Zmiana pracy wiąże się z dużym stresem. Nowe miejsce, nowi koledzy, nowy szef… Jak przeżyć ten pierwszy dzień?
Oto kilka zasad, które o których warto pamiętać, gdy zaczynasz nową pracę:
- Reaguj z entuzjazmem na pomysły innych – dzięki odpowiedziom typu „ależ tak!”, „to ciekawe!” będziesz budować pozytywne relacje ze współpracownikami.
- Pokaż zaangażowanie – jeśli nie dostaniesz od razu konkretnych zadań, sama zaproponuj plan na pierwsze dni i prześlij go szefowi.
- W żadnym wypadku nie pozwalaj sobie na jakieś żarciki z nowych kolegów – w grupie działają różne nieformalne zasady, których nie jesteś w stanie poznać w ciągu jednego dnia.
- Słuchaj uważnie, jakie postawy są dobrze widziane w danej grupie, a jakie zachowania są krytykowane – unikniesz w ten sposób niefortunnych wypowiedzi.
- Skorzystaj z przerwy na kawę albo pobytu w kuchni, żeby przedstawić się i nawiązać kontakt.
- Bądź skoncentrowana - nie alienuj się ostentacyjnie, nie siedź przez cały dzień w słuchawkach (oczywiście nie dotyczy to np. telemarketerów, których praca właśnie na tym polega) - nawet jeśli na początku nie będziesz aktywnie uczestniczyć w rozmowie, to w ten sposób dowiesz się więcej o nowej pracy.
- Nie wdawaj się w polemikę z szefem – z czasem zorientujesz się, jak najlepiej z nim negocjować, ale pierwszego dnia lepiej po prostu słuchać go z uwagą.
- Ustalaj od razu swoją pozycję – nie rzucaj w połowie rzeczy, która właśnie robisz, ponieważ ktoś prosi o pomoc; powiedz mu, że zajmiesz się tym, jak tylko skończysz swoje zadanie.