1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA
  4. >
  5. Dlaczego wzorce zachowania są ważne?

Dlaczego wzorce zachowania są ważne?

123rf.com
123rf.com
Na czym polega stawanie się mędrcem? Takim klasycznym. Wschodnim. Albo zachodnim. Najpierw człowiek się uczy. Potem staje się praktykantem i terminuje. Potem staje się wyjątkowy. Potem mówią o nim, że jest mądry. I tu dokonuje się Dzieło.

Jedni udają się do pustelni i tam od czasu do czasu leczą wiewiórki korzonkami. Inni postanawiają inaczej skonfrontować swoją wiedzę i przemyślenia z rzeczywistością. Mają na przykład jakiś pomysł na życie i chcą go uogólnić. Sprawdzić, czy ich dotychczasowe wieloletnie przemyślenia są skuteczne nie tylko w ich dziedzinie. Spisać „teorię wszystkiego”. Sprawdzić, czy idee obronią ich samych przed manowcami decyzji. Zatem testują swoje idee coraz szerzej, mierząc się z rozmaitymi przeciwnościami. I nagle okazuje się, że poradzili sobie i to z całkiem niezłym skutkiem. Taka osoba, w której inni widzą autorytet, staje się wzorem do naśladowania, zaczyna być specjalistą wstępnie nadającym się na menedżera. Ludzie widzą, że nie jest doskonała, ale doskonale sobie z tym radzi i to jest bardzo uwodząca cecha charakteru.

Nie ma wątpliwości, że chętnie korzystamy z wzorców. Świadomie i nieświadomie. Najpierw z wzorca rodziców, obserwując i słuchając. – Myj naczynia, oglądaj seriale, łap ryby, graj na komputerze.

Papierosy są niezdrowe i nie możesz palić – mówi palący tata do synka. Co mu przekazuje? Strategię „mów dzieciom, żeby nie paliły, a sam jaraj”. Podobno dziecka nie trzeba wychowywać. Wystarczy z nim być. Prosty mechanizm w głowie dziecka mówi mu: „chcesz dożyć dorosłości, znajdź kogoś dorosłego i kopiuj jego strategie. Skoro on przeżył stosując je, ty też masz spore szanse”. Zamiast pracować nad dzieckiem i nad podwładnymi, pracuj nad sobą – powiadają, ponieważ jesteś na świeczniku i każdy twój krok jest obserwowany.

Ludzie tylko na początku dostrzegają pojedyncze zachowania. Wraz z upływającym czasem tworzą wzorce zachowań autorytetu i próbują je uogólnić: – On zawsze tu radzi, tam wspiera, tu pomaga…,

– Tu zwrócił uwagę, tu ochrzanił, tam się zawiódł. Ludzie nie wspominają, co konkretnie robisz, ale jakie masz wzorce zachowania.

Powyższy wywód miał za zadanie przekonać cię, że będąc ekspertem-menedżerem, warto jak najwięcej inwestować w , który wtórnie wesprze rozwój podwładnych. Mam nadzieję, że cel ów został osiągnięty.

Fragment pochodzi z książki „Biznes czyli sztuka budowania relacji”, Miłosz Brzeziński, Wydawnictwo Zwierciadło.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze