1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Jedna trzecia jedzenia się marnuje. Uratuj ją!

Jedna trzecia jedzenia się marnuje. Uratuj ją!

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Zobacz galerię 3 zdjęcia
Czy wyobrażasz sobie iść na zakupy i zaraz po wyjściu ze sklepu po prostu wyrzucić do kosza jedną z trzech toreb zakupionej żywności? Wydawałoby się, że to absurdalne zachowanie i jakże odrealnione. Okazuje się, że nie!

Każdego roku marnujemy jedną trzecią jedzenia, dlatego ONZ bije na alarm i ustanawia 29 września Dniem Walki z Marnowaniem Jedzenia, by zwrócić uwagę na ekologiczne konsekwencje tego problemu. Ten dzień to również kulminacyjny punkt kampanii edukacyjnej prowadzonej przez aplikację Too Good To Go, która jest ambasadorem działań i edukacji na rzecz niemarnowania jedzenia w Polsce.

Aż jedna trzecia całej wyprodukowanej na świecie idealnie świeżej i pysznej żywności nigdy nie trafia na nasze stoły. W każdej sekundzie w koszu ląduje 51 ton jedzenia, które można byłoby zjeść ze smakiem, a razem z nim jedna trzecia zasobów zużytych w produkcji tego jedzenia, np. wody (której już teraz brakuje w wielu krajach, w tym w Polsce), nawozów czy ludzkiej pracy. Marnowanie żywności przyczynia się zatem do zmian klimatycznych - 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w wyrzuconym jedzeniu. Ma również skutki społeczne - marnujemy średnio aż 2 tony na głodującą osobę, a także ekonomiczne - zmarnowana żywność przekłada się na astronomiczną kwotę 1,2 bilionów dolarów w skali roku (to ponad dwukrotność PKB Polski). Jest więc o co walczyć.

W niechlubnym rankingu marnowania jedzenia wśród krajów europejskich Polska zajmuje wysoką, piątą pozycję. Marnujemy rocznie 247 kg na osobę, co tylko podkreśla, jak ważne powinno być dla nas ratowanie żywności. Statystycznie w każdym polskim gospodarstwie domowym rocznie ląduje w koszu wartość całkiem niezłych wakacji, bo aż 3 tys. zł. Żywność marnuje się na każdym etapie łańcucha dostaw, lecz najwięcej w naszych domach. Wg raportu Banków Żywności z 2019 roku, Polacy marnują aż 9 mln ton jedzenia, podczas gdy głodnych ludzi jest u nas ponad 2 mln.

Według projektu Drawdown mierzącego efektywność działań na rzecz walki z globalnym ociepleniem, zapobieganie marnowaniu to najbardziej efektywna metoda walki ze zmianą klimatu. Walka z wyrzucaniem jedzenia stała się więc jednym z celów ONZ na drodze do ograniczenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Cel zakłada zmniejszenie do 2030 roku o połowę globalnej ilości marnowanej żywności na osobę w sprzedaży detalicznej i konsumpcji oraz ograniczenie strat na poziomie produkcji i łańcucha dostaw. Ze względu na skalę problemu i pilność zmian, ONZ ustanowiła więc nowe „święto”, czyli Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Dziś obchodzimy go po raz pierwszy w historii. To tylko jedno z wielu działań podjętych przez organizację w celu zwiększenia świadomości ekologicznych konsekwencji wynikających z marnowania jedzenia.

Do apelu dołącza również aplikacja Too Good To Go, która wraz z partnerami wystartowała ze swoją kampanią edukacyjną „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją!”, która podobnie jak działania ONZ ma na celu przeciwdziałać marnowaniu jedzenia i zwiększać świadomość konsekwencji tego problemu dla społeczeństwa i klimatu.

Jeśli chcemy ograniczyć negatywny wpływ marnowania jedzenia na naszą Planetę, to musimy działać tak szybko, by do 2030 roku ograniczyć ten proceder o połowę. Edukacja jest jednym z najsilniejszych oręży w tej walce. Stąd kampania “⅓ się marnuje. Uratuj ją!”. Dołączyli do nas nasi partnerzy, którzy na co dzień, wspólnie z użytkownikami aplikacji, przyczyniają się do poprawy kondycji Ziemi. Wierzę, że to początek prawdziwego Ruchu Pogromców Marnowania Jedzenia w Polsce - powiedziała Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.

Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 22 mln użytkowników w 15 krajach. Jej misją jest inspirowanie społeczeństwa i udostępnienie narzędzi do walki z marnowaniem jedzenia poprzez budowanie Ruchu Przeciw Marnowaniu Jedzenia, stworzonego, by wywrzeć wpływ na czterech płaszczyznach: gospodarstw domowych, przedsiębiorstw, edukacji i polityki.

 Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Kampanię „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją!” wspierają partnerzy Too Good To Go: Bank Żywności, Starbucks, Pizza Hut, North Fish, bp, MAKRO oraz Natura Cold Press i wielu innych właścicieli biznesów spożywczych, którzy na swoich kanałach social media będą informować o negatywnych skutkach marnowania jedzenia, aby podkreślić skalę marnotrawstwa i zachęcić do ratowania jedzenia za pomocą aplikacji Too Good To Go.

W ramach kampanii na ulicach Warszawy czy Krakowa można było zaobserwować również reklamy, gdzie jedna trzecia została „zmarnowana”. To nie przypadek, że na tej kreacji jedna trzecia jest wydarta. Na przykładzie tego plakatu chcemy pokazać, jak to wygląda w praktyce - mówią twórcy akcji. Pomysł z zasłonięciem jednej trzeciej logo w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych - dodaje Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go w Polsce. W akcję zaangażowali się też znani polscy influencerzy, którzy opublikowali w swoich social mediach posty, gdzie jedna trzecia została celowo zasłonięta.

Walka o ograniczenie ilości wyrzucanej żywności jest ważnym krokiem w trosce o klimat, dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia zachęcamy, aby dołączyć do Pogromców Marnowania Żywności i przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Wystarczy kierować się na co dzień jedną prostą zasadą:

Im mądrzej jemy, tym mniej żywności marnujemy
Źródła: Raport “Nie marnuj jedzenia 2019” przygotowany przez Banki Żywności (2019). Wszystkie dane dotyczące skali marnowania i emisji pochodzą ze strony Movement (2020).

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze