1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. YES, I don’t. O niedzietności z wyboru opowiadają bohaterki kampanii Fundacji SexedPL oraz YES

YES, I don’t. O niedzietności z wyboru opowiadają bohaterki kampanii Fundacji SexedPL oraz YES

(Fot. SexedPL)
(Fot. SexedPL)
1 sierpnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Bez Dzieci. Tego dnia Fundacja SexedPL razem z marką YES startuje z miesięczną kampanią „YES, I don’t”, w której oddaje głos osobom niedzietnym z wyboru. W ramach kampanii w mediach społecznościowych pojawia się seria edukacyjnych wideo, przedstawiających historie osób, które świadomie zrezygnowały z posiadania dzieci.

Coraz więcej osób w Polsce decyduje się nie mieć dziecka. Powodów jest wiele, ale jednymi z najważniejszych są brak potrzeb rodzicielskich i potrzeba niezależności. – Aby poznać ludzi niedzietnych, musimy odrzucić uprzedzenia i wsłuchać się w to, co o sobie mówią. I temu ma służyć nasza kampania. Chcemy ujrzeć prawdziwych ludzi niedzietnych z bogactwem ich refleksji i emocji. Chcemy ich poznać i zrozumieć, bo żyją wśród nas – tłumaczy Edyta Broda, autorka jednego z najpopularniejszych blogów o bezdzietności i ekspertka projektu.

Przewrotne hasło pozwoliło nam odwrócić narrację wokół tematu, który według społecznych norm z założenia powinien być dla każdej osoby (w szczególności kobiety) kuszący i aspiracyjny. Nie boimy się powiedzieć „tak, dobrze słyszysz, nie chcę mieć dzieci”. Chcemy szczerze i otwarcie rozmawiać o bezdzietności. Chcemy pokazać, że jest to świadoma i przemyślana decyzja wielu Polek i Polaków, którzy wciąż muszą się mierzyć z krzywdzącymi i nieprawdziwymi opiniami ze strony bliskich czy społeczeństwa – mówi Martyna Wyrzykowska (SexedPL).

Osoby, które nie mają i nie planują mieć dzieci coraz częściej nie chcą mówić o sobie jako „bezdzietne”. – Przedrostek „bez” oznacza bowiem, że czegoś nam brakuje. Oznacza też stratę. A zatem słowo „bezdzietność” dotyczy osób, które chcą mieć dzieci, lecz z jakichś powodów ich nie mają. Coś tracą – z własnej woli lub z wyroku losu. Wolą mówić o „niedzietności”, która nie zakłada braku ani straty – dodaje Edyta Broda.

YES. I don’t. Prawdziwe historie osób bezdzietnych z wyboru

W ramach kampanii „YES, I don’t” wraz z agencją Shootme powstała seria filmów edukacyjnych, które prezentują historie osób oraz par niedzietnych w różnym wieku. Każdy z filmów dotyczy innego doświadczenia niemacierzyńskiego i pokazuje, że decyzje o bezdzietności mogą zostać podjęte z różnych pobudek.

– Chcemy pokazać, jak bardzo różne mogą być te motywacje i z pomocą ekspertów wyjaśnić, jak odpowiadać na trudne pytania od bliskich, współpracowników czy nowego partnera/ki – Agata Polak-Krygier (SexedPL)

Partnerem akcji została marka YES, która od wielu lat zabiera głos w ważnych tematach społecznych. – Bardzo zależy nam na tym, aby każda kobieta mogła sama świadomie decydować, czy chce zostać mamą, czy nie i aby żadna z tych decyzji nie spotykała się ze społecznym ostracyzmem – mówi Justyna Lach (YES). – Historie bohaterek kampanii „YES, I don’t” pokazują, że można być szczęśliwą i spełnioną kobietą na wiele różnych sposobów, również bez dzieci. Byłoby wspaniale, gdybyśmy wszyscy po prostu przyjęli to do wiadomości.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze