1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA
  4. >
  5. Czym jest dom dla Polaków? O emocjach, jakie skrywa nasze domowe zacisze

Czym jest dom dla Polaków? O emocjach, jakie skrywa nasze domowe zacisze

(Fot. materiały partnera)
(Fot. materiały partnera)
Poczucie bezpieczeństwa jest najważniejszą potrzebą emocjonalną Polaków – wynika z tegorocznego raportu „Życie w domu” przeprowadzonego przez IKEA. Anna Cybulska, projektantka, dyrektorka ds. projektowania wnętrz i rozwoju rynku wnętrzarskiego w IKEA w podcaście „Wszystkimi zmysłami” opowiedziała o tym, jak Polacy czują się we własnych domach.

Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport o „Życiu w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, w tym w Polsce, przepytując w sumie 37 405 ludzi powyżej 18. roku życia.

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

Jak mieszkają Polacy w 2023 roku?

Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną z najważniejszych rzeczy, jeżeli chodzi o zaspokajanie potrzeb – Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów z najwyższym odsetkiem mieszkań własnościowych w UE. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej znajdują w nich komfort i prywatność.

Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały, czego oczekujemy od naszych domów, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36 proc. Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10 proc. bardziej negatywne, a 50 proc. nie odczuwa różnicy[1]. Z badania wynika, że w tej kwestii to ludzie o wyższych dochodach wykazują milsze uczucia.

Anna Cybulska jako ekspertka IKEA, która zajmuje się projektowaniem i urządzaniem wnętrz, opowiedziała w podcaście „Wszystkimi zmysłami” o tym, jak mieszkają Polacy i jaką wagę przywiązują do tematu domu. Z jej obserwacji, doświadczeń zawodowych oraz badań prowadzonych przez IKEA wyłania się obraz przeciętnego polskiego mieszkania. W dużych miastach w Polsce około 60 proc. Polaków posiada sypialnie, reszta śpi w pokoju dziennym, który jest jednocześnie sercem domu i miejscem, gdzie spędzamy najwięcej czasu. To właśnie to pomieszczenie najbardziej odzwierciedla charaktery i przyzwyczajenia domowników, to czym się zajmują, jakie mają hobby, jak spędzają wolny czas. Polacy najbardziej dbają o wygląd właśnie tego pomieszczenia. To miejsce na sztukę, rodzinne pamiątki, bibeloty z podróży i wyjątkowe dekoracje, którymi chcemy się pochwalić. Pandemia Covid-19 sprawiła, że pokój dzienny stał się pomieszczeniem w domu, który najczęściej poddawany jest zmianom.

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

Znaczenie i zaspokojenie potrzeb emocjonalnych w domu

Potrzeby emocjonalne są uniwersalne – wszyscy je mamy, jednak u każdego różni się ich istotność. Zaspokojenie wszystkich potrzeb jest ważne dla ponad 8 z 10 Polaków. Najczęściej wskazywanymi w badaniu były jednak bezpieczeństwo (70 proc.), prywatność (66 proc.) i komfort (58 proc.).

Z badania wynika ze dla większości Polaków dom jest fortecą chroniącą przed światem zewnętrznym. Poczucie bezpieczeństwa w domu jest silnie związane z tym jaki mamy do niego stosunek – czym dom dla nas jest. Ważne jest również to z kim mieszkamy i w jakich warunkach. – Opowiada Anna Cybulska i dodaje – Ten nasz azyl w czasie trwania lockdownu zyskał jeszcze mocniej na znaczeniu. Niestety aż dla 20 proc. badanych podczas pandemii dom nie był źródłem dobrego samopoczucia.

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

Przestrzeń, która potrafi irytować

Dom może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie psychiczne, ale zdarza się, że powoduje w nas frustrację. Aż 79 proc. Polaków regularnie doświadcza irytacji, jeśli chodzi o ich miejsce zamieszkania. Najczęstszymi powodami są: bałagan (24 proc.), obowiązki domowe (18 proc.) oraz brak miejsca do przechowywania (20 proc.). Co ciekawe, to kobiety częściej w stosunku do mężczyzn odczuwają wszelkie frustracje związaną z domem.

Sytuacja mieszkaniowa w Polsce nie jest łatwa. Mieszkamy na małych powierzchniach lub dzielimy przestrzeń ze zbyt wieloma osobami. To może powodować konflikty. Jednocześnie posiadamy za dużo przedmiotów, z czego coraz więcej osób, na szczęście, zdaje sobie sprawę. Dlatego my, w IKEA optujemy za dobrze zaplanowanymi i zorganizowanymi wnętrzami – wyjaśnia Anna Cybulska. – Pandemia to był moment zmian na lepsze w naszych domach. Zostaliśmy poniekąd zmuszeni, aby bardziej zadbać o porządek i lepszą organizację przedmiotów. Wszystko po to, aby lepiej się poczuć. 48 proc. Polaków za najważniejsze cechy idealnego domu uważa odpoczynek i możliwość relaksu, dlatego porządek i dobra organizacja są tak istotne.

Łatwość do wprowadzania zmian

Taką cechę wskazuje ekspertka IKEA jako kluczowy element domów w przyszłości: Minęły czasy, kiedy wiążemy się na stałe z jednym miejscem. „Dom” musi być kompaktowy, lekki i mieścić się w torbie – żartuje Anna Cybulska. – A tak serio, nasze domy są coraz mniejsze, ale coraz bardziej funkcjonalne. Robimy progres, jeśli chodzi o organizację naszej domowej przestrzeni. Teraz już wiemy, że stół jadalniany z łatwością może posłużyć jako domowe biuro lub stół do ping-ponga. Zaczęliśmy doceniać również zieleń we wnętrzach. Coraz częściej widuję kwitnące zielenią i zadbane balkony. Te dobre nawyki nabyte podczas pandemii z nami zostaną.

IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki prowadzonemu co roku badaniu firma może wyciągać wnioski, uczyć się i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie. Dopasowuje się do ich zmieniających się potrzeb i oczekiwań, oraz stwarza jeszcze dogodniejsze warunki do życia w domu, tak aby można było czerpać z niego jak najwięcej.

Aby poznać więcej ciekawostek z raportu serdecznie zachęcamy do przesłuchania całej rozmowy z projektantką Anną Cybulską, Dyrektorką ds. projektowania wnętrz i rozwoju rynku wnętrzarskiego w IKEA.

Po więcej informacji o wynikach raportu „Życie w domu” dla Polski – prosimy o kontakt z Biurem Prasowym.

Cały raport o „Życiu w domu” w języku angielskim można przeczytać na:

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

[1] Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie I Ingka Holding BV – IKEA Group.

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive. Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 98 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi), 8 Studiów Planowania i Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 35 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza niemal 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada

Współpraca reklamowa

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze