1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Kolekcja „Hańba Podhala” – na ratunek koniom z Morskiego Oka

Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe)
Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe)
Zobacz galerię 14 Zdjęć
„Hańba Podhala” to charytatywna kolekcja ubrań i dodatków, poprzez którą Fundacja Viva! chce zwrócić uwagę na cierpienie koni wożących turystów do Morskiego Oka.

Upał, asfaltowa szosa i umęczone konie ciągnące w górę wozy pełne ludzi. I tak dzień w dzień przez cały sezon. Czy i wam przewraca się wszystko w środku na samą myśl? Trudno zapomnieć zdjęcia pokazujące konie, które w wyniku takiego przeciążenia padają z wycieńczenia na środku drogi.

Fundacja Viva! od lat walczy o likwidację transportu konnego do Morskiego Oka. Żeby nagłośnić problem cierpienia koni zaprzężonych w bezduszną machinę turystyczną Podhala, fundacja przygotowała raport o sytuacji tych zwierząt, w tym o wynikach śledztwa dotyczącego losu koni po wycofaniu ich z trasy. Viva! zapowiada, że w raporcie zawarła wcześniej niepublikowane dane, między innymi te dotyczące uboju na mięso koni z Morskiego Oka. Publikacji raportu będą towarzyszyły akcje artystyczne i informacyjne.

Jedną z nich jest kolekcja ubrań i dodatków, które można kupić w sklepie na stronie fundacji (sklepik.viva.org.pl). Zysk ze sprzedaży kolekcji zasili kampanię ratowania koni z Morskiego Oka Fundacji Viva!

Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe) Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe)

Kolekcja o znamiennej nazwie „Hańba Podhala” wpisuje się w piękne i barwne podhalańskie wzornictwo, jednak jej głównym przekazem jest ciemna strona lokalnej tradycji, jaką jest zamęczanie koni na trasie do Morskiego Oka. W pierwszej chwili widać ubrania w piękne, kolorowe wzory nawiązujące do sztuki Podhala i wpisujące się w modny klimat etno. Dopiero po chwili można dostrzec główny motyw, czyli umęczone konie. W kolekcji są chusty, swetry, T-shirty, skarpetki, torby, plecaki i przypinki (możecie obejrzeć je w naszej galerii zdjęć). Cały projekt jest tylko na pozór ludowy. Nowoczesny, świeży rys nadały mu dwie artystki: Matylda Sałajewska i Marta Woszczyna, które zaprojektowały całość.

Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe) Kolekcja „Hańba Podhala” przygotowana przez Fundację Viva! (Fot. materiały prasowe)

– Wiemy, że ta kolekcja nie zakończy transportu konnego do Morskiego Oka. To mogą zrobić tylko władze Tatrzańskiego Parku Narodowego. I wciąż brakuje im odwagi cywilnej, by podjąć tę decyzję. Ale mamy nadzieję, że dzięki tej kolekcji więcej osób dowie się o cierpieniu koni z Morskiego Oka. Mogę też obiecać, że zysk ze sprzedaży „Hańby Podhala” dobrze spożytkujemy na walkę o zakończenie transportu konnego do Morskiego Oka – podsumowuje Anna Plaszczyk z fundacji Viva!.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze