1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Codzienne działania obniżające ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe

Aktywność fizyczna i zdrowa dieta pomagają obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. (Fot. iStock)
Europejski kodeks walki z rakiem pokazuje, jak przez proste, codzienne działania obniżać ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że przestrzeganie poniższych 12 zaleceń zmniejszyłoby w Europie liczbę zgonów spowodowanych nowotworami nawet o 50 procent.

1. Nie pal. Dym tytoniowy jest jednym z najsilniejszych czynników rakotwórczych. W jednym papierosie znajduje się około 7 tys. substancji chemicznych, z czego aż ponad 70 jest silnie rakotwórczych.

2. Stwórz środowisko wolne od dymu tytoniowego. Ogranicz bierne palenie, czyli wdychanie dymu tytoniowego z papierosa palonego przez inną osobę i wydychanego przez nią. Szkodliwy jest również dym z tlącego się papierosa.

3. Utrzymuj prawidłową masę ciała. Otyłość to drugi po paleniu tytoniu najważniejszy czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.

4. Bądź aktywny fizycznie. Aktywność fizyczna jest udowodnionym czynnikiem protekcyjnym. Kodeks zaleca, aby każdego dnia poświęcić 60 min na ruch o średniej intensywności lub 30 min na ruch o wysokiej intensywności.

5. Przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania. Jedz żywność jak najmniej przetworzoną i ogranicz spożycie mięsa – zwłaszcza czerwonego.

6. Ogranicz spożycie alkoholu. Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, a jego picie z równoczesnym paleniem papierosów ogromnie zwiększa ryzyko m.in. nowotworów głowy i szyi (np. rak języka i gardła).

7. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne. Chroń się przed nimi przez unikanie ekspozycji na słońce w godzinach 10–16 oraz stosowanie ochronnych kosmetyków i odzieży. Zrezygnuj z korzystania z łóżek opalających, czyli solariów. Promieniowanie UV obniża także ogólną odporność organizmu.

8. Chroń się przed działaniem substancji rakotwórczych w pracy. Choroba nowotworowa może rozwinąć się w okresie od kilku do nawet kilkudziesięciu lat od momentu pierwszego kontaktu z czynnikiem rakotwórczym. Przestrzegaj przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

9. Chroń się przed promieniowaniem radonowym w domu. Radon to gaz szlachetny, bezwonny i bezbarwny, który działa rakotwórczo na płuca. Sprawdź, czy jesteś na niego narażony. Podejmij działania zmniejszające jego poziom.

10. (Dotyczy kobiet) Jeśli możesz – karm piersią i ogranicz stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ). Karmienie piersią obniża ryzyko zachorowania m.in. na raka piersi i raka jajnika. Z kolei przedłużone stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ), która łagodzi objawy menopauzy, może zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi.

11. Zaszczep dzieci przeciwko HBV i HPV. Wirusowe lub bakteryjne czynniki zakaźne są odpowiedzialne za 15–20 proc. nowotworów złośliwych. Aby uniknąć zachorowania na raka wątroby i raka szyjki macicy, zaszczep dzieci przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B (HBV) oraz przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV).

12. Poddawaj się badaniom przesiewowym. Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrycia raka jelita grubego oraz raka piersi i szyjki macicy.

Więcej w książce: „Rak time”, Anna Bimer, wyd. Rebis

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
Reklama
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze