1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Sprawdzone sposoby na poprawę koncentracji

(Fot. materiały partnera)
Problemy z koncentracją i pamięcią mogą wystąpić w każdym wieku i dotyczyć każdego z nas — niezależnie od tego czy pracuje umysłowo, czy fizycznie. Mogą być spowodowane różnymi czynnikami: niedoborami witamin, brakiem aktywności fizycznej lub poważnymi schorzeniami. W jaki sposób sobie z nimi poradzić? Podpowiadamy.

Odpowiednia dieta

Odpowiednie odżywienie mózgu ma ogromny wpływ na naszą zdolność koncentracji i zapamiętywania. Zdrowa zbilansowana dieta zawierająca niezbędne witaminy i minerały stymuluje produkcję neuroprzekaźników, które odpowiadają za przesyłanie impulsów między neuronami, czyli zapamiętywanie, koncentrację i myślenie. Warto wzbogacić swój jadłospis w produkty obfitujące w witaminy z grupy B, a także magnez, żelazo, fosfor, potas i cynk. Pierwiastki te znajdziemy w orzechach, pestkach dyni, pełnoziarnistych produktach, takich jak kasze, makarony i pieczywo, oraz w owocach i warzywach.

Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna pobudza umysł i dotlenia nasz mózg. Jest to spowodowane tym, że podczas niektórych sportów nasz mózg ćwiczy koncentrację przez to, że musi wykonywać wiele czynności naraz. Na przykład kiedy biegamy po lesie, koordynuje wszystkie ruchy, oddech, analizuje nierówności terenu i drogę, którą powinniśmy wybrać, a także wszystkie otaczające go elementy, co ćwiczy nie tylko koncentrację, lecz także zręczność. Aktywność fizyczna dostarcza nam również tlenu, który jest niezbędny do prawidłowego działania mózgu. Dlatego na przykład podczas nauki warto robić przerwy na kilka ćwiczeń. Wystarczy chwilę gimnastykować się przy otwartym oknie, aby odzyskać jasność umysłu.

Suplementacja

Możemy także sięgnąć po suplementy diety, które poprawią koncentrację. Na rynku dostępne są preparaty wieloskładnikowe, ale możemy również uzupełniać jedynie niedobory brakujących pierwiastków. Cennym składnikiem dla mózgu jest cynk, który jest jednym z najważniejszych pierwiastków w organizmie człowieka. Jego niedobór może skutkować zaburzeniem funkcji poznawczych, co utrudni nam koncentrację. Warto też sięgnąć po magnez w tabletkach, który stymuluje receptory GABA znajdujące się w mózgu, dzięki czemu uspokaja nas i pozwala nam skupić się na wykonywanych czynnościach.

Ograniczenie hałasu

Czasami problem z koncentracją nie jest spowodowany brakiem ruchu czy witamin w naszym organizmie, ale czynnikami zewnętrznymi, na przykład hałasem. Są osoby, które nie potrafią się skupić, kiedy na przykład gra radio, telewizor lub dookoła rozmawiają inne osoby. Warto więc zadbać o to, aby przestrzeń, w której pracujemy lub się uczymy, była uporządkowana i pozbawiona wszelkich rozpraszaczy, które odwracają naszą uwagę od wykonywanych przez nas zadań.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze