1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Paszporty Polityki 2023 rozdane. Oto najciekawsze osobowości minionego roku

Paszporty Polityki 2023 rozdane. Oto najciekawsze osobowości minionego roku

Hania Rani (Fot. Polityka/Leszek Zych)
Hania Rani (Fot. Polityka/Leszek Zych)
Za nami kolejna gala rozdania Paszportów Polityki, podczas której poznaliśmy najciekawsze osobowości minionego roku. Poniżej prezentujemy ich sylwetki.

„Polityka” po raz kolejny postanowiła przekonać wszystkich, jak bardzo artyści i ich twórczość są nam potrzebni. Przyznawane przez tygodnik od 1993 roku Paszporty to prestiżowa nagroda dla młodych twórców wyróżniających się wybitnymi osiągnięciami artystycznymi. Artyści nagradzani są w siedmiu kategoriach: film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna oraz, od 2016 roku, kultura cyfrowa. Od 2002 roku przyznawana jest także nagroda specjalna dla Kreatora Kultury. To wyróżnienie otrzymują osoby lub instytucje, które w sposób szczególny i niestandardowy przyczyniają się do krzewienia kultury polskiej w kraju i na świecie.

Wśród nominowanych do Paszportów Polityki 2023 znaleźli się:

  • Film: Nina Lewandowska & Kamila Tabura, Paweł Maślona, DK Welchman
  • Teatr: Mateusz Pakuła, Katarzyna Szyngiera, Łukasz Twarkowski
  • Literatura: Grzegorz Bogdał, Agnieszka Pajączkowska, Jacek Świdziński
  • Sztuki wizualne: Veronika Hapchenko, Marta Nadolle, Patryk Różycki
  • Muzyka poważna: Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki, Yaroslav Shemet, Aleksandra Słyż
  • Muzyka popularna: Furia, Hania Rani, Łona
  • Kultura cyfrowa: Paweł Koźmiński (Panstasz), Robert Latoś (Well of Art), Starward Industries

Laureaci Paszportów Polityki 2023

Film: Paweł Maślona

Reżyser i scenarzysta (ur. 1983). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Doświadczenie filmowe zdobywał na planie „Chrztu” Marcina Wrony, gdzie był asystentem reżysera. Później został także współscenarzystą „Demona”. Po rozedrganym „Ataku paniki”, pełnometrażowym debiucie fabularnym nominowanym do Paszportu Polityki w 2017 roku – o którym krytycy pisali, że jest popisem reżyserskiej wirtuozerii – Maślona razem z Mikołajem Lizutem współreżyserował serial „Pisarze”. Do kina wrócił, mierząc się z wyzwaniami widowiska historycznego. Nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni „Kos” to obraz skłóconej, targanej nienawiścią XVIII- wiecznej Rzeczypospolitej rozpadającej się po drugim rozbiorze. Rozpięty między biegunami Wajdowskiego wizjonerstwa i brutalnej ironii spod znaku Tarantino opowiada o powracającym z Ameryki Tadeuszu Kościuszce próbującym wzniecić powstanie. Film Maślony nie jest patriotycznym eposem, tylko krzywym zwierciadłem dedykowanym entuzjastom lukrowanej wersji historii.

Paweł Maślona (Fot. Polityka/Leszek Zych) Paweł Maślona (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Teatr: Katarzyna Szyngiera

Reżyserka, scenarzystka i reportażystka. W 2023 roku olśniła widzów i krytyków musicalem „1989” zrealizowanym ze stałymi współpracownikami: semiotykiem kultury Marcinem Napiórkowskim i reportażystą Mirosławem Wlekłym, a także producentem muzycznym Andrzejem „Webberem” Mikoszem (Teatr im. Słowackiego w Krakowie i Gdański Teatr Szekspirowski). Rapowana historia ostatniej dekady PRL-u i polskiej bezkrwawej rewolucji, której bohaterami są małżeństwa Wałęsów, Frasyniuków i Kuroniów, łącząca politykę z życiem codziennym, jest majstersztykiem pod każdym względem, ale to reżyseria Szyngiery dała scenom głębię, precyzję i czytelność, tworząc porywającą całość. Urodziła się w 1986 r. w Gdańsku, jest absolwentką reżyserii w krakowskiej AST oraz kursów Ekran+ i Studio Prób w Szkole Wajdy. Jej żywiołem jest teatr dokumentalny, społecznie zaangażowany, odważnie wkładający kij w mrowisko, a przy tym przewrotny i niepozbawiony humoru. Do jej najbardziej docenianych spektakli sprzed hitowego „1989” należą „Swarka” (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2015) i „Lwów nie oddamy” (Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie, 2018), drążące temat stosunków polsko-ukraińskich oraz wybiórczej, instrumentalizowanej i dzielącej pamięci.

Katarzyna Szyngiera (Fot. Polityka/Leszek Zych) Katarzyna Szyngiera (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Literatura: Jacek Świdziński

Rysownik i scenarzysta, kulturoznawca, członek niezależnej grupy komiksowej Maszin. Urodził się w 1988 roku. Debiutował w 2008 roku komiksem „Paproszki, czyli małe piszczące ludziki”. Pięć lat później ukazał się kolejny, „A niech cię, Tesla!”, od którego rozpoczęła się współpraca Świdzińskiego z wydawnictwem Kultura Gniewu. Minimalistyczna kreska jest jego znakiem rozpoznawczym. Siłą jego komiksów jest sposób prowadzenia narracji. W swojej twórczości Świdziński opowiada o Polsce i Polakach – takie są „Wielka ucieczka z ogródków działkowych” (2015) i „Powstanie – film narodowy” (2017, nagroda Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego), zainspirowane klasyką naszej groteski: Mrożkiem, Bareją czy Piwowskim. Najnowszy „Festiwal” opowiada o słynnym Festiwalu Młodzieży w 1955 roku i oparty jest na wielu źródłach dokumentalnych. Świdziński pokazuje, jak projekt propagandowy wymyka się spod kontroli i staje się momentem otwarcia nowej epoki. Pokazuje relacje międzyludzkie, a także polskie traumy i lęki tamtej epoki.

Jacek Świdziński (Fot. Polityka/Leszek Zych) Jacek Świdziński (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Sztuki wizualne: Marta Nadolle

Malarka (ur. w 1989 roku), pochodzi z Międzychodu, przez dwa lata studiowała na ASP w Gdańsku, a kontynuowała naukę na warszawskiej Akademii w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego oraz w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. W 2014 r. otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Uczestniczyła m.in. w głośnej wystawie „Farba znaczy krew” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (2019). Jej obrazy opowiadają o życiu w Warszawie. To zapis błahych czynności, które składają się na codzienność: spacery z psem, spotkania ze znajomymi, randki, zakupy, ćwiczenia na siłowni, seks, kąpiele w wannie, posiłki itp. Niemal zawsze z artystką w roli głównej, bo wszystkie te historie mają charakter osobisty i są zapisem jej własnych przeżyć. Ale równocześnie uniwersalnych, bo będących doświadczeniem całej generacji młodych, aspirujących ludzi. Poza malarstwem artystka tworzy także rzeźby, hafty, mozaiki i tkaniny patchworkowe, a od czasów studiów angażuje się w działalność edukacyjną.

Marta Nadolle (Fot. Polityka/Leszek Zych) Marta Nadolle (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Muzyka poważna: Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki

Jedyny w swoim rodzaju skład: skrzypce i akordeon. Poznali się na studiach na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, które oboje ukończyli z wyróżnieniem. Karolina (ur. 1993) ponadto studiowała w Kolonii, a Iwo (ur. 1991) – w Saragossie i Detmold. Razem grają już od 10 lat. Zaczęli od razu od sukcesu: wybrali sobie kilka utworów i udali się na konkurs do Puli w Chorwacji, gdzie otrzymali Grand Prix. Niewiele było dotąd utworów przeznaczonych na taki duet, ale dla nich to żaden problem. Aranżują dla siebie kompozycje przeznaczone dla innych instrumentów (najczęściej na skrzypce i fortepian, ale też na inne zestawy) oraz zamawiają nowe utwory u kompozytorów. Słynny skrzypek Maxim Vengerov powiedział o nich: „Duet tak zgrany, że brzmi jak jeden instrument”. Sami mówią, że lubią przełamywać bariery – i rzeczywiście, chętnie grają w różnych miejscach, w różnych krajach i dla różnej publiczności. Występowali nie tylko w krajach europejskich, ale też m.in. w Chinach, Singapurze, Malezji, Wietnamie, Kambodży, Tajlandii. Ostatnio dużo grają w Stanach Zjednoczonych, gdzie Iwo otrzymał stypendium Fullbrighta jako pierwszy akordeonista klasyczny, oraz w Meksyku i na Kubie.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (Fot. Polityka/Leszek Zych) Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Muzyka popularna: Hania Rani

Prywatnie Hanna Raniszewska (ur. 1990). Pochodzi z Gdańska, ale dziś jest obywatelką świata. Pianistka i kompozytorka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, z którego trafiła na scenę muzyki rozrywkowej dzięki nagranym z wiolonczelistką Dobrawą Czocher coverom piosenek Grzegorza Ciechowskiego oraz na listy przebojów w duecie Tęskno. A stamtąd – znów razem z Czocher – do katalogu prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon (album „Inner Symphonies”, 2021). Solową karierę – rozpoczętą od albumu „Esja” (2019), od razu wydanego i docenionego za granicą – też prowadzi w pewnym rozdarciu między inspiracjami muzyką poważną a rozrywkową. Do Paszportu Polityki była już nominowana w roku 2019, ale od tamtej pory na dwóch kolejnych płytach z solowym repertuarem bardzo zmieniła swój styl – z kameralnych utworów pianistycznych przeszła do form bardziej rozbudowanych, włączających brzmienia elektroniczne, piosenkowych (sama wykonuje partie wokalne). To wszystko słychać na albumie „Ghosts”, który wydaje się ukoronowaniem tych zmian, będących – zdaniem samej artystki – jedyną stałą w życiu.

Hania Rani (Fot. Polityka/Leszek Zych) Hania Rani (Fot. Polityka/Leszek Zych)

Kultura cyfrowa: Starward Industries

Niezależne krakowskie studio, którego debiutancka gra wideo „The Invincible” bazuje na powieści Stanisława Lema „Niezwyciężony” (1964 r.) – o konfrontacji astronautów przybyłych na planetę Regis III z obcą formą bytu – zręcznie przypominając zawarte w książce myśli. Przenikliwy umysł Lema przewidział zagrożenia związane z rozwojem cywilizacji maszynowej, finalnie kumulującej w nowe, autonomiczne formy istnienia. Gra nie replikuje opowieści Lema, ale prowokuje do podobnych refleksji. „Niezwyciężony” w formie interaktywnego spektaklu to dzieło zbiorowe. Do jego powstania w największym stopniu przyczynili się Magdalena Kucenty (pisarka, a przy tym autorka literatury fantastycznej), Marek Markuszewski (game director oraz CEO firmy), Maciej Dobrowolski (członek zarządu i CMO), Olga Piech (menedżerka kreatywna marki, copywriterka i pisarka) oraz Wojciech Ostrycharz (dyrektor artystyczny, ilustrator, animator).

Starward Industries (Fot. Polityka/Leszek Zych) Starward Industries (Fot. Polityka/Leszek Zych)

W ramach Paszportów Polityki 2023 wręczono również nagrodę specjalną Kreatora Kultury, którą tygodnik „Polityka” przyznaje wraz ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS. Wyróżnienie to otrzymują twórcy, których aktywność w sferze kultury wyrasta znacząco ponad przeciętność. W tym roku tytuł odebrał pisarz Józef Hen, mistrz opowieści historycznych.

Nagrodę Czytelników Polityki otrzymał natomiast Adam Zieliński, znany jako Łona.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze