Relacje w pracy

relacje_w_pracy
123rf.com

W biurze przebywamy wciąż z tymi samymi ludźmi. Przyzwyczajamy się tak bardzo, że czasami aż zapominamy, że nie wszystko jest dozwolone. O czym należy pamiętać, żeby relacje w pracy były znośne dla wszystkich?
Po imieniu czy oficjalnie?

Mówienie po imieniu, forma powitania (swobodne „hej”, „cześć” czy raczej „dzień dobry”) to wewnętrzna norma, zależna od danego przedsiębiorstwa. Gdy zaczynasz pracę, zorientuj się, jakie zasady panują w tym zakresie i dostosuj się do nich. Oczywiście w granicach, które akceptujesz – nie może być mowy o przymusie. Pamiętaj jednak, że nawet przy pozornie swobodnej formie kontaktów w firmie panuje hierarchia służbowa, więc uważaj, żeby się nie zapomnieć w stosunku do przełożonych, bo mówienie sobie po imieniu nie zmienia faktu, że jesteś w pracy i musisz wykonać polecenia służbowe.

Sytuacje konfliktowe

Oczywiście, że trzeba bronić się przed przyjmowaniem na siebie obowiązków „zwalanych przez innych” (bywają ludzie wyspecjalizowani w tzw. spychologii), podobnie, jak można poprosić zwierzchnika o przedyskutowanie zadania, które nie do końca rozumiesz, albo masz inny pomysł na realizację projektu. Zdarza się także, że w sytuacjach stresu ludzie reagują zbyt impulsywnie, mówią niemiłe rzeczy, których – co więcej – mogą tak naprawdę wcale nie myśleć. Pamiętaj jednak, żeby w relacjach w pracy nie przekroczyć pewnych granic. Przede wszystkim nie obrażaj współpracowników; skup się na kwestiach zawodowych – w żadnym wypadku nie odwołuj się do okoliczności i informacji prywatnych; miej odwagę przyznać się do błędu i przeprosić za zachowanie. Konflikty w zespole są nieuniknione, ale nie zapominaj, że praca w grupie jest bardzo efektywna, warto więc pracować nad komunikacją.

Romans w pracy

Prawo nie ingeruje w żaden sposób w prywatne kontakty między dwojgiem ludzi, którzy razem pracują, ale romans może mieć poważne konsekwencje na relacje w pracy. Przede wszystkim wymaga dyskrecji. W przypadku relacji przełożonego z podwładnym może też doprowadzić do zarzutów o niesprawiedliwe traktowanie innych pracowników. W ostatecznym rozrachunku wpływa również na atmosferę w całym zespole: osoby zakochane chętnie razem pracują, ale w sytuacji napięć mają trudności z tym, żeby nie eksponować swojej niechęci do tego drugiego.

Otrzymujesz tę wiadomość ponieważ Twój adres został zapisany w naszej bazie osób zainteresowanych informacjami z Wydawnictwa Zwierciadło. aby nie otrzymywać wiadomości z grupy mailingowej Zwierciadlo.pl, wypisz się z niej, odwiedzając ten link