"Nie" można powiedzieć na wiele różnych sposobów, przekonuje niemiecka coach Sigrid Engelbrecht. "Nie" powinno być dobrane do ciebie, sytuacji i osoby, której odmawiasz. Ważne, by mówić je z poczuciem wewnętrznej pewności, spokojnie i przyjaźnie.
Działa zwłaszcza w sytuacjach zawodowych. Powiedz: „Niestety, nie jestem ci w stanie pomóc w tej kwestii” albo: „Przykro mi, ale nie będzie to możliwe”.
Odmawiając, nie tłumacz powodów, ale krótkie uzasadnienie może pomóc rozmówcy uporać się z odmową. Powiedz: „Niestety, jestem zaangażowana w inny projekt” albo: „Przykro mi, ale ten weekend chcę spędzić z rodziną”.
Czas do namysłu to dobra obrona przed manipulacją i niezły sposób na rozważenie wszystkich „za” i „przeciw”. Powiedz: „Daj mi dzień do namysłu” albo: „Chciałabym to jeszcze skonsultować z partnerem”. Jeśli twój rozmówca nalega, powiedz: „Tak szybko nie jestem w stanie podjąć decyzji. Jeżeli nie mam czasu do namysłu, to, niestety, muszę odmówić”.
Jeśli twój rozmówca jest natarczywy lub głupio ci odmówić znajomemu, odwołaj się do swoich zasad. Powiedz: „Z zasady nie podejmuję decyzji przez telefon”, „Przykro mi, ale mam taką zasadę, że nie chodzę na wieczorki autorskie”.
Są sytuacje i osoby, co do których musisz być bardziej dyplomatyczna – zapewnij o gotowości do pomocy, ale nie ulegaj presji. Powiedz: „Rozumiem, że czujesz się niepewnie w nowej materii, ale jestem przekonana, że świetnie sobie dasz radę. Zabierz się do pracy i zwróć się do mnie, gdy utkniesz”.
Niekiedy chodzi tylko o to, by ograniczyć swój udział w jakimś projekcie lub odroczyć go w czasie. Powiedz: „W tym tygodniu nie dam rady, ale odezwij się do mnie w przyszłym” albo: „Mogę zająć się pierwszą częścią, ale bez drugiej”.
Odsyłasz rozmówcę do innego źródła lub udzielasz mu cennej wskazówki. Powiedz: „Niestety, nie czuję się kompetentna w tym temacie, ale może zwróć się do...”.
Właściwie zgadzasz się, ale pod warunkiem. Powiedz: „Dobrze, zrobię to, ale w zamian przejmij ode mnie...”.
Kiedy manipulator nie przyjmuje twojej odmowy do wiadomości, powtarzaj: „Nie, dziękuję”. Kiedy mimo to będzie nalegał, postaw sprawę ostatecznie: „Jest to moja ostateczna decyzja. Proszę, nie wracajmy już do tej sprawy”.
Najtrudniej jest nam odmawiać prośbom – o czym wiedzą wszyscy manipulatorzy i gracze.