Problemy z komputerami to najczęstsza przyczyna stresu w pracy. Wśród nich utrata ważnych danych. Jak się przed nią uchronić?
Oto pięć sposobów przechowywania kopii zapasowych.
Pamięć USB (pendrive)
Najprostsza metoda przechowywania i wymiany plikowe. W zależności od pojemności zmieści się na niej kilka filmów, tysiące zdjęć albo plików tekstowych.
Zalety:
łatwość obsługi i wygodny rozmiar.
Wady:
ograniczona pojemność, duże ryzyko uszkodzenia mechanicznego
Zewnętrzny dysk
Gdy masz w komputerze 16 GB, warto czym prędzej zrobić kopie zapasowe na zewnętrznym dysku. To tani i bezpieczny nośnik. Na rynku jest wiele modeli, różniących się rozmiarami, pojemnością, rodzajem zasilania.
Zalety
: duża pojemność, łatwość obsługi.
Wady:
w zależności od modelu – ciężar i rozmiar urządzenia, konieczność wożenia zasilacza.
Dodatkowy dysk wewnętrzny
Dysk o pojemności 500 GB pozwala na zrobienie kopii wszystkich danych. Trzeba tylko pamiętać, żeby systematycznie robić kopie bezpieczeństwa.
Zalety
: duża pojemność, szybkość zapisu.
Wady
: zabezpieczenie przed awariami systemu, ale utrata wszystkich danych przed w przypadku utraty urządzenia.
Nośniki optyczne – Blu-ray
Nowoczesna wersja płyt CD lub DVD, która pozwala na skopiowanie dużej ilości danych, a jest to nośnik tańszy i wygodniejszy do noszenia niż dysk zewnętrzny.
Zalety
: duża pojemność, niewielki rozmiar.
Wady
: powolność zapisu, podatność nośnika na zużycie
Archiwa wirtualne
Istnieją systemy przechowywania danych na serwerach, które znajdują się w zabezpieczonych zewnętrznych centrach. Kopie można wtedy robić zdalnie, przez sieć wewnętrzną albo Internet.
Zalety:
łatwość dostępu do danych z każdego miejsca, ochrona przed utratą danych związaną z uszkodzenia lub utraty sprzętu.
Wady
: rozwiązanie dla zaawansowanych użytkowników, konieczność zabezpieczenia przed hakerami.