Emocjonalny perfekcjonizm

aytentyczność_uczuć
123rf

Cierpisz na emocjonalny perfekcjonizm jeśli masz przekonanie, że zawsze powinnaś być zadowolona i szybko usiłujesz otrząsnąć się z negatywnych stanów umysłu.
Emocjonalnie zdrowi ludzie odczuwają szeroką gamę uczuć i są wobec nich tolerancyjni i przyjmujący. Nie boją się swojego lęku, smutku czy złości, co nie oznacza, że im ulegają i nieświadomie działają pod ich wpływem. Mają nad nimi kontrolę świadomości i pozwalają sobie je poczuć.

Powody, dla których nie warto być emocjonalnym perfekcjonistą:

1. Nasze uczucia dają nam ważne informacje zwrotne o tym, co dzieje się w naszej nieświadomości. Są nieodzowne w procesie poznawania siebie. Poza tym właśnie uczucia są łącznikiem naszego wnętrza z tym, co dzieje się na zewnątrz. Informują o tym, co właśnie kreujemy.

2. Odmowa przyjmowania uczuć prowadzi do unikania trudnych sytuacji i konfrontacji z lękami. A one znikają dopiero wtedy, gdy mając świadomość, że się boimy, działamy. Z tego powodu możemy latami nie zmieniać niesatysfakcjonującej pracy czy tkwić w nieszczęśliwym związku.

3. Nadmierna kontrola naszych emocji może doprowadzić do poważnej psychicznej blokady. Prowadzi do to apatii, zobojętnienia, wreszcie depresji. Nieujawnione uczucia zaczynają działać przeciwko nam, okradają nas z życiowej energii i radości.

Jak przezwyciężyć emocjonalny perfekcjonizm?

1. Traktuj swoje uczucia z życzliwością. Pomóc ci w tym może praktyka uważności. Kiedy będziesz świadomie obserwować to, co się w tobie pojawia, pozwolisz uczuciom wybrzmieć. Nie identyfikuj się ze swoimi uczuciami, ale poczuj je. Nie walcz z nimi. Zaakceptuj. Powtarzaj sobie, że to uczucie cię nie zabije i w końcu minie. Jesteś tu po to, żeby doświadczyć siebie w pełni, a nie żeby być „doskonałym” robotem.

2. Znajdź ludzi, z którymi możesz dzielić się swoimi uczuciami. To ważne, żeby mieć kogoś, kto po prostu bez oceniania wysłucha. Dzięki temu nie działamy pod wpływem emocji, tylko pozwalamy im się uwolnić.

3. Nie intelektualizuj. To zachodni sposób radzenia sobie z uczuciami – analiza. Wschodni nauczyciele duchowi zalecają niemyślenie. Można się w tym wyćwiczyć, medytując. Możesz też uciszyć swoje myśli, słuchając muzyki, biegając, ćwicząc jogę czy tańcząc.

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze