1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Mameno: e-doula menopauzy. Pierwsza w Polsce aplikacja dla kobiet menopauzalnych

Aplikacja MAMENO powstała, by edukować i wspierać kobiety przechodzące klimakterium. (Fot. materiały prasowe)
Aplikacja MAMENO powstała, by edukować i wspierać kobiety przechodzące klimakterium. (Fot. materiały prasowe)
„MAMENO zrodziło się z bólu” – piszą na stronie internetowej www.mamenolife.com pomysłodawczynie platformy, Aleksandra Laudańska i Marzena Michałek. Jak często w takich przypadkach, własne doświadczenia stały się inspiracją do stworzenia narzędzia, które jest odpowiedzią na problem, z jakim zmaga się duża grupa – podobnych pomysłodawczyniom MAMENO – odbiorców. A konkretnie odbiorczyń – kobiet, które przechodzą transformację menopauzalną.

Aktualnie temat dotyczy ok. 4,3 mln kobiet w Polsce – tyle jest pań w wieku 40-55 lat, czyli takich, które odczuwają zmiany związane z zanikiem funkcji hormonalnej jajników. Ale tak naprawdę temat menopauzy dotyczy też kobiet, które już ją przeszły – brak estrogenu powoduje w organizmie zmiany prowadzące do pojawienia się wielu schorzeń: nadciśnienia, cukrzycy, hipercholesterolemii, otyłości, demencji, atrofii pochwy, osteoporozy. Dotyczy też kobiet, które mają ją przed sobą – jesteśmy zupełnie nieprzygotowane na to, co nas czeka po czterdziestce. Menopauza, pośrednio, dotyczy również naszych partnerów, rodzin, pracodawców. Rod Steward, przerażony transformacją menopauzalną swojej żony, stwierdził, że mężczyźni powinni przechodzić obowiązkową edukację na temat menopauzy – mówi Aleksandra Laudańska, founderka MAMENO i CEO FemTechnology Group.

Aplikacja MAMENO

Aplikacja powstała, by edukować i wspierać kobiety, które na platformie znajdą:

  • bazę wiedzy – artykuły wyjaśniające różne aspekty menopauzy w oparciu to aktualną wiedzę medyczną oraz mini wywiady z kobietami na temat ich doświadczeń.
  • forum dla użytkowniczek, na którym mogą dzielić się swoimi doświadczeniami.
  • narzędzie umożliwiające samodzielne monitorowanie objawów.
  • bazę lekarzy, którzy chcą pomagać kobietom menopauzalnym oraz chcą i wiedzą, jak to robić.
  • MAMENO Store – e-sklep z suplementami rekomendowanymi kobietom menopauzalnym.

Wyzwanie globalne, doświadczenie – bardzo indywidualne

Każdego roku na świecie menopauzę przechodzi 25 mln kobiet. Do 2025 roku będzie na Ziemi ponad miliard kobiet, które to doświadczenie mają za sobą.

Dla około 80 proc. kobiet transformacja menopauzalna wiąże się z odczuwaniem różnych uciążliwych dolegliwości Powodują one, że jakość życia drastycznie spada. Zmiany hormonalne powodują nie tylko te typowe, najbardziej znane dolegliwości, jak uderzenia gorąca i zlewne poty, lecz także cały wachlarz innych objawów, takich jak zmęczenie, mgła mózgowa, bóle całego ciała, problemy ze snem, świąd skóry, utrata włosów, nietrzymanie moczu i inne. Szacuje się, że objawów jest między 30 a 50, a niektóre źródła podają, że nawet więcej.– dodaje Marzena Michałek, co-founderka MAMENO i członkini zarządu FemTechnology Group.

Pomysłodawczynie aplikacji, szukając informacji na temat źródeł swoich dolegliwości, a potem sposobów na ich złagodzenie, zauważyły, że są dwa zasadnicze problemy, z którymi borykają się kobiety po przekroczeniu 40. roku życia:

  • dojście do diagnozy, co leży u źródeł ich złego samopoczucia,
  • znalezienie skutecznego remedium na odczuwane dolegliwości.

Badania prowadzone w Europie Zachodniej wskazują, że aż 3 na 4 menopauzalne kobiety nie znajdują pomocy nawet ze strony lekarzy.

– Transformacja menopauzalna to bardzo indywidualne doświadczenie – każda kobieta przechodzi ją inaczej i co innego przynosi jej ulgę, jeśli w ogóle przynosi – mówi Aleksandra Laudańska, która temu tematowi poświęciła swoją mowę pt. „Brama mocy każdej kobiety” podczas ubiegłorocznego TEDx Warsaw Women. – Często dojście to tego, że to, co nam dolega, zwiastuje nadejście menopauzy, a nie jest jakąś tajemniczą chorobą, trwa kilka-kilkanaście miesięcy, a czasami kilka lat. Kobiety chodzą do psychiatrów, fizjoterapeutów, urologów, dermatologów i rzadko który mówi, że zgłaszane dolegliwości mogą być spowodowane przez spadek produkcji estrogenu. Na to wpadamy często przypadkiem – czytając na przykład jakiś artykuł albo wypowiedzi kobiet na Facebooku. Zaskakuje nas to tym bardziej, że wiemy, że menopauzę przechodzimy koło 51.-52. roku życia, a dolegliwości pojawiają się kilka lat wcześniej.

Badania mówią, że trwają one średnio 7 lat, a na każdą kobietę przypada przeciętnie pakiet sześciu dolegliwości – uzupełnia Marzena Michałek. – I naprawdę potrafią spowodować, że kobieta wycofuje się z życia. U nas tego nie zbadano, ale w Wielkiej Brytanii już tak – 94 proc. kobiet mówi, że dolegliwości menopauzalne mają wpływ na ich pracę, a 1 na 10 rezygnuje z aktywności zawodowej z uwagi na ich dokuczliwość. Kobiety często biorą zwolnienia, ale nie mówią, co jest ich powodem – temat wciąż jest wstydliwy, nawet na Wyspach, gdzie w ostatnich latach dużo zrobiono, by rozpowszechnić wiedzę o menopauzie. W Polsce jesteśmy tam, gdzie oni 5-6 lat temu – czyli na samym początku rewolucji menopauzalnej.

E-doula menopauzy, czyli #wspieramywzmianie

Pomysłodawczynie aplikacji nazwały ją e-doulą menopauzy. Doula to wykształcona i doświadczona również w swoim macierzyństwie kobieta, zapewniająca ciągłe niemedyczne, fizyczne, emocjonalne i informacyjne wsparcie matce i rodzinie na czas  ciąży, porodu i po porodzie, ale też – np. w przypadku douli umierania – to osoba, która pomaga przejść przez ten proces świadomie, z uważnością i czułością. Skąd użycie tego określenia w kontekście menopauzy? Wyjaśnia Aleksandra Laudańska:

Transformacja menopauzalna, jak teraz nazywa się przejście kobiety od stanu płodności do wygaszenia funkcji rozrodczych, wiąże się z wieloma zmianami zarówno w fizyczności kobiety, jak i jej psychice i rolach społecznych. A ponieważ chcemy wspierać kobiety w tym czasie, w tej zmianie, doula przyszła samoistnie. Dodałyśmy e-, bo dajemy wsparcie w formie cyfrowej. Tak, jak narodziny i śmierć to przejście do innego wymiaru, tak menopauza nadaje inny wymiar życiu kobiety. Wcale nie negatywny, wbrew powszechnej opinii. O tym też będziemy mówić. Chcemy zrobić dobry PR menopauzie. Bo po niej następuje coś, co antropolożka Margaret Mead nazwała postmenopauzalną werwą, a ja nazywam postmenopauzalnym wzlotem. Od 4 lat pracujemy z Marzeną z kobietami, które menopauzę mają już za sobą, i to są prawdziwe petardy.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze