15 czynności, które uleczą każdą ranę emocjonalną

fot. iStock

Jak odbudować się po trudnym doświadczeniu? Jak wyjść obronną ręką z opresji i jeszcze przekuć niepowodzenia na swoją korzyść? Hiszpański psycholog Tomás Navarro radzi, by zainspirować się kintsugi – japońską sztuką naprawiania stłuczonej porcelany, która pokazuje, że z tego, co nadwątlone a następnie powoli zrekonstruowane – może narodzić się nowa, doskonalsza forma piękna, a ślady przeżyć jakie nosimy na skórze (czy w sercu), mają znaczenie i wartość.

  1. Nie uciekaj przed przeciwnościami
    Są nieodłącznym elementem życia: czekają na ciebie, domagają się twojej uwagi, są szansą… nie umniejszaj ich konsekwencji. Zaakceptuj to, że są. Zamiast uciekać, zatrzymaj się, odwróć i spójrz im prosto w twarz. Uwierz, że mają ci coś do zaoferowania.
  2. Nie odsuwaj się od innych
    Porozmawiaj ze znajomymi, z ludźmi, którym ufasz – być może wskażą ci nowy punkt widzenia, pomogą poszerzyć perspektywę. Przeciwności są ciężarem, który lepiej znosi się w towarzystwie. Jeśli uważasz, że jesteś sam, sprawdź koniecznie, czy to prawda. Czuć się samotnym a być samym to dwie różne rzeczy.
  3. Nie pozwól ogarnąć się niemocy
    Nawet jeśli czujesz się zagubiony i przytłoczony problemami, nie pozwól sobie uwierzyć, że jesteś w sytuacji bez wyjścia. Często w obliczu trudności nasza zdolność kreatywnego myślenia zostaje znacznie osłabiona – nie oznacza to jeszcze, że dla problemu, z którym się mierzymy, nie ma rozwiązania. Być może po prostu nie jest ono oczywiste, łatwe, szybkie. Nigdy nie przestawaj go szukać.
  4. Przeciwności oznaczają zmianę
    Może to być chwilowa zmiana twojej rzeczywistości, ale też trwała. Zaakceptuj to, poznaj nowy kontekst. Poszukaj informacji, rad, pomocy profesjonalisty… Nie staraj się robić tego, co robiłeś przed pojawieniem się przeciwności – dokonaj aktualizacji. nie chodzi o to, by rezygnować z pragnień, ambicji. Po prostu dopasuj swoje zainteresowania, gusty, priorytety do nowej sytuacji.
  5. Przyjmij, że stoi przed tobą wyzwanie
    Jeśli będziesz w stanie przekształcić problem w wyzwanie, uruchomisz całą swoją siłę emocjonalną, udostępnisz ją na użytek swoich potrzeb. Wyzwanie jest czymś pozytywnym i stymulującym, podczas gdy problem może prowadzić do blokady.
  6. Skieruj swoją uwagę na daleką perspektywę
    Często przeciwności, z którymi się zmagamy, wymuszają na nas podjęcie niewygodnych decyzji. Pomyśl o pozytywnych skutkach tych wyborów w średniej i długiej perspektywie. Określ, jakim chcesz siebie widzieć w przyszłości. Niech ta wizualizacja stanie się twoją motywacją.
  7. Skoncentruj energię na bliskiej perspektywie
    Nie zwlekaj za długo z działaniami. Badaj sytuację, wyciągaj wnioski, krocz do przodu. kiedy odniesiesz najmniejszy sukces, świętuj go. Każda wielka podróż zaczyna się od pierwszego kroku – zrób go raczej wcześniej niż później.
  8. Dokonaj zmiany i zaakceptuj ją
    Marek Aureliusz proponuje, by zmienić to, co można zmienić, zaakceptować to, czego zmienić się nie da, ale przede wszystkim, by nauczyć się odróżniać jedno od drugiego. Jeśli wprowadzenie planowanych przez ciebie zmian jest z jakiegoś powodu niemożliwe, najmądrzejszym rozwiązaniem jest zaakceptowanie zdarzeń z przeszłości – to pozwoli ci otworzyć nowy etap życia.
  9. Zbadaj swój wewnętrzny dialog
    Przeanalizuj, jak mówisz do siebie i jak wpływa to na twoje myśli, uczucia, działania. Wyobraź sobie, że towarzyszy ci nieustannie brat bliźniak, który przez cały dzień rozmawia z tobą, relacjonuje ci twoje myśli. Co mówi?
  10. Okaż spokój i opanowanie
    Jeśli funkcjonujesz z kimś od ciebie zależnym, w obliczu przeciwności zachowaj spokój. Twoje dzieci na przykład nie mają pełnego obrazu sytuacji, nie wiedzą, co dzieje się w twojej głowie. Dobrze, żeby widziały, że pracujesz nad twórczym wykorzystaniem przeciwności.
  11. Podejmuj własne decyzje
    Pokonywanie przeciwności wymaga podejmowania niezawisłych decyzji – nawet jeśli czujesz się słaby, niepewny. Skoro te wybory mają wpłynąć na twoje życie, to ty musisz mieć ostatnie słowo (niezależnie od tego, ile osób poprosisz wcześniej o radę).
  12. Pielęgnuj optymizm
    Postawa optymistyczna nie ma nic wspólnego z marzycielską. Marzyciel uważa, że wszystko rozwiąże się samo w magiczny sposób, podczas gdy optymista wie, że może wpływać na rozwiązanie problemu i że ma zdolność reagowania na przeżywane trudności.
  13. Traktuj przeciwności jako okazję do naprowadzenia życia na właściwy tor
    Przeciwności bywają wynikiem pecha, jednak często stanowią konsekwencję pewnych działań, zastosowanych schematów lub przekonań. Przeanalizuj, jaki sens ma to, co robisz, myślisz, czujesz. Może trudności, z jakimi się borykasz, są sygnałem, że musisz zbadać „bezsensy” w swoim życiu.
  14. Znajdź ujście dla emocji
    Nie wiadomo, ile czasu zajmie ci zmaganie się z przeciwnościami. Pisz, rozmawiaj, rysuj… Zarezerwuj chwile na odpoczynek i przyjemność. Znajdź pozytywne uczucia, które zrekompensują odczuwane przez ciebie trudne emocje.
  15. Nie podejmuj niepotrzebnego ryzyka
    Bądź ostrożny – sprawdź, czy pierwszy pomysł na wyjście z impasu, jest rzeczywiście tym właściwym. czasem warto zdobyć się na odwagę i podjąć ryzyko, czasem lepiej wziąć pod uwagę inne opcje. Sprawdź, czy nie kieruje tobą pośpiech lub presja. a potem idź za głosem serca.

T. Navarro, Kintsugi. Jak czerpać siłę z życiowych trudności, wyd. Muza 2018