Pedagodzy, którzy wraz ze uczniami zgłosili się do udziału w programie „Pora na pomidora" podzielili się swoimi spostrzeżeniami nt. popularności polskich warzyw i owoców wśród dzieci.
Na pytanie dotyczące nawyku jedzenia drugiego śniadania aż 93% ankietowanych nauczycieli odpowiedziało, że najmłodsi chętnie sięgają po coś do jedzenia w porze tzw. lunchu. Wśród ich ulubionych przekąsek na pewno można znaleźć: wspomniane już owoce i warzywa, kanapki, jogurty, soki, nabiał oraz słodycze pod różną postacią.
Pedagodzy zgodnie stwierdzili także, że dzieci zdecydowanie częściej powinny jeść owocowe i warzywa. Prawie 86% z nich zaobserwowało, że to właśnie owoce są ulubioną przegryzką w czasie drugiego śniadania pod warunkiem, że uprzednio zostały one przyniesione z domu. Niepokojący jest jednak fakt, że ponad 20% nauczycieli uważa, że wśród maluchów, które dostają swobodę wyboru przekąski, wielu nich decyduje się sięgnąć po puste kalorie – słodycze.
Wyniki te podkreślają więc to, że aktywne włączenie rodziców oraz nauczycieli w proces kreowania właściwych postaw żywieniowych u ich pociech jest niezbędne. Odpowiednio zbilansowany, racjonalny sposób odżywiania, ma bezpośredni wpływ na postawę najmłodszych, a także będzie miał pozytywny wydźwięk w ich późniejszym, zdrowym życiu.
Prawie jednogłośnie nauczyciele przyznali (bo aż 99% ankietowanych), że edukowanie najmłodszych, jaką wartość ma regularne spożywanie warzyw i owoców, jest niezwykle istotne i potrzebne. Wynikać to może z faktu, że ponad 64% pedagogów zadeklarowało, że to właśnie brak wiedzy i możliwości ich spróbowania jest główną przyczyną ograniczonego spożywania tych produktów wśród ich wychowanków.
„Liczymy, że podjęte przez nas działania przyczyniły się do zwiększenia świadomości zarówno wśród dzieci, jak i ich rodziców oraz nauczycieli na temat zdrowego odżywiania, a także korzyści zdrowotnych jakie za sobą niesie. Chcemy pokazać jak wiele dobra i jak niewiele wysiłku kosztuje zaprzyjaźnienie się z polskimi, sezonowymi owocami i warzywami. Myślę, że wyniki ankiety również wpłyną na postawę naszych odbiorców oraz pomogą zmienić ich nawyki żywieniowe na lepsze – mówi Agnieszka Falba-Gałkowska z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatorem kampanii „Pora na pomidora".
na podst.mat.kampanii