Choć wypada nawet 480 razy w ciągu naszego życia, nadal mało kto mówi o nim otwarcie. Z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej rusza kampania Okres Wypada, która normalizuje to, co od zawsze powinno być normalne.
Aż 67 proc. kobiet zostało wyszydzonych w związku z menstruacją, 43 proc. zaś spotkało się z jej powodu z dyskryminacją. Oto wyniki badań, które na zlecenie marki Your Kaya przeprowadził dom badawczy Kantar.
Jednocześnie aż 99 proc. Polek doskwierają przykre obawy związane z menstruacją: dyskomfort (61 proc.), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50 proc.), osłabienie (49 proc.), a także nudności i problemy jelitowe (39 proc.). Sytuacji nie ułatwia fakt, że aż 77 proc. Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy z powodu menstruacji, mimo że towarzyszą jej objawy, które utrudniają funkcjonowanie.
Miesiączka jest oznaką zdrowia, ale rozmowa o niej wciąż boli
– Mimo że okres jest stałym i naturalnym elementem życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki Your Kaya. – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem.
Wiele z nas (nawet 26 proc.!) wciąż wstydzi się przyznać, że ma okres – ukradkiem wymieniamy się podpaskami, chowamy tampony w rękaw, gdy chcemy przejść z nimi do łazienki. Uczennice ukrywają niedyspozycję na lekcjach WF-u, choć byłoby lepiej, gdyby mogły odpocząć. Choć powinno to być standardem, w szkołach podpaski wciąż nie są dostępne i bezpłatne, a wiele uczennic musi wspomagać się papierem toaletowym zwiniętym w kłębek. Nie wspominając już o ubóstwie menstruacyjnym, którego doświadcza część kobiet.
Do tego brak wiedzy o okresie sprawia, że bywa on wykorzystywany przeciwko nam. Nasze wybory czy emocjonalność często się bagatelizuje, tłumacząc, że są spowodowane działaniem hormonów. Powoduje to dyskryminację w miejscach pracy i próbę odbierania nam sprawczości. Gdyby temat okresu nie był przez lata tabuizowany, takie sytuacje nie miałyby miejsca.
Mówmy wprost o okresie
To wszystko dzieje się również dlatego, że okres wciąż pozostaje tematem tabu – nie wypada o nim mówić. Często zastępują go niepotrzebne synonimy: „ciocia z Ameryki”, „te dni”, „czerwony Mercedes”. A przecież to najnormalniejsza rzecz pod słońcem, która spotyka połowę ludzkości! Szacuje się, że codziennie menstruuje 300 milionów kobiet na świecie! Najwyższa pora, by przestał to być powód do wstydu.
Okres wypada!
I właśnie dlatego marka Your Kaya – która słynie z przełamywania stereotypów i m.in. jako pierwsza w Polsce zaproponowała, by w reklamach podpasek krew była czerwona, a nie niebieska jak do tej pory – rusza z kampanią normalizującą menstruację. Na początku zaproponowała spot zbudowany wokół pytania „Czy okres wypada?”, w którym zachęca do tego, by przestać wstydzić się podpasek i tamponów, ukrywać je po kieszeniach i w torebkach – w końcu nie są nielegalne! Do akcji dołączyły piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina, otwarte, śmiałe, niebojące się podejmować rozmów na ważne tematy, także te związane z cielesnością. W przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej każda osoba, która przy kasie w drogerii Rossmann powie też „Mam okres”, dostanie w prezencie podpaski Your Kaya.
A oto przełamujący tabu spot „Okres wypada”