Sposoby na lepszą samokotrolę

123rf.com

Każdego dnia możesz pracować nad tym, by mieć wpływ na wszystko, co dzieje się w twoim wnętrzu. Jak to zrobić? Oto 4 strategie na lepszą samokontrolę

1. Oddychaj właściwie

Płytkie oddechy pozbawiają twój mózg tlenu, co może prowadzić do zbyt słabej koncentracji, roztargnienia, huśtawki nastrojów czy myśli pełnych przygnębienia i rozdrażnienia. Złe oddychanie zaburza twoją samokontrolę.

Dlatego następnym razem, gdy znajdziesz się w stresującej albo emocjonującej sytuacji, skoncentruj się na głębokich, powolnych oddechach, wciągając powietrze przez nos do chwili, gdy poczujesz, że twój brzuch jest wypychany na zewnątrz i wypełniony, a następnie delikatnie wydychaj powietrze przez usta. Podczas wydychania staraj się opróżnić swoje płuca w pełni. Jeżeli chcesz się upewnić, że oddychasz poprawnie, umieść jedną rękę na mostku, a drugą na brzuchu. Zaczerpnij oddech. Jeżeli ręka na brzuchu unosi się wyżej niż ręka na mostku, uzyskujesz odpowiednią ilość tlenu i w wystarczającym stopniu wypełniasz płuca. Jeżeli będziesz ćwiczyć tę technikę oddychania, stanie się ona dla ciebie czymś naturalnym. Zyskasz w ten sposób umiejętność łatwiejszego uspokajania się, wchodzenia w stan relaksu i oczyszczania myśli.

2. Stwórz listę: emocje kontra rozum

Bardzo często zdarza się, że pozwalamy, aby emocje ciągnęły nas w jednym kierunku, a racjonalny umysł w zupełnie inną stronę. Gdy zauważysz, że w twoim umyśle toczy się bitwa (emocje kontra rozum), jest to odpowiedni moment, by zrobić listę, na której spiszesz osobno emocjonalne i racjonalne argumenty. Lista pozwoli ci oczyścić umysł, wykorzystać swoją wiedzę i wziąć pod uwagę swoje emocje, nie pozwalając im jednocześnie przejmować nad tobą kontroli.

Stworzenie listy „emocje kontra rozum” nie jest skomplikowane. Narysuj pionową linię na środku kartki, wydzielając w ten sposób dwie kolumny. W lewej kolumnie napisz, co mówią ci twoje emocje, a w prawej, co podpowiada rozum. Następnie zadaj sobie dwa ważne pytania: w jakim względzie twoje emocje zaburzają twój osąd i w jaki sposób twój rozum ignoruje ważne wskazówki płynące z twoich emocji.

Pamiętaj: Emocje staną się źródłem problemów, jeżeli pozwolisz im prowadzić się bez jakiejkolwiek refleksji, ale twój rozum może wpędzić cię w podobne kłopoty, jeżeli będziesz działać jak pozbawiony uczuć robot.

3. Przeznacz specjalny czas w ciągu dnia na rozwiązywanie problemów

Cofnij się myślą w przeszłość, analizując kilka ze swoich ostatnich decyzji, a prawdopodobnie stwierdzisz, że te, które podjęłaś w pośpiechu rzadko były tak efektywne jak te poprzedzone planowaniem i podjęte, gdy twojego myślenia nic nie zaburzało. Jedynym sposobem na to, aby podjęte decyzje prowadziły do sukcesu, jest zaplanowanie specjalnego czasu w ciągu dnia na rozwiązywanie problemów.

Jest na to prosty sposób: 15 minut każdego dnia, gdy wyłączasz telefon, odchodzisz od komputera i przeznaczasz czas tylko na to, by pomyśleć, jest wspaniałym sposobem na pozbycie się niepotrzebnych emocji z procesu decyzyjnego.

4. Prześpij się z tym

Czasami sytuacje, które wymagają cierpliwości, mogą wydawać się tak niewygodne, nieprzyjemne i pełne niepokoju, że przechodzimy do działania właśnie po to, by ulżyć wewnętrznym rozterkom. Ale zazwyczaj danie sobie dodatkowego dnia, tygodnia albo miesiąca na to, by przetrwać sytuację, zanim wykona się kolejny krok, jest wszystkim, czego trzeba, aby nie stracić kontroli. Czasami gdy czekasz, rozmaite kwestie same się wyjaśniają, co sprawia, że łatwiej ci podjąć decyzję.

Czas pomaga utrzymać samokontrolę, ponieważ wprowadza klarowność i perspektywę w odniesieniu do tysięcy myśli, jakie przepływają przez twoją głowę, gdy chodzi o coś ważnego. Czas pomaga także odzyskać kontrolę nad emocjami, które na pewno poprowadziłyby cię w niewłaściwym kierunku, gdybyś im na to pozwoliła.

Źródło: T. Bradberry, J. Greaves, „Inteligencja emocjonalna 2.0. 66 sprawdzonych strategii na doskonałą IE”, wyd. Helion 2011