1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. W ostatnich latach diametralnie wzrosła liczba wyszukiwań hasła „lęk klimatyczny”

W ostatnich latach diametralnie wzrosła liczba wyszukiwań hasła „lęk klimatyczny”

Według danych Google zapytania wyszukiwane wokół niepokoju klimatycznego w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku są 27 razy wyższe niż w tym samym okresie w 2017 roku. (Fot. iStock)
Według danych Google zapytania wyszukiwane wokół niepokoju klimatycznego w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku są 27 razy wyższe niż w tym samym okresie w 2017 roku. (Fot. iStock)
Lęk klimatyczny jest coraz bardziej powszechny. Potwierdzają to badania firmy Google, które zostały przeprowadzone na zlecenie BBC.

Lęk klimatyczny jest definiowany jako uczucie niepokoju związane ze skutkami zmian klimatycznych. Dotyczy przede wszystkim tego, co może wydarzyć się w przyszłości, i prowadzi do myślenia katastroficznego oraz natrętnych myśli. Może objawiać się bezradnością, poczuciem winy, złością i innymi emocjami, które wpływają na nasz nastrój. Badania wskazują, że cierpi na niego głównie młodsze pokolenie, coraz bardziej świadome zmian klimatycznych, a co za tym idzie – wrażliwsze na nie.

Google, na zlecenie BBC, zbadał liczbę zapytań związanych z lękiem klimatycznym. Okazuje się, że ta w ostatnich latach dramatycznie wzrosła. Zapytania wyszukiwane w języku angielskim wokół niepokoju klimatycznego w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku są bowiem 27 razy wyższe niż w tym samym okresie w 2017 roku. Przekłada się to także na wynik wyszukiwania wśród osób posługujących się językami innymi niż angielski: liczba zapytań w języku portugalskim wzrosła 73 razy, w języku chińskim osiem i pół razy, a w języku arabskim jest wyższa o jedną piątą.

Trendy Google nie tylko mierzą całkowitą liczbę wyszukiwań, lecz także analizują ich próbkę, by określić tendencje na całym świecie. Wykorzystują miarę zwaną „zainteresowaniem”, aby sprawdzić popularność zapytań w określonym czasie. Według tego to w krajach nordyckich odnotowano największą liczbę zapytań związanych z lękiem klimatycznym. Ponad 40 proc. z nich pochodziło z Finlandii, Szwecji, Danii i Norwegii. Najmniejszy odsetek zapytań odnotowały natomiast Chile, Filipiny i Republika Południowej Afryki.

Google podaje również, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowało globalny wzrost liczby zapytań dotyczących przyszłości planety wraz z zapytaniami dotyczącymi środowiska. Według nich ludzie szukają zrozumienia dla zmian klimatu, ale pragną także podjąć konkretne działania. Wszystko wskazuje więc na to, że wraz ze wzrostem fizycznych skutków zmian klimatycznych wzrasta także uwaga poświęcana ich wpływowi. Czy możemy więc liczyć na pozytywny impakt?

Źródło: Lucy Gilder, „Climate change: Rise in Google searches around »anxiety«”, https://www.bbc.com/news/science-environment-67473829 [dostęp: 28.22.2023]

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze