fbpx

Jak cieszyć się życiem i odzyskać energię do działania? Dbając o swoje ciało i umysł!

Jak cieszyć się życiem i odzyskać energię do działania? Dbając o swoje ciało i umysł!
fot.123rf

Nieustannie gdzieś pędzisz, dzień po dniu, bez ustanku. Pragniesz realizować się w pracy, w życiu prywatnym i czerpać z życia garściami. Bywa, że jednak mimo chęci, nie jesteś w stanie cieszyć się tym, co masz, a twoja energia drastycznie spada. Dlaczego tak się dzieje i jak możesz to zmienić?
Mimo twoich ogromnych starań, stale czujesz się zmęczony i masz mniej motywacji do działania niż kiedyś. Myślisz, że to z powodu niewystarczającej ilości snu, więc w jeden dzień kładziesz się spać wcześniej niż zwykle. To jednak nie pomaga, a ty czujesz się coraz gorzej, co odbija się na jakości twojej pracy, wydajności, a nawet życiu osobistym, gdy nie masz sił na aktywności, które do tej pory dawały ci satysfakcję. Zaczynasz się wówczas zastanawiać, gdzie leży problem. Być może nie trzeba szukać go daleko. Najczęstszym źródłem takiego stanu rzeczy jest to, że zapominasz zadbać o swoje ciało i odpowiedni dla niego odpoczynek. Wymaga ono jednak regeneracji i właściwego traktowania, aby twoje życie stało się w pełni zadowalające. – Wprowadzenie do codzienności nawyków, które pozwolą w sposób właściwy dbać o ciało, spowoduje, że odzyskasz motywację do działania – mówi Anita Michalska, coach i trener osobisty.

Idea zarządzania energią została dogłębnie przedstawiona przez Tony’ego Schwartza w książce „Taka praca nie ma sensu”. Autor pokazuje w swojej publikacji, w jaki sposób ignorujesz swoją potrzebę równowagi na 4 poziomach: fizycznym, emocjonalnym, umysłowych i duchowym. Tylko sprawne zarządzanie wszystkimi energiami da ci szczęście i przywróci utraconą motywację.

Jak odzyskać balans?

Oto kilka wskazówek, które pozwolą ci od nowa zacząć cieszyć się życiem, a wprowadzane sukcesywnie spowodują, że przemęczenie zniknie, jak ręką odjął!

  1. Pamiętaj, aby pracować z przerwami – najlepiej robić je co 90-120 minut. Jak pokazują badania, jest to maksymalny czas, kiedy człowiek jest w stanie intensywnie koncentrować się na danym zadaniu.
  2. Będąc w pracy, nie zapominaj też o bardzo istotnej kwestii – jedzeniu regularnych posiłków co 3-4 godziny, które dodadzą ci energii do dalszej pracy. Przypominamy, że najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie! Nawet jeśli nie masz czasu zjeść wartościowego dania w pracy, postaw na zdrowe przekąski.
  3. Twoje ciało potrzebuje odpoczynku tak samo jak umysł, powinieneś zatem spać co najmniej 7-8 godzin na dobę. Jeśli budzisz się w nocy, zapisuj koniecznie myśli, które zakłócają sen – wtedy będzie ci łatwiej ponownie zasnąć. Przed samym zaśnięciem natomiast nie oglądaj telewizji ani nie słuchaj negatywnych wiadomości, które wywołują w tobie niepokój.

Postaw na rozwój duchowy

Dbając o ciało, nie możesz zapominać o duszy. Twoja sfera duchowa wpływa bowiem na energię fizyczną, emocjonalną i umysłową. Kiedy przestajesz dbać o fizyczność (nie odżywiasz się prawidłowo, za mało śpisz, nie masz czasu na ruch i odpoczynek), trudniej zapanować ci nad emocjami – dodaje Anita Michalska. Z kolei, gdy nie panujesz nad emocjami, wtedy masz problem ze skupieniem uwagi i pobudzaniem kreatywności.

Jak zatem zadbać o tę niematerialną część swojego życia? Przede wszystkim będąc w nieustającym pędzie, powinieneś znaleźć chwilę w ciągu dnia na refleksję i wyciszenie się. Pozwól, aby myśli zaczęły płynąć w wyznaczonym przez siebie kierunku i obserwuj w tym czasie, jak reaguje twoje ciało. Zadaj sobie pytanie, jakie pojawiają się w tobie emocje, doznania fizyczne, myśli. Pomyśl jednocześnie, na jakie aspekty swojego życia nie zwracałeś dotychczas uwagi i o co potrzebujesz zadbać, aby czuć się lepiej. Taka chwila dla siebie pozwoli ci uspokoić myśli i zastanowić się, w jakim kierunku chcesz podążać.

Daj sobie czas

Tutaj warto powrócić do książki „Taka praca nie ma sensu” , gdzie autor odniósł się między innymi do badań psychologa Erika Ericssona. Panowanie nad kierunkiem, w jakim podąża twoja uwaga oraz koncentrowanie się w danej chwili tylko na jednej rzeczy, jest korzystne dla naszego umysłu. Oznacza to, że będziesz czuł się spełniony wtedy, gdy nakierujesz uwagę swojego umysłu we właściwym kierunku. Na to także warto zwrócić uwagę podczas codziennych refleksji i pracy nad sobą.

Aby rozwijać umiejętność panowania nad uwagą, warto również oddać się medytacji. Początkowo zacznij od świadomego liczenia wdechów i wydechów do dziesięciu. Jeśli potrafisz już skoncentrować się na tej czynności, dodawaj stopniowo kolejne dziesiątki. Natomiast w pracy, kiedy realizujesz nowe zadanie, zanurz się w dotychczasowej wiedzy, jaką posiadasz na dany temat. Najlepsze pomysły u wielu osób pojawiają się bowiem wtedy, gdy poszerzają swoją dotychczasową wiedzę.

Pamiętaj jednocześnie, że nie musisz od razu zmieniać wszystkiego, daj sobie czas na pozytywne przemiany i czerp z życia pełnymi garściami!

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze