1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Sztuka
  4. >
  5. Monumentalny model Grand Budapest Hotelu, kultowe kostiumy i rekwizyty – ruszyła największa wystawa o Wesie Andersonie

Monumentalny model Grand Budapest Hotelu, kultowe kostiumy i rekwizyty – ruszyła największa wystawa o Wesie Andersonie

Wes Anderson (Fot. Searchlight Pictures. Photo_ Charlie Gray/materiały prasowe)
Wes Anderson (Fot. Searchlight Pictures. Photo_ Charlie Gray/materiały prasowe)
Ponad 600 filmowych rekwizytów, modeli, kostiumów i szkiców z osobistego archiwum Wesa Andersona zostało udostępnionych publicznie w ramach nowej wystawy w Design Museum w Londynie. Ekspozycja prezentuje najważniejsze elementy z niemal trzech dekad pracy jednego z najbardziej rozpoznawalnych reżyserów współczesnego kina.

Setki przedmiotów, którymi od lat zachwycamy się w filmach Wesa Andersona zostały zebrane w ramach największej dotąd prezentacji jego dorobku w Design Museum w Londynie. Ekspozycja, przygotowana we współpracy z la Cinémathèque française oraz samym reżyserem, otwiera przed publicznością jego prywatne archiwa, które stanowią prawdziwe morze inspiracji – nie tylko dla kinomaniaków.

Wśród obiektów wyróżnia się monumentalny model Grand Budapest Hotelu, znany z filmu z 2014 roku. Makieta o szerokości ponad trzech metrów, w charakterystycznym różowym kolorze, była wykorzystywana do ujęć przedstawiających fasadę hotelu i stanowi jeden z największych eksponatów całej wystawy. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów twórczości Andersona i kluczowy punkt ekspozycji.

Model of THE GRAND BUDAPEST HOTEL © Thierry Stefanopoulos – La Cinémathèque française (Fot. materiały prasowe) Model of THE GRAND BUDAPEST HOTEL © Thierry Stefanopoulos – La Cinémathèque française (Fot. materiały prasowe)
„Chłopiec z jabłkiem” z filmu „Grand Budapest Hotel” (Fot. materiały prasowe) „Chłopiec z jabłkiem” z filmu „Grand Budapest Hotel” (Fot. materiały prasowe)

Dodatkowo, zwiedzający mogą zobaczyć oryginalne storyboardy, polaroidy z planów, szkice koncepcyjne, ręcznie pisane notatniki reżysera, a także kostiumy noszone przez bohaterów jego filmów. Zaprezentowano m.in. futrzany płaszcz Margot Tenenbaum, charakterystyczny garnitur Pana Lisa czy projektowane specjalnie na „Asteroid City” automaty. Sporą część ekspozycji stanowią modele i lalek wykorzystywane w animacjach poklatkowych. Zaprezentowano m.in. mechanicznego rekina w panterkę znanego z „Podwodnego życie ze Steve’em Zissou” oraz figurki i fragmenty miniaturowych dekoracji z „Fantastycznego Pana Lisa” czy „Wyspy psów”. Obok nich znalazły się rekwizyty z najnowszych produkcji, w tym elementy z filmu „Fenicki układ”.

Ekspozycja została ułożona w porządku chronologicznym – od wczesnych prac z lat 90., przez przełomowe tytuły, takie jak „Genialny klan” czy „Kochankowie z księżyca”, aż po najnowsze realizacje Andersona, w tym nagrodzoną Oscarem krótki metraż „Zdumiewającą historię Henry’ego Sugara”. Dzięki temu zwiedzający mogą prześledzić ewolucję stylu reżysera, wraz z rozwojem współpracy z jego stałymi partnerami kreatywnymi. W ramach wystawy odbywają się także projekcje czterech krótkich filmów Andersona, w tym pierwszej wersji „Bottle Rocket”, „Hotel Chevalier” oraz „Castello Cavalcanti”.

Miniaturowe pralki z „Wyspy psów” (Fot. Richard Round-Turner. © the Design Museum (Fot. materiały prasowe) Miniaturowe pralki z „Wyspy psów” (Fot. Richard Round-Turner. © the Design Museum (Fot. materiały prasowe)
Maskotka szczura z „Fantastycznego Pana Lisa” (Fot. Richard Round-Turner. © the Design Museum/materiały prasowe) Maskotka szczura z „Fantastycznego Pana Lisa” (Fot. Richard Round-Turner. © the Design Museum/materiały prasowe)

To bezapelacyjnie jedna z najbardziej kompleksowych prezentacji twórczości reżysera i okazja, by zobaczyć z bliska, jak powstają światy, które na ekranie wyglądają jak misternie skomponowane ilustracje. Wystawę „Wes Anderson: The archives” można odwiedzić od 21 listopada 2025 do 26 lipca 2026 roku.

Źródło: Design Museum w Londynie

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE