Coraz więcej Polaków spędza majówkę za granicą, zwłaszcza na Bałkanach, gdzie pogoda nie jest tak kapryśna jak w Polsce. Jak przygotować samochód do takiej wyprawy?
Tuż przed wyjazdem najlepiej zrobić przegląd samochodu. „Z danych Mondial Assistance wynika że jedną z najczęstszych awarii, do których wzywana jest pomoc drogowa to nierównomierna praca silnika, problemy z jego uruchomieniem, przebita opona i rozładowany akumulator” - mówi Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU SA. Zatem co przede wszystkim warto skontrolować?
- funkcjonowanie najważniejszych zespołów pojazdu, a przede wszystkim układu hamulcowego, amortyzatorów oraz zawieszenia;
- opony (także koło zapasowe) ponieważ stan bieżnika i ciśnienie w oponach mają wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale również zużycie paliwa;
- stan akumulatora i silnika;
- poziom płynów: hamulcowego i chłodniczego oraz kontroli stanu oleju silnikowego;
- stan klimatyzacji, ponieważ jazda w samochodzie z niesprawną klimatyzacją, gdy temperatura rośnie z minuty na minutę, może znacznie zmniejszyć radość z podróżowania.
W podróż należy zabrać przede wszystkim dobrze wyposażoną apteczkę, w której znajdą się m.in. bandaże, opaska elastyczna, sterylne kompresy gazowe, środek dezynfekujący, rękawiczki, koc z folii termoizolacyjnej. W niektórych krajach wymagane jest posiadanie więcej niż jednej kamizelki odblaskowej i to znajdującej się w kabinie kierowcy, a nie w bagażniku. Pamiętajmy również o trójkącie ostrzegawczym o gaśnicy z aktualnym terminem ważności oraz podnośniku i innych narzędziach do wymiany kół. Czeska policja może sprawdzić czy mamy komplet zapasowych bezpieczników. W Niemczech oprócz apteczki wymagane są gumowe rękawiczki. Zabierzmy też komplet zapasowych żarówek.
Podczas wyjazdów zagranicznych pamiętaj, że:
- we Włoszech, Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i innych krajach europejskich autostrady są płatne. Ceny winiet są zróżnicowane i zaczynają się już od 3 EURO (np. w Rumunii/7 dni).
- na autostradzie wolno wymieniać koło (w kamizelce odblaskowej, na pasie awaryjnym), ale nie można wykonywać innych większych napraw. W większości krajów europejskich holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do najbliższego zjazdu.
- w większości krajów możemy jechać z prędkością maksymalną 50 km/h w terenie zabudowanym (wyjątkiem jest np. Czarnogóra z limitem 60 km/h) oraz 80-100 km/h w terenienie zabudowanym w zależności od państwa. Niektóre kraje bardzo restrykcyjnie podchodzą do karania wykroczeń. W Szwajcarii za przekroczenie prędkości o 20 km/h można dostać mandat nawet w wysokości 1000 franków.