Naukowcy z University of Floryda odkryli, że zaangażowani pracownicy mogą być groźni dla firmy, jeśli nie uzyskają stosownego wsparcia i uwagi ze strony szefów.
Wayne Hochwarter i Jim Moran przebadali 1000 osób na strategicznych stanowiskach menadżerskich w renomowanych firmach. - Zaangażowani pracownicy pracują ciężej, są bardziej kreatywni i podnoszą wskaźnik wydajności firmy. Nie ulega wątpliwości, że w sytuacjach krytycznych, to właśnie oni są dla firmy wybawieniem z kłopotów – powiedział Hochwarter. - Jednakże pracodawcy tychże ludzi powinni być wyczulenie za fakt, że źle nimi zarządzając mogą wiele stracić.
Fakty są takie. Zaangażowani pracownicy mają:
- 50 procent wyższy wskaźnik zadowolenia z pracy,
- 45 procent wyższy wskaźnik wydajności pracy,
- 40 procent wyższy wskaźnik zadowolenia z życia,
- 30 procent wyższy wskaźnik zaangażowania na rzecz swojego pracodawcy.
Najtrudniejszą sprawą odnośnie takich pracowników jest utrzymanie ich zaangażowania na ciągle wysokim poziomie bądź jego wzrost. Ludzie ci bowiem są zwykle bardzo kreatywni i potrzebują ciągłych bodźców do rozwoju. Jeśli nie jest stymulowana ich motywacja do pracy, szybko tracą zainteresowanie, co często kończy się odejściem z firmy i zmianą pracy. - Mogą oni zacząć wykazywać się niepożądane dla pracodawcy zachowania i negatywne cechy - powiedział Jim Moran.
- 50 procent spadek dotychczasowego zaangażowania,
- 35 procentowy wzrost w gniewu w stosunku do szefostwa,
- 33 procentowy wzrost przekonania, że oczekiwania nadzoru są nierealne,
- 30 procentowy wzrost przeżywanego stresu,
- 25 procent spadek ogólnej wydajności.
Aby nie dopuścić do takiej sytuacji straty cennego zaangażowania pracownika, naukowcy radzą szefom:
- werbalnie doceniać zaangażowanie w pracę,
- motywować ciągle do nowych zadań, które oparte są na poprzednich dobrych wynikach,
- dbać o to, żeby pracownik miał głębokie poczucie sensu pracy i własnego wkładu w sukcesy firmy,
- podwyższać pensje pracownika lub nagradzać premiami (nie podlewana roślina zwiędnie, zaangażowany dotychczas pracownik znajdzie lepszą posadę).
Rzeczywistość jest taka, twierdzi Hochwarter, że zarządzanie niezaangażowanymi pracownikami jest łatwiejsze niż tymi drugimi. W pierwszym przypadku należy konsekwentnie wyznaczać zadania i kontrolować ich wykonywanie. W drugim - potrzebna jest
inteligencja emocjonalna w oddziaływaniu na psychikę zaangażowanego i kreatywnego pracownika.
Źródło: Florida State University