7 milionów Europejczyków cierpi na alergie pokarmowe. W Polsce liczba osób z tą dolegliwością sięga 1,5 miliona osób. Każda styczność z pozoru niegroźnymi produktami może bowiem skutkować poważnymi dolegliwościami zdrowotnymi, a nawet utratą życia.
Parlament Europejski dostrzegł problem, z którym zmagają się osoby cierpiące na alergię czy nietolerancję pokarmową. Powszechna niewiedza obsługi lokali gastronomicznych na temat alergenów czy niepełna informacja o składnikach potraw serwowanych przez restaurację, często uniemożliwiają osobom o szczególnych preferencjach żywieniowych proste wyjście do restauracji z rodziną lub zjedzenie czegoś na mieście. Odpowiedzią na te potrzeby jest rozwiązanie prawne nakładające na lokale gastronomiczne obowiązek informowania gości o alergenach pokarmowych znajdujących się w poszczególnych potrawach. W Polsce od grudnia 2014, oznaczenie karty menu w lokalu gastronomicznym, nie jest już tylko wyrazem dobrej, woli ale prawnym obowiązkiem.
Kartę Menu należy oznaczyć według 14 najpopularniejszych alergenów wyszczególnionych w Dyrektywnie Parlamentu Europejskiego oraz udostępnić gościom w formie pisemnej. Można to zrobić na dwa sposoby. Nasi zachodni i południowi sąsiedzi obok nazwy potrawy i jej składników w regularnym menu stosują graficzne oznakowania alergenów. Drugim sposobem jest oznaczenie alergenów na specjalnej wkładce do menu. Obie formy są prawidłowe i nie powinno być problemów przy wizycie Sanepidu. Należy jednak pamiętać o tym że oznakowanie powinno być czytelne, a sformułowanie „wszystkie potrawy zawierają alergeny” jest nieprawidłowe
Już niebawem właściciele restauracji będą mogli skorzystać z bezpłatnej pomocy w zakresie prawidłowego oznaczania kart menu. Aplikacja internetowa – Creator Menu Alergis umożliwi wygenerowanie wkładki do menu z oznaczonymi alergenami w taki sposób aby spełniać wymogi Dyrektywy. Po wpisaniu potrawy i składników, program zasugeruje nam alergeny lub pozwoli na ich samodzielne wybranie. Całość będzie można drukować na bez limitu. „Wkładka jest wygodnym rozwiązaniem, gdyż nie ma konieczności zmieniania całego menu, poza tym zapewnia większą przejrzystość. I co najważniejsze, narzędzie będzie dostępne zupełnie za darmo. Premiera aplikacji już niebawem”, mówi Radosław Knesz, Chief Executive Officer z Alergis.
„Od początku istnienia naszego serwisu, kładliśmy duży nacisk na to, aby z usług PizzaPortal.pl mogło korzystać jak najwięcej Klientów: wegetarian, wegan, miłośników kuchni fit czy też egzotycznych tajskich smaków. Oczywista dla nas jest także troska o osoby z alergii pokarmową. Dlatego w kartach wielu restauracji należących do naszej platformy specjalnie oznaczone są potrawy bezglutenowe i bezmleczne”, podsumowuje Lech Kaniuk, Dyrektor Generalny PizzaPortal.pl.