1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Okres wypada. Kampania przełamująca tabu menstruacyjne

Okres wypada. Kampania przełamująca tabu menstruacyjne

(Ilustracja: iStock)
(Ilustracja: iStock)
Choć wypada nawet 480 razy w ciągu naszego życia, nadal mało kto mówi o nim otwarcie. Z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej rusza kampania Okres Wypada, która normalizuje to, co od zawsze powinno być normalne.

Aż 67 proc. kobiet zostało wyszydzonych w związku z menstruacją, 43 proc. zaś spotkało się z jej powodu z dyskryminacją. Oto wyniki badań, które na zlecenie marki Your Kaya przeprowadził dom badawczy Kantar.

Jednocześnie aż 99 proc. Polek doskwierają przykre obawy związane z menstruacją: dyskomfort (61 proc.), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50 proc.), osłabienie (49 proc.), a także nudności i problemy jelitowe (39 proc.). Sytuacji nie ułatwia fakt, że aż 77 proc. Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy z powodu menstruacji, mimo że towarzyszą jej objawy, które utrudniają funkcjonowanie.

Miesiączka jest oznaką zdrowia, ale rozmowa o niej wciąż boli

– Mimo że okres jest stałym i naturalnym elementem życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki Your Kaya. – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem.

Wiele z nas (nawet 26 proc.!) wciąż wstydzi się przyznać, że ma okres – ukradkiem wymieniamy się podpaskami, chowamy tampony w rękaw, gdy chcemy przejść z nimi do łazienki. Uczennice ukrywają niedyspozycję na lekcjach WF-u, choć byłoby lepiej, gdyby mogły odpocząć. Choć powinno to być standardem, w szkołach podpaski wciąż nie są dostępne i bezpłatne, a wiele uczennic musi wspomagać się papierem toaletowym zwiniętym w kłębek. Nie wspominając już o ubóstwie menstruacyjnym, którego doświadcza część kobiet.

Do tego brak wiedzy o okresie sprawia, że bywa on wykorzystywany przeciwko nam. Nasze wybory czy emocjonalność często się bagatelizuje, tłumacząc, że są spowodowane działaniem hormonów. Powoduje to dyskryminację w miejscach pracy i próbę odbierania nam sprawczości. Gdyby temat okresu nie był przez lata tabuizowany, takie sytuacje nie miałyby miejsca.

Mówmy wprost o okresie

To wszystko dzieje się również dlatego, że okres wciąż pozostaje tematem tabu – nie wypada o nim mówić. Często zastępują go niepotrzebne synonimy: „ciocia z Ameryki”, „te dni”, „czerwony Mercedes”. A przecież to najnormalniejsza rzecz pod słońcem, która spotyka połowę ludzkości! Szacuje się, że codziennie menstruuje 300 milionów kobiet na świecie! Najwyższa pora, by przestał to być powód do wstydu.

(Infografika: materiały prasowe) (Infografika: materiały prasowe)

Okres wypada!

I właśnie dlatego marka Your Kaya – która słynie z przełamywania stereotypów i m.in. jako pierwsza w Polsce zaproponowała, by w reklamach podpasek krew była czerwona, a nie niebieska jak do tej pory – rusza z kampanią normalizującą menstruację. Na początku zaproponowała spot zbudowany wokół pytania „Czy okres wypada?”, w którym zachęca do tego, by przestać wstydzić się podpasek i tamponów, ukrywać je po kieszeniach i w torebkach – w końcu nie są nielegalne! Do akcji dołączyły piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina, otwarte, śmiałe, niebojące się podejmować rozmów na ważne tematy, także te związane z cielesnością. W przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej każda osoba, która przy kasie w drogerii Rossmann powie też „Mam okres”, dostanie w prezencie podpaski Your Kaya.

A oto przełamujący tabu spot „Okres wypada”

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze