Amerykańskiej Akademii Filmowej nie spodobała się najnowsza ekranizacja „Chłopów” tak jak widzom na całym świecie. Film nie znalazł się na ogłoszonej wczoraj shortliście filmów pretendujących do Oscara w kategorii: najlepszy film międzynarodowy.
Niestety na ogłoszonych w czwartek wieczorem oscarowych shortlistach w kategorii najlepsza muzyka oryginalna nie znalazła się również ścieżka dźwiękowa z filmu „Chłopi”, której autorem jest Łukasz "L.U.C." Rostkowski. Na pocieszenie dla wielbicieli malarskiej ekranizacji powieści Reymonta można tylko powiedzieć, że „Chłopi” DK i Hugh Welchmanów będą mieli jeszcze szansę na nominację w kategorii najlepszy długometrażowy film animowany.
Mamy za to dobrą informację dla fanów filmów dokumentalnych: na oscarowych shortlistach znalazł się polski dokument „Skąd dokąd” Maćka Hameli. Reżyser po wybuchu wojny w Ukrainie zaangażował się w pomoc uchodźcom, przewoził ich do Polski – najpierw samochodem osobowym, potem vanem. Słuchając opowieści ludzi, którym pomagał, wpadł na pomysł, aby rejestrować je kamerą. Na tej podstawie powstał wstrząsający film, dokumentujący losy ludzi, których życie wraz z rozpoczęciem wojny legło w gruzach.
Na oscarowych shortlistach znalazły się również inne polskie akcenty. Chodzi o dwa filmy zrealizowane w koprodukcji z Polską. Pierwszy z nich „Strefa interesów" znalazł się na shortliście w kategorii najlepszy film międzynarodowy. Film Jonathana Glazera Brytyjski to brytyjski kandydat do Oscara, powstał w koprodukcji z firmą Extreme Emotions, której prezeską jest Ewa Puszczyńska, autorem zdjęć do filmu jest polski operator Łukasz Żal.
Wśród kandydatów do nominacji dla filmów dokumentalnych jest też duńsko-polską koprodukcja „Apolonia, Apolonia”. Film zdobył w tym roku Grand Prix na festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
Najlepszy film międzynarodowy
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
- „Bulion i inne namiętności” (Francja)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Opadające liście” (Finlandia)
- „The Monk and the Gun” (Bhutan)
- „Totem” (Meksyk)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Bękart” (Dania)
- „20 dni w Mariupolu” (Ukraina)
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Godland” (Islandia)
- „Matka wszystkich kłamstw” (Maroko)
- „Amerikatsi” (Armenia)
- „Cztery córki” (Tunezja)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- „Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- „Apolonia, Apolonia”
- „Ucieczka z Utopii”
- „Bobi Wine: Prezydent z getta”
- „Wygłodniałe dusze w wielkim mieście. Legenda 'Nocnego kowboja'”
- „La memoria infinita”
- „Cztery córki”
- „Going to Mars”
- „Skąd dokąd”
- „Ustalone z góry”
- „Nieustannie: Historia Michaela J. Foxa”
- „A Still Small Voice”
- „32 dźwięki”
- „To Kill a Tiger”
- „20 dni w Mariupolu”
Najlepsza piosenka do filmu
- „It Never Went Away” z „Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- „Dear Alien (Who Art In Heaven)” z „Asteroid City”
- „Dance The Night” z „Barbie”
- „I’m Just Ken” z „Barbie”
- „What Was I Made For?” z „Barbie”
- „Keep It Movin’” z „Kolor purpury”
- „Superpower (I)” z „Kolor purpury"
- „The Fire Inside” z „Flamin' Hot: Smak sukcesu"
- „High Life” z “Flora i Son”
- „Meet In The Middle” z „Flora i Son”
- „Can’t Catch Me Now” z „Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i wężys”
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” z „Czas krwawego księżyca”
- „Quiet Eyes” z „Poprzednie życie”
- „Road To Freedom” z „Rustin”
- „Am I Dreaming” z „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Najlepsza muzyka
- Laura Karpman „American Fiction”
- Jon Batiste „Jon Batiste: Amerykańska symfonia”
- Mark Ronson, Andrew Wyatt „Barbie”
- Joe Hisaishi „Chłopiec i czapla”
- Kris Bowers „Kolor purpury"
- Thomas Newman „Między nami żywiołami”
- Mark Orton „Przesilenie zimowe”
- John Williams „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”
- Robbie Robertson „Czas krwawego księżyca”
- Ludwig Göransson „Oppenheimer”
- Jerskin Fendrix „Biedne istoty”
- Anthony Willis „Saltburn”
- Michael Giacchino „Śnieżne bractwo”
- Daniel Pemberton „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
- Mica Levy „Strefa interesów”