1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Festiwal Gdynia

Złote Lwy: „The Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej najlepszym filmem 47. FPFF w Gdyni

Złote Lwy, czyli nagrodę główną 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, otrzymał obraz „The Silent Twins” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej. (Fot. Image Capital Pictures/Film Stills/Forum)
47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni dobiegł końca. Podczas gali zamknięcia poznaliśmy nie tylko laureatów Złotych i Srebrnych Lwów, ale także zdobywców nagród indywidualnych w Konkursie Głównym oraz zwycięzców Konkursu Filmów Krótkometrażowych i Mikrobudżetowych. Kogo w tym roku doceniło jury? Prezentujemy pełną listę laureatów.

Złote Lwy, czyli statuetka dla najlepszego filmu, trafiła do twórców dramatu biograficznego „The Silent Twins” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”, „Fuga”). Film przedstawia prawdziwą historię June i Jennifer Gibbons – czarnoskórych bliźniaczek, które będąc dziećmi, umilkły dla świata zewnętrznego. Jednocześnie w odosobnieniu swojego pokoju prowadziły kreatywny dialog literacki, jednak z czasem ich relacja przerodziła się w toksyczny związek – niebezpieczny zarówno dla nich, jak i dla ich otoczenia. Obraz wejdzie na ekrany polskich kin w drugiej połowie października.

Srebrne Lwy trafiły natomiast do dramatu kostiumowego „Filip” Michała Kwiecińskiego, którego scenariusz powstał na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda o tym samym tytule. Akcja filmu rozgrywa się w 1941 roku, a jego głównym bohaterem jest młody chłopak – polski Żyd, który uciekł z getta i pracuje jako kelner w restauracji pewnego ekskluzywnego hotelu we Frankfurcie. Podając się za Francuza, korzysta ze wszystkich uroków świata w samym sercu hitlerowskich Niemiec. W rolach głównych występują m.in. Eryk Kulm jr, Sandra Drzymalska i Robert Więckiewicz. „Film jest znakomity – to świetnie nakręcone i zagrane kostiumowe kino, które chwilami przywodzi na myśl »Zaklęte rewiry« (przez całe zaplecze i kelnerów) oraz »Pianistę«, a sam Kulm, który w swojej roli jest naprawdę doskonały – Brody'ego” – pisze w swojej krótkiej recenzji Zofia Fabjanowska-Micyk, szefowa działu kultury miesięcznika „Zwierciadło”.

Największym wygranym tegorocznej edycji okazał się jednak dramat wojenny „Orzeł. Ostatni patrol” Jacka Bławuta – jego twórcy otrzymali wyróżnienia za najlepszą reżyserię, charakteryzację, dźwięk oraz montaż. Tuż za nim uplasowały się: „The Silent Twins” (Złote Lwy, scenografia, muzyka), „Filip” (Srebrne Lwy, charakteryzacja, zdjęcia) oraz „Johnny” Daniela Jaroszka, który również zdobył trzy statuetki: za debiut aktorski (Marta Stalmierska) i główną rolę męską (Piotr Trojan), a także Nagrodę Publiczności. Jury doceniło też „Apokawixę” Xawerego Żuławskiego oraz „Strzępy” Beaty Dzianowicz – na konto tych produkcji trafiły po dwie statuetki. Oprócz Piotra Trojana nagrody aktorskie trafiły także do Doroty Pomykały („Kobieta na dachu”), Małgorzaty Hajewskiej-Krzysztofik („Iluzja”) i Grzegorza Przybyła („Strzępy”).

Podczas sobotniej uroczystości poznaliśmy również zwycięzców Konkursu Filmów Krótkometrażowych i Mikrobudżetowych:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy: Karolina Porcari – „Wiktoria”
  • Najlepszy Film Mikrobudżetowy: Kamil Krawczycki – „Słoń”
  • Film Mikrobudżetowy – Nagroda Specjalna: Filip Dzierżawski – „Obudź się”

Platynowe Lwy za całokształt twórczości odebrał reżyser Filip Bajon.

Nagrody przyznane w Konkursie Głównym 47. FPFF

W Konkursie Głównym, do którego zakwalifikowało się w tym roku 20 filmów, przyznano 16 nagród indywidualnych, a także Złote i Srebrne Lwy.

  • Złote Lwy: Agnieszka Smoczyńska – „The Silent Twins”
  • Srebrne Lwy: Michał Kwieciński – „Filip”

  • Debiut reżyserski/drugi film: Beata Dzianowicz – „Strzępy”
  • Debiut aktorski: Marta Stalmierska – „Johnny”, „Apokawixa”
  • Najlepsza charakteryzacja: Dariusz Krysiak – „Filip”, „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Najlepsze kostiumy: Magdalena Rutkiewicz-Luterek – „Wesele”
  • Najlepsza scenografia: Jagna Dobesz – „The Silent Twins”
  • Najlepszy dźwięk: Radosław Ochnio, Michał Fojcik – „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Najlepszy montaż: Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik – „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Złoty Pazur. Inne spojrzenie: Xawery Żuławski – „Apokawixa”
  • Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Iluzja”
  • Najlepsza drugoplanowa rola męska: Grzegorz Przybył – „Strzępy”
  • Najlepsza muzyka: Zuzanna Wrońska, Marcin Macuk – „The Silent Twins”
  • Najlepsze zdjęcia: Michał Sobociński – „Filip”
  • Najlepszy scenariusz: Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak – „Śubuk”
  • Najlepsza główna rola kobieca: Dorota Pomykała – „Kobieta na dachu”
  • Najlepsza główna rola męska: Piotr Trojan – „Johnny”
  • Najlepsza reżyseria: Jacek Bławut – „Orzeł. Ostatni patrol”

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze