Z dzidziusiem do miasta

123rf.com

Z ankiety przeprowadzonej wśród 28 tys. kobiet wyłonił się też współczesny obraz dobrej matki. Okazuje się, że przede wszystkim dba ona o rozwój intelektualny dziecka od najmłodszych lat, słucha rad doświadczonych matek, zawsze wstaje w nocy do płaczącej pociechy, jak najdłużej zostaje w domu, zamiast wracać do pracy, sama gotuje i nigdy nie karmi jej gotowymi produktami. Dobra matka znajduje na wszystko czas, ma nieskończoną cierpliwość i daje sobie sama ze wszystkim radę. – Czy dążąc do takiego ideału, możemy być szczęśliwe? – zadaje sobie pytanie Marta, mama trzech córek, która kilka lat mieszkała we Francji. – Tam od wieków niania jest czymś naturalnym. Podobnie żłobki, których jest bez porównania więcej. W Polsce to trudna decyzja, obarczona poczuciem winy. No bo tylko wyrodna matka oddaje własną pociechę w cudze ręce. Kobieta z dzieckiem w Paryżu, Londynie czy Barcelonie nie idzie do mamo-kawiarni. Idzie po prostu do kawiarni. Niepotrzebny jej cały ten gettyzm, przebywanie w towarzystwie innych mam. A jak chce iść do kina, zamawia opiekunkę, odciąga pokarm i bez żadnych wyrzutów sumienia znika z domu na trzy godziny.

Jak twierdzi psycholog Radosław Kaczan z SWPS, polskie mamy tworzą kawiarniane grupy, by się wzajemnie wspierać i umacniać: – Skoro ich macierzyństwu stawiane są tak wysokie wymagania, nikt tak ich nie zrozumie jak kobiety w podobnej sytuacji. To pozytywny aspekt takich spotkań, które mogą dawać ogromną ulgę – wyjaśnia. – Ale jest też ten negatywny. Bo mamo-
-kawiarnia to upupiający kontekst bycia rodzicem. Niby jestem na kawie, ale pije ją z pastelowego kubka, siedząc wciąż na małym krzesełku.

Nieodstępowanie dziecka na krok wielokrotnie traktujemy jako obowiązek, a ogłaszane w mediach akcje typu „Zawsze z tobą, mamo!” wzmacniają w nas przekonanie, że nasza stała obecność przy maluchu to warunek jego zdrowia psychicznego i przetrwania w przyszłości.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu ZWIERCIADŁO

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »

Otrzymujesz tę wiadomość ponieważ Twój adres został zapisany w naszej bazie osób zainteresowanych informacjami z Wydawnictwa Zwierciadło. aby nie otrzymywać wiadomości z grupy mailingowej Zwierciadlo.pl, wypisz się z niej, odwiedzając ten link