1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Od konfliktu do sukcesu – burzliwa historia powstania marki Puma

Od konfliktu do sukcesu – burzliwa historia powstania marki Puma

Ciągłe nieporozumienia i odmienne wizje przyszłości firmy braci Dassler doprowadziły do jej rozłamu. Adi stworzył firmę Adidas, a Rudi – przedsiębiorstwo o nazwie Puma. Po lewej: Rudolf Dassler, po prawej: model butów Puma Suede. (Fot. materiały partnera)
Gdy w 1924 roku genialni Rudolf i Adolf Dasslerowie założyli rodzinną firmę produkującą obuwie, wszystkie znaki na niebie i ziemi zwiastowały ogromny sukces. Gdy ten się pojawił, bracia stali się rywalami i doszło do rozłamu. Tak powstały dwie legendarne sportowe marki. Jedną z nich jest znana dziś na całym świecie Puma.

Początki marki – historia braci Dassler

Niemcy, okolice Norymbergii, lata 20. XX wieku. Pochodzący z małego miasteczka Herzogenaurach bracia Adolf i Rudolf Dasslerowie różnią się jak dzień i noc. Adi jest introwertykiem – spokojnym, zrównoważonym majsterkowiczem i świetnym wynalazcą. Fascynuje go sport i technologia, jednak najlepiej czuje się w swoim warsztacie, w którym produkuje buty. Towarzyski i zawsze uśmiechnięty Rudolf jest z kolei typem sprzedawcy – ma niebywałą smykałkę do interesów i potrafi zjednać sobie ludzi. Choć mają zupełnie odmienne charaktery, łączy ich pracowitość i wspólna pasja: chęć tworzenia idealnego i przede wszystkim oryginalnego obuwia sportowego. Grzechem byłoby nie wykorzystać takiego potencjału, dlatego w 1924 roku bracia zakładają rodzinną firmę. Tak powstaje Fabryka Butów Braci Dassler.

Początki są naprawdę skromne. Pierwszą siedzibą firmy jest pralnia znajdująca się w mieszkaniu matki Dasslerów – bracia produkują tam buty dla żołnierzy Wehrmachtu, później również dla sportowców. W 1936 roku ich obuwie nosi nawet reprezentacja Niemiec i USA na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie. Ciężkie warunki pracy nie stoją jednak na przeszkodzie, aby jeszcze przed wybuchem II wojny światowej sprzedawać ponad 200 tys. par sportowych butów na całym świecie. Do sukcesu marki przyczynia się również legendarny amerykański sprinter, Jesse Owens, który na wspomnianej olimpiadzie zdobywa w butach Dasslerów cztery złote medale. Do ubrania obuwia przekonuje go wówczas sam Adolf Dassler, który przyjeżdża do Berlina i osobiście wręcza atlecie kilka par swoich butów.

Choć bracia Dassler mieli zupełnie odmienne charaktery, łączyła ich pracowitość i wspólna pasja. Po lewej: Adolf Dassler (Fot. Teutopress/Forum), po prawej: Rudolf Dassler. (Fot. materiały partnera)

Potem następuje rozłam. Nie do końca wiadomo, w jakich okolicznościach zrodziła się wzajemna nienawiść braci do siebie, choć istnieje kilka teorii tłumaczących taki stan rzeczy. Jedna z nich mówi, że powodem była kobieta, jednak najprawdopodobniej wszystko rozbiło się o pieniądze. Gdy interes się kręci, rodzi ogromne zyski i... ogromne emocje. W przypadku firmy Dasslerów rękę na kasie trzyma starszy brat, czyli Rudolf. Młodszy nie może się z tym pogodzić. Ciągłe nieporozumienia i odmienne wizje przyszłości prowadzą do podziału, a bracia stają się rywalami. – Ciężko jest pracować z rodziną. Czasem ktoś powie coś nieodpowiedniego, raniąc czyjeś uczucia i wtedy konflikt gotowy – mówi po latach Adolf Dassler. Ostateczne zerwanie współpracy i braterskich więzi następuje w 1948 roku. Jak widać nie wszystko zostaje w rodzinie...

Bracia zakładają swoje własne biznesy. Tak rozpoczyna się zażarta walka o serca i stopy, ale przede wszystkim o pieniądze klientów na całym świecie. Adi tworzy firmę Addas (później Adidas), a Rudi – przedsiębiorstwo o nazwie Ruda. Spece od marketingu zalecają mu jednak przemianowanie na Puma. W tym samym roku do sprzedaży trafia również pierwszy model korków Pumy o nazwie Atom, który rewolucjonizuje świat sportu. Kilka dekad później o rywalizacji Dasslerów powstaje nawet film – „Adidas versus Puma” w reżyserii Olivera Dommengeta, oraz miniserial „Bracia Dassler: Na zawsze rywale”.

Współczesne logo marki Puma przedstawia skaczącego kota, co symbolizuje sport i nienaganną jakość. (Fot. materiały partnera)

Rozwój technologiczny i biznesowy

Obaj bracia szybko doszli do wniosku, że kluczem do sukcesu będzie przekonanie najbardziej znanych sportowców do noszenia butów właśnie z ich firmy. Pierwszy sukces w tej kwestii odniósł Adidas korzystając z kłótni szefa Pumy z trenerem niemieckiej reprezentacji, tuż przed startem finałów piłkarskich mistrzostw świata w Szwajcarii w 1954 roku. Będący w cieniu rywala Rudolf nie zamierzał się jednak poddawać. Zbyt długo marzył o zawojowaniu światowego rynku obuwniczego. Po wprowadzeniu pierwszych udoskonaleń (mowa tu m.in. pionierskiej wulkanizacji obuwia zapewniającej mocną i rozciągliwą podeszwę), do gry w butach Pumy nakłonił słynnego Pele, uznawanego za najlepszego piłkarza w historii. Gdy podczas Mundialu w Meksyku w 1970 roku zawodnik zdobył wraz z reprezentacją Brazylii tytuł mistrza świata mając na nogach model Puma King, Rudi dobrze wiedział już jaką ścieżką powinna stąpać firma, aby zapewnić sobie prestiż. To wtedy narodziła się idea wielomilionowych kontraktów reklamowych dla najwybitniejszych zawodników, bo to właśnie Puma jako pierwsza zapłaciła sportowcowi za noszenie i eksponowanie ich butów.

W 1972 roku marka odnotowała kolejny sukces, gdy na Igrzyskach Monachium w butach Pumy pojawił się ugandyjski płotkarz John Akii-Bua, medalista w biegu na 400 metrów. Rok później firma nawiązała również współpracę z zawodnikami NBA, w wyniku której Walt „Clyde” Frazier mógł stworzyć pierwsze na świecie buty sygnowane nazwiskiem koszykarza (model Puma Clyde). W kolejnej dekadzie w ślad za nim poszedł tenisista Boris Becker, a jego koleżanka z kortu, czeszka Martina Navrátilová podpisała 3-letni kontrakt. W 1998 roku to samo zrobiła inna ceniona tenisistka, Serena Williams. Hitem okazały się też buty stworzone w 2012 roku przez jamajskiego sprintera i ośmiokrotnego mistrza olimpijskiego Usaina Bolta.

Po lewej: jamajski sprinter i ośmiokrotny mistrz olimpijski Usain Bolt, po prawej: model butów Puma Street Yaam sygnowany jego nazwiskiem. (Fot. materiały partnera)

Pozycję marki na przestrzeni lat budowały też współprace z klubami piłkarskimi. Do tej pory Puma działała m.in. z Borussią Dortmund, Tottenhamem Hotspur, Newcastle United, Dinamo Zagrzeb, Brisbane Roar oraz Rangersami. W późniejszych latach chęć pracy z firmą wykazywały również osoby spoza świata sportu, m.in. topowi projektanci, tacy jak Philippe Starck (2004) czy Alexander McQueen (2006). Ten krok podjęty przez markę sprawił, że designerskie kolekcje obuwia Pumy docenili także koneserzy sztuki, artyści i influencerzy. Z kolei w 2015 roku światową ambasadorką i dyrektorką kreatywną marki została Rihanna. Piosenkarka stworzyła też swoją autorską linię butów, Puma Fenty.

Rozwój Pumy przebiegał zatem dwutorowo. Z jednej strony kładziono nacisk na technologię dostosowując obuwie do różnych dziedzin sportu oraz wprowadzając rozmaite innowacje, np. podwyższony obcas zapobiegający nadwyrężaniu ścięgna Achillesa czy technologię amortyzującą. Z drugiej stawiano na model biznesowy oparty na poszerzaniu oferty o stroje i akcesoria sportowe poprzez przeróżne współprace (m.in. z Porsche i Sparco przy okazji tworzenia obuwia dla sportów motorowych), oraz kupowanie nowych spółek (np. Cobra Golf, dzięki czemu Puma weszła na rynek produktów dla golfistów).

Współczesny styl marki

Dziś Puma jest jedną z najsilniejszych i najbardziej znanych marek obuwia i odzieży sportowej na świecie. Pozostaje przy tym wierna swojej wieloletniej tradycji: wciąż stawia na trwałość, wygodę, zaawansowane technologicznie rozwiązania i nowoczesny design, a współprace jakie nawiązuje z największymi gwiazdami sportu, cenionymi projektantami i popularnymi artystami budzą podziw i przyciągają tłumy klientów. Ponadto wzmacniają komunikat firmy, który mówi: „Towarzyszymy Wam nie tylko podczas uprawiania sportu”. W ofercie marki Puma znajdziemy sportowe modele piłkarskie i biegowe, ale również buty w stylu miejskim, idealne na co dzień. Nie brakuje też stylowych strojów sportowych i akcesoriów, które pokochają nie tylko miłośnicy sportu.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze