fbpx

Kiedy należy przyjmować suplementy diety?

Kiedy należy przyjmować suplementy diety?
Fot. materiał partnera

Suplementy diety to dobry sposób na uzupełnienie brakujących witamin, minerałów i probiotyków. Kiedy suplementacja jest niezbędna? Czy suplementy mogą zastąpić zrównoważone odżywianie? Co warto przyjmować, żeby wspomóc swój organizm w okresach zwiększonego zapotrzebowania na wybrane składniki odżywcze?

Co to jest suplement diety?

Suplement diety ma za zadanie uzupełniać niedobory mikroelementów, których z jakiegoś powodu nie dostarczasz sobie z pożywieniem. Suplement to produkt spożywczy – pomaga uzupełnić codzienny jadłospis o niezbędne witaminy, minerały i np. probiotyki. Suplementy zaleca się więc osobom, które z różnych względów odżywiają się w mało zbilansowany sposób, lub które z powodu np. ciąży, okresu karmienia czy chorób przewlekłych wykazują zwiększone zapotrzebowanie na wybrane składniki odżywcze.

Jako że suplementy należą do żywności, można kupić je w każdej aptece bez recepty, w drogeriach, na stacjach benzynowych, a także w sklepach spożywczych i sportowych. Warto jednak poświęcić chwilę i zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na ich etykietach. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na skład wybranego produktu. Tutaj ważne jest to, czy producent stosuje w swoich produktach patentowane substancje – czyli takie, które mają własne badania – oraz, czy oznaczona jest zawartość składnika aktywnego przy wyciągach z roślin. Dokładne opisy na etykietach dają gwarancję, że suplement jest pełnowartościowy, a nie zawiera zamienników o dużo gorszych właściwościach.

Kiedy suplementy diety są potrzebne?

Podstawą zdrowia jest zbilansowana i zróżnicowana dieta. Urozmaicony jadłospis obfitujący w różnorodne produkty, takie jak warzywa, owoce, pełnoziarniste kasze i pieczywo, chude mięso (najlepiej drób), ryby, produkty mleczne, rośliny strączkowe oraz zdrowe tłuszcze nienasycone dostarcza ciału wszystkich niezbędnych makro- i mikroskładników.

Jednak prawidłowe odżywianie to jedno. Istotną rolę w utrzymaniu równowagi mikroelementowej odgrywa również styl życia. Nadmierny stres, używki i brak ruchu zaburzają wchłanianie niektórych składników, przez co konieczne okazuje się ich suplementowanie. Zanim jednak sięgniesz po preparat witaminowy, wprowadź małe, ale znaczące zmiany żywieniowe.

Kiedy należy przyjmować suplementy diety?

W pewnych sytuacjach suplementy diety są jednak jak najbardziej wskazane i ich przyjmowanie uzasadnione jest względami zdrowotnymi. Suplementów mogą potrzebować zatem osoby starsze, odczuwające zmęczenie, osłabienie, mające trudność ze zdrowym odżywianiem się, stosujące diety (np. wegetarianie mogą rozważyć przyjmowanie suplementów z witaminą B12), kobiety ciężarne i karmiące (w tych przypadkach należy skonsultować suplementację z lekarzem) oraz kobiety po menopauzie.

Dowiedz się więcej na temat: Suplementy diety, a zdrowy styl życia

W Polsce ze względu na małą liczbę dni słonecznych oraz znikome spożycie ryb, zalecana jest suplementacja witaminą D w okresie jesienno-zimowym. W zależności od wieku (i również stanu zdrowia) przyjmuje się tę rozpuszczalną w tłuszczach witaminę w różnych dawkach. Warto zwrócić uwagę na pochodzenie witaminy D – większość na rynku jest pozyskiwana z lanoliny, ale można znaleźć też wegańską wit. D.

U osób regularnie uprawiających sport suplementacja wybranych składników jest dobrym uzupełnieniem odpowiednio skomponowanej diety.  Wśród substancji do stosowania w określonych sytuacjach w sporcie o działaniu udowodnionym naukowo wymienia się witaminę D, suplementy żelaza i wapnia, preparaty witaminowo-mineralne i probiotyki. Sportowcy mogą przyjmować również suplementy wspomagające wydolność oraz witalność takie jak np. żelazo, witamina B6 i B12.

Kiedy należy przyjmować suplementy diety?

Jakie suplementy diety najczęściej stosujemy?

Po suplementy chętnie sięgają osoby odchudzające się, sportowcy oraz ci, którzy często chorują. Wśród preparatów cieszących się popularnością są te, które pomagają szybciej zgubić zbędne kilogramy, zbudować masę mięśniową oraz poprawić nastrój i odporność. Przede wszystkim jednak suplementy są doskonałym sposobem na wyrobienie sobie zdrowych nawyków. Wspieranie organizmu odpowiednią dietą, dbaniem o kondycję i formę fizyczną oraz wzmacnianie go poprzez przyjmowanie suplementów sprawia, że nie tylko lepiej się czujemy, mamy lepsze wyniki badań oraz pokonujemy własne słabości, ale również uczymy się regularności, systematyczności oraz wytrwałości. To wszystko jest kluczem do sukcesu.

Należy też pamiętać, że bez wykształcenia w sobie dobrych nawyków, suplementy mogą nie wystarczyć. Na pewno uzupełnią część niedoborów witamin czy minerałów, jednak dopiero połączenie ich zażywania ze zdrowym i aktywnym trybem życia daje największe szanse na osiągnięcie zamierzonego celu (czy jest to utrata wagi, wzmocnienie mięśni czy też ogólne polepszenie samopoczucia).

Suplementacja witamin i minerałów

Jeśli decydujesz się na przyjmowanie suplementów, powinno być to uzasadnione konkretnym zapotrzebowaniem. Kiedy dopada Cię przeziębienie, warto sięgnąć po cynk. Suplementacja tym minerałem w okresie osłabienia organizmu pomaga szybciej uporać się z infekcją, a nawet jej zapobiec (jeśli mikroelement zacznie się przyjmować w początkowym stadium przeziębienia). U większości osób mieszkających na terenie Polski obserwuje się niedobory witaminy D, które objawiają się m.in. spadkiem odporności, szybkim zmęczeniem, bezsennością, osłabieniem, pojawiają się też czasem bóle mięśni i kości oraz problemy z apetytem.

Wśród składników mineralnych, których brakuje najczęściej wymienia się m.in. żelazo, wapń, potas i magnez, a wśród witamin – witaminy z grupy B, witaminę C oraz D.

Probiotyki i suplementacja

Probiotyki to szczepy tzw. „dobrych” bakterii o korzystnym działaniu zdrowotnym. Ich dobroczynny wpływ na układ odpornościowy jest niekwestionowany. Dostępne również jako suplementy diety, probiotyki pomagają nie tylko w okresie zażywania antybiotyków, czy zaburzeniach układu pokarmowego (jak np. biegunki), ale również w stanach osłabienia organizmu (tj. spadku odporności) czy przy pogorszeniu nastroju. Suplementacja probiotykami może okazać się pomocna w okresach podwyższonego stresu i wzmożonego napięcia psychicznego.

W jelitach każdego z nas znajdują się miliony bakterii, które regulują odpowiednią pracę nie tylko układu trawienia, ale i całego organizmu. Kiedy równowaga bakteryjna w jelitach zostaje zaburzona, tj. kiedy dochodzi do namnażania szkodliwych bakterii, konieczne może okazać się przyjmowanie probiotyków. Stosowanie ich we właściwych ilościach może przyczynić się do poprawy stanu zdrowia i ograniczyć ryzyko zachorowania na wybrane schorzenia.

Do powszechnie stosowanych gatunków zalicza się Lactobacillus Bifidobacterium, Streptococus thermophilus i Saccharomyces. Warto jednak wspomnieć i o takich szczepach, które mogą wpływać na poprawę nastroju czy obniżanie stresu. W kapsułkach Guut Vitality zamknięto 4 gatunki bakterii probiotycznych, w tym Lactobacillus helveticus Rosell-52 poprawiające samopoczucie oraz pomagające w zmniejszaniu problemów gastrycznych, a także Lactobacillus casei HA-108 wspomagające dobre funkcjonowanie mikrobiomu.

Zawarte w suplemencie Guut Vitality bakterie z gatunku Bifidobacterium longum Rosell-175 obniżają poziom kortyzolu w organizmie, a tym samym pomagają zredukować stres. Ponadto, bakterie te wykazują korzystny wpływ na funkcjonowanie osi jelitowo-mózgowej. W kapsułce umieszczono też szczep Bifidobacterium breve HA-129 wpływający na prawidłowe działanie jelit.

Preparat Guut Vitality oprócz składników probiotycznych zawiera również aktywne substancje wspierające poziom energii. W drugiej kapsułce nieprobiotycznej znajduje się więc żelazo zmniejszające uczucie zmęczenia i wyczerpania, witaminy B6 i B12 odpowiedzialne za prawidłowe działanie układu nerwowego oraz witalność, a także ekstrakt z Alpinia galanga poprawiający zdolność koncentracji.

Suplementy diety mogą być dodatkiem do zdrowej i zróżnicowanej diety. Kiedy odczuwasz spadek formy, dopada Cię przygnębienie i osłabienie, być może brakuje Ci wybranych mikroelementów. Warto wtedy rozważyć okresowe przyjmowanie probiotyków dobranych do Twojego zapotrzebowania oraz witamin i minerałów.

Źródła:
http://biuletynfarmacji.wum.edu.pl/1710Winiarz/Winiarz.pdf
https://ncez.pl/upload/broszura_suplementy.pdf
https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2020/01/Suplementy-diety-Leczenie-czy-%C5%BCywienie.pdf
https://guut.pl/guut-vitality.html
https://www.ptfarm.pl/pub/File/Farmacja%20Polska/2014/01%20%20OG%20%20Cynk.pdf