie można zobaczyć zestaw rumuńskich dokumentów wielkiego formatu - w tym kilka archiwalnych pozycji oraz, premierowo, nowe dzieło jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców, Radu Jude.
- „Jak przestrzegamy przepisów drogowych” z 1963 roku, wchodzący w skład zestawu najciekawszych krótkometrażówek wyprodukowanych w bukareszteńskim Studio Sahia. Było to jedyne miejsce, dające w czasach dyktatury Ceaucescu jakąkolwiek twórczą przestrzeń reżyserom, którzy nie chcieli w swoich filmach upiększać rzeczywistości.
- „Osiem pocztówek z Utopii” („Eight Postcards From Utopia”) Radu Jude – najsłynniejszego obecnie rumuńskiego dokumentalisty, który z przymrużeniem oka przygląda się latom 90. i okresowi transformacji opowiedzianemu poprzez… telewizyjne reklamy.
- Legendarny dokument „Poza czasem” („Out of the Present”), przedstawiający nieprawdopodobną historię ostatniego radzieckiego kosmonauty. Siergiej Krikalew na ponad rok utknął w kosmosie, bo w międzyczasie przestało istnieć państwo, które wysłało go na orbitę. Autorem tego niesamowitego filmu jest Andrei Ujică – nestor rumuńskiego dokumentu i absolutny mistrz wykorzystywania archiwaliów (jego „Autobiografia Nicolae Ceaucescu” znalazła się w konkursie WATCH DOCS w 2010 roku).
- Program uzupełni „Nie zrozum mnie źle” („Don’t Get Me Wrong”) ukazujący zastygłą rzeczywistość szpitala psychiatrycznego. Reżyserka filmu – Adina Pintilie, w pewnym sensie kontynuując wątki rozpoczęte w tym filmie, nakręciła w 2018 głośny „Touch Me Not” – jeden z najgłośniejszych filmów roku, który zdobył wówczas główną nagrodę na festiwalu filmowym w Berlinie.
Fot. Strefa zero (palestyński kandydat do OSCARA) 24. WATCH DOCS
Nagrodę im. Marka Nowickiego za szczególne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie otrzyma w tym roku amerykańska reżyserka filipińskiego pochodzenia Ramona S. Diaz, która przyjedzie w listopadzie do Warszawy i spotka się z publicznością.
Maciej Nowicki, założyciel i wieloletni dyrektor WATCH DOCS, a obecnie prezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka uzasadnia: „Ramona S. Diaz już od ćwierćwiecza przybliża światowej publiczności historię i teraźniejszość swojej ojczyzny. Niezależnie od tego, czy cofa się do mrocznych czasów dyktatury Ferdinanda Marcosa („Imelda. Żona dyktatora”/ „Imelda”), zanurza w dynamiczny mikrokosmos przepełnionego szpitala (nagrodzona na Festiwalu Sundance „Matczyzna”/„Motherland”), czy odsłania kulisy spektakularnej kampanii prezydenckiej („Nowe rozdanie” / „And So it Begins”), jej filmy zawsze dostarczają wrażeń: kipią emocjami i pulsują tropikalnymi kolorami.
Jak co roku program filmowy WATCH DOCS dopełnią wydarzenia towarzyszące: spotkania z twórcami, rozmowy z ekspertami, Silent Psisko, koncert, oraz – po raz pierwszy – sekcja doświadczeń VR Światy rozszerzone w TR Warszawa.
Organizator MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie: Helsińska Fundacja Praw Człowieka
Współfinansowanie: Miasto stołeczne Warszawa, Unia Europejska (Kreatywna Europa – MEDIA), Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ambasada Królestwa Niderlandów, Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki, USAID, Dexis, Open Society Foundations