1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Norweski sklep internetowy drukuje na paragonach ślad węglowy. Przyniosło to realny wpływ na decyzje zakupowe

Norweski sklep internetowy drukuje na paragonach ślad węglowy. Przyniosło to realny wpływ na decyzje zakupowe

Oda, jeden z najpopularniejszych w Norwegii internetowych sklepów spożywczych, chce do 2025 roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o połowę. (Fot. iStock)
Oda, jeden z najpopularniejszych w Norwegii internetowych sklepów spożywczych, chce do 2025 roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o połowę. (Fot. iStock)
Czy paragon klimatyczny stanie się nowym trendem? Norweski sklep Oda udowadnia, że pokazywanie klientom śladu węglowego ich zakupów ma sens i może realnie wpływać na korzystniejsze dla naszej planety decyzje zakupowe.

Oda, jeden z najpopularniejszych w Norwegii internetowych sklepów spożywczych, założył, że do 2025 roku zmniejszy emisję CO2 o połowę. By osiągnąć ten cel, firma całkowicie zrezygnowała z toreb plastikowych na rzecz papierowych, wymieniła swoje samochody dostawcze na elektryczne, a następnie dokładnie przyjrzała się największemu źródłu emisji dwutlenku węgla – własnym produktom. Okazało się, że najlepszym rozwiązaniem, by w tej kwestii wywrzeć rzeczywisty wpływ, jest pomoc w podejmowaniu właściwszych decyzji zakupowych klientom sklepu.

– Nie chcemy wskazywać palcami i mówić naszym klientom, co mają kupować, a czego unikać – powiedziała Louise Fuchs, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju w sklepie Oda dla Yahoo News. Dlatego firma zdecydowała się stworzyć paragony klimatyczne, które pokazują nie tylko koszt żywności, ale także emisję CO2. Sklep ocenił ślad węglowy swoich produktów i podzielił go na cztery kategorie: niski, średni, wysoki i bardzo wysoki. I tak, według ich badań, największy ślad węglowy zostawiają za sobą: czerwone mięso, kurczak, ryby, nabiał, pszenica, a na końcu warzywa.

Według sklepu Oda wspomniany program odniósł sukces, ponieważ klienci dokonali widocznych zmian w swoich zwyczajach zakupowych. – Nasi klienci kupili już o ponad 50 proc. więcej owoców i warzyw niż przeciętny konsument, a substytuty mięsa rosną o 80 proc. rok do roku, odkąd dodaliśmy wpływy z emisji dwutlenku węgla na paragonach – powiedziała Fuchs. Kolejne sklepy w Norwegii idą śladem Ody i wprowadzają paragony klimatyczne. Czy ten trend dotrze również do naszego kraju?

Źródło: Tod Perry, „A grocery store added climate impact to its receipts and it changed how its customers shop”, upworthy.com [dostęp: 19.09.2023]

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze