Bogato ilustrowany przewodnik po dziełach wszystkich Federica Felliniego jest gratką przede wszystkim dla fanatycznych wielbicieli zmarłego w 1993 roku mistrza.
Takich, co to bez namysłu pobiegną na każdy kinowy przegląd (na przykład retrospektywę w ramach festiwalu Era Nowe Horyzonty), łowią powtórki w telewizji albo posiłkują się domową filmoteką, by móc oglądać swoje ukochane obrazy w nieskończoność i odkrywać w nich wciąż nowe cudowności. Czyli dla wariatów jak ja. Którym radość sprawia choćby odkrycie, że w słynnej scenie fontannowej ze „Słodkiego życia” Anita Ekberg wystąpiła w długich kaloszach, albo opowieść o tym, jak reżyser pastwił się nad Donaldem Sutherlandem, odtwórcą roli Casanovy. Ale wczytując się w burzliwe dzieje tej twórczości, jej losy układające się w kształt sinusoidy – raz Oscar, raz klapa – myślę, że tak właśnie wyglądały perypetie niejednego z dzisiejszych klasyków. To po pierwsze, a po drugie, ta książka jest okazją ku temu, by przypomnieć sobie miłe czasy, kiedy w kinie władzę sprawowali artyści, nie producenci.
przełożyła Agnieszka Gołębiowska, Rebis, Poznań 2009, s. 320